Construcţia drumului de legătură dintre Autostrada Lugoj-Deva şi Centura municipiului Lugoj iscă o serie de nemulţumiri din partea proprietarilor de terenuri.
Construcţia drumului de legătură dintre Autostrada Lugoj-Deva şi Centura municipiului Lugoj, prin care se va face descărcarea de pe autostradă, iscă o serie de nemulţumiri din partea proprietarilor de terenuri aflate pe traseul acestei şosele de 11,4 km, oamenii acuzând autorităţile că le-au intrat pe proprietăţi fără a efectua plata exproprierii şi fără să-i anunţe în vreun fel.
„Este inadmisibil să intre cineva pe terenul tău fără să primeşti nici măcar o înştiinţare, să nu mai vorbim de expropriere. La naţionalizare, bunicii noştri au fost urcaţi în dubă, bătuţi şi forţaţi să semneze, şi totuşi, cu toată presiunea comuniştilor, au fost măcar anunţaţi. La ora actuală, nefiind informată de ce se întâmplă cu terenul de nicio instituţie, îmi permit să spun că voi acţiona conform legii. Sunt de acord cu faptul că drumurile sunt o necesitate, dar exproprierea să se facă în condiţiile legii şi cu respectul dreptului de proprietate al cetăţenilor. Ce se întâmplă acum este furt de proprietate, încălcare de proprietate şi o grămadă de alte lucruri foarte grave”, se plânge Lucia Mladescu, proprietară a unui lot pe traseul Drumului de legătură.
Un alt proprietar de teren este Ion Coş din Ţipari. Buldozerele i-au distrus parcela pe care avea semănat grâul. „Pe rândul meu, la cel puţin trei inşi, care am semănat unul lângă altul, au intrat peste grâu. Eu am întrebat în toamnă la Primăria Coştei şi ei ne-au spus că putem semăna, pentru că nu ştiau nimic. Am cumpărat sămânţa, am investit o grămadă de bani şi în lucrările de însămânţare, iar acum au trecut cu lama peste 2 Hectare şi 3 Arii de grâu semănat numai la mine, plus la restul. Mi l-au luat de la un capăt la altul pe diagonală, iar acum am grâu rămas şi în dreapta şi în stânga drumului. Şi la Coştei sunt vreo zece inşi în situaţia aceasta. Vrem să ne adunăm la Primărie la Coştei şi să mergem la Belinţ, la sediul firmei, să vedem ce e de făcut că nimeni nu ne-a anunţat nici cu pământul, nici cu despăgubirile”, spune Ion Coş. În situaţia celor doi proprietari de mai sus se află alte câteva zeci de persoane, dar şi primăriile din Coştei şi Lugoj, care au şi ele terenuri în zona drumului de legătură.
Conform Legii 255/2010 care reglementează modalitatea de expropriere, aceasta este realizată prin hotărâre de guvern de către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) prin contractori de specialitate. Cu toate că exproprierea pentru autostrada propriu-zisă Lugoj-Deva a fost reglementată prin Hotărârea 492/2011, cea pentru drumul de legătură nici măcar nu a ieşit de pe uşa guvernului.
„Din informaţiile deţinute de noi, Hotărârea de Guvern privind declanşarea procedurilor de expropriere pentru Drumul de legătură Centura Lugoj-Autostrada Lugoj-Deva se află pe circuitul de avizare […] Posesia şantierului se acordă constructorului de-abia după ce terenurile devin proprietatea statului român-administrarea CNADNR”, ne-a transmis Cosmin Ţântă, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Timişoara.
Aşa se face că executantul lucrării a intrat fără nicio bază legală pe pământurile oamenilor. „Conform legii, executantul lucrării nu are voie să intre în terenul omului până când proprietarul nu şi-a primit banii de pe expropriere în cont”, ne-a explicat şi Dan Ciucu, secretarul Primăriei Lugoj.
Ori dacă statul român (reprezentat de CNADNR şi DRDP Timişoara) nu are încă baza legală de a face exproprierea şi de a intra în terenuri, ne-am interesat la executantul lucrării (Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Construzioni SpA) pe baza căror documente a intrat în proprietatea privată. Spre surpriza noastră, aceştia declară că DRDP Timişoara le-a dat undă verde. Am cerut o copie a acestei aprobări, însă „hârtia nu o avem la îndemână, pentru că tot am schimbat sediile şi ne-ar lua mai mult timp să o găsim”, ne-a declarat Alexandru Oprişan, inginer în cadrul societăţii cu sediul actual la Belinţ. Nici data la care firma a intrat pe terenurile oamenilor nu s-a putut afla exact. „Nu mai reţin data exactă, cândva înainte de Sărbători”, a declarat şi Adriano Scatena, şeful şantierului de autostradă.
Modalitate inedită de înştiinţare a autorităţilor locale
Reprezentanţii firmei constructoare mai susţin şi că au fost solicitaţi de DRDP Timişoara să înştiinţeze primăriile din zonă despre construirea acestui drum de legătură, pentru ca acestea să anunţe la rândul lor proprietarii de terenuri. „Eu m-am dus personal la fiecare primărie şi i-am anunţat ce urmează să facem”, ne-a mai spus inginerul Alexandru Oprişan de la Tirrena Scavi.
Pe de altă parte, primarul din Coştei, Petru Carebia, spune că înştiinţarea a venit foarte târziu. „Am primit o adresă, dar asta a venit după ce s-au băgat cu utilajele în terenuri”, spune edilul. Nici data exactă a primirii adresei sau o copie a acesteia nu am putut primi de la primarul Coşteiului care ne-a asigurat că nu va scotoci sediul primăriei pentru nimicurile de care ne interesăm.
Neexistând hotărârea de guvern, nu a fost posibilă nici înştiinţarea legală a proprietarilor despre expropriere şi lucrările care urmează să fie efectuate sau afişarea vreunei liste la sediul primăriilor Coşteiu şi Lugoj, aşa cum stabileşte legea exproprierilor.
„Am sunat şi la CNADNR şi mi-au spus că ei nu răspund din moment ce hotărârea de guvern nu e încă ieşită de la ei. Nu ne rămâne, mie şi celorlalte zeci de persoane, decât să dăm în judecată firma care a intrat fraudulos în terenul nostru. Eu voi acţiona cu siguranţă”, a mai precizat proprietara Lucia Mladescu.
Legătura dintre Lugoj şi autostradă se va face printr-un drum rapid în lungime de 11,4 km care va avea două benzi pe sens şi care iese din autostradă undeva în zona Balinţ şi se intersectează cu Centura Lugojului printr-un sens giratoriu care va fi amplasat la câţiva kilometri de intersecţia cu drumul Hezerişului, înspre Coştei. Acest tronson aparţine lucrării de utilitate publică Autostrada Lugoj-Deva lot 1, sectorul Lugoj-Dumbrava, care are ca termen de finalizare data de 10 aprilie 2013.