În prezent, becurile LED sunt instalate ca și echipament standard la farurile frontale ale multor mașini premium. Acestea permit valorificarea la maxim a farurilor frontale adaptive.
Principiul de operare
Principiul de operare al componentelor se bazează pe capacitatea unor semiconductoare de a emite lumină atunci când sunt traversate de curent electric, datorită schimbării nivelului de energie al electronilor. La becurile pentru farurile frontale se folosesc câteva zeci de asemenea diode. Acestea sunt sudate pe o bază metalică și conectate la o sursă de curent – un dispozitiv menit să transforme semnalele electrice. Construcția becului are un radiator special pentru răcirea matriței LED. Toate elementele sunt amplasate într-un difuzor din plastic, la capătul căruia este prins soclul.
Avantaje
Eficiență. De exemplu, dispozitivele folosite la farurile frontale au o putere de 25 W, în timp ce becurile cu xenon au 35 W, cele cu halogen – 55 W, iar becurile incandescente – 45/40 W.
Ecologic. LED-urile nu conțin mercur sau alte substanțe dăunătoare, astfel că folosirea acestora nu cauzează probleme.
Durată lungă de viață. Durata lor de viață poate ajunge și la 12 ani.
Rezistență la vibrații. Această proprietate se datorează construcției fără filament.
Temperatură confortabilă a culorii. Aceste dispozitive emit o lumină albă cu o temperatură între 6 000-6 500 K. Aceasta sporește vizibilitatea pe timp de noapte.
Sfaturi despre cum le alegem, folosim și înlocuim
Optați pentru branduri renumite. Componentele de slabă calitate pot fi echipate cu surse de curent depășite, incapabile să stabilizeze curentul, precum și cu radiatoare defecte, care pot provoca supraîncălzirea.
Înainte de a instala becurile LED în faruri cu halogen, asigurați-vă că primele sunt certificate de către Comisia Economică a Europei (engl. ECE). Folosirea produselor necertificate, chiar dacă respectă specificațiile vehiculului, se pedepsește cu amendă.
Becuri LED pentru faruri auto
Dispozitivele de iluminare din această categorie se folosesc la luminile de ceață, de poziție, diurne, la lămpile de interior și la iluminarea de fundal a tabloului de bord. LED-ul are nevoie de puțină energie pentru a funcționa. Astfel se obține un consum redus și eficient de energie. Totodată, ledurile sunt de mărime mică, astfel încât pot fi proiectate diferit și integrate perfect în design-ul mașinilor, datorită dimensiunilor lor reduse.
Defecțiuni: cauze și simptome
Degradarea LED-urilor. Se manifestă prin reducerea luminozității. Acest fenomen este frecvent la dispozitivele ieftine, unde producătorii folosesc diode de putere mică, iar pentru a le spori intensitatea luminoasă, setează un curent funcțional înalt.
Defectarea sursei de curent. Cauzele posibile sunt calitatea slabă a becurilor și supraîncălzirea acestora. Simptomele le constituie farurile care pâlpâie sau luminează intermitent.
Viabile pe termen lung. Eficiență energetică ridicată
Industria auto a adoptat farurile cu LED în primul rând pentru că acestea nu necesită înlocuire la fel de frecventă ca la becurile clasice. Asta pentru că nu există un filament care să cedeze la un moment dat. În plus, fiindcă ledurile nu produc o căldură atât de mare, riscul ca instalația electrică să se încingă este extrem de scăzut. Mai mult, farurile, și luminile în general, cu led au consum mai mic, iar acest lucru menajează bateria mașinii. Chiar dacă se întâmplă să uiți vreo lumina aprinsă peste noapte, consumul ledurilor fiind redus, dimineață vei avea suficientă energie astfel încât să pornești mașină fără probleme.
Mașinile care utilizează modelele vechi de faruri și becurile cu halogen sunt în continuare majoritare pe șosele. Șoferii acestora se confruntă deseori cu o dilemă: să înlocuiască un singur bec ars sau ambele, incluzând becul care încă funcționează. Răspunsul este întotdeauna același: becurile pentru farurile auto trebuie înlocuite întotdeauna în perechi. De ce?
Fiecare articol este caracterizat de o anumită durată de viață tehnică. Aceasta nu este întotdeauna identică, însă în cazul unei perechi de becuri, se poate presupune că atunci când unul se arde, celălalt se apropie, de asemenea, de sfârșitul duratei de viață. În această situație, șoferul trebuie să restabilească eficiența becurilor auto, ceea ce la modelele actuale nu este o sarcină prea simplă. În plus, înlocuirea becurilor poate impune demontarea capacelor de protecție de la compartimentul motorului și chiar capacele arcurilor roților. Eforturile depuse pentru această sarcină vor trebui să fie repetate în curând. Și asta nu este tot.
Atunci când înlocuiți becurile, reamintiți-vă câteva principii importante. În primul rând, sticla becului nu trebuie atinsă cu degetele goale. Urmele de pe sticlă pot conduce la distorsionarea fasciculului de lumină. În al doilea rând, becurile noi trebuie instalate corect. Inversarea poziției filamentului poate conduce la reflectarea incorectă a luminii în direcția drumului, spre marginea drumului sau chiar spre cer, lăsând zonele cheie în întuneric. În al treilea rând, structura farului este adaptată la traficul de pe partea stângă sau dreaptă, ceea ce înseamnă asimetria fasciculului de lumină – mai scurt la axul drumului și mai lung la acostament. Această distribuție permite conducătorului auto să obțină un câmp vizual optim și, pe de altă parte, nu îi orbește pe ceilalți participanți la trafic. Înlocuirea unui singur bec nu permite respectarea acestor cerințe.
Concluzionând, dacă există posibilitatea de a cumpăra becuri cu led pentru mașina dumneavoastră, nu ezitați. Veți obține o lumină mai bună și – cel mai important – veți uita de corvoada înlocuirii becurilor clasice la intervale scurte de timp.
Surse de informare:
www.youtube.com/embed/jSRcfq6ilqA
https://www.autopieseonline24.ro/beruri-auto/led-becuri