În urma unui control al Curţii de Conturi a României şi a unui proces intentat Primăriei Lugoj de această instituţie, administraţia locală este obligată să-şi recupereze unele sume neîncasate de la populaţie după vânzarea de terenuri pentru casă.
În urma unui control al Curţii de Conturi a României şi a unui proces intentat Primăriei Lugoj de această instituţie, administraţia locală este obligată să-şi recupereze unele sume neîncasate de la populaţie după vânzarea de terenuri pentru casă.
Mai exact, dintr-o eroare, Primăria nu a încasat taxa pe valoarea adăugată pentru 60 de terenuri vândute lugojenilor în perioada 2007-2009, majoritatea situate în cartierul Balta Lată, şi acum este obligată să recupereze banii din TVA plus penalităţile. Sumele se ridică la un miliard de lei vechi. Totalul pe care administraţia trebuie să-l încaseze prin aplicarea TVA-ului este de 58.000 de lei, iar din penalităţi s-ar strânge aproximativ aceeaşi sumă.
Primarul Francisc Boldea susţine că ar fi trebuit ca doar pe o parte din terenul fiecărui lugojean să se aplice TVA, deoarece numai 60% din suprafaţa vândută reprezintă teren construibil. „Noi am considerat, conform legii, că 60% dintr-un teren de casă e perimetru construibil, iar 40% nu este construibil pentru faptul că legea spune că trebuie să mai ai curte, grădină etc. În loc să plătească pe 60% cât trebuia practic legal, Curtea de Conturi ne obligă să încasăm pe 100% din fiecare teren”, spune edilul-şef.
De unde a pornit eroarea?
Cu toate acestea, în prezent nici măcar cei 60%, invocaţi de primarul Boldea nu sunt încasaţi, deşi contractele cu proprietarii sunt încheiate de ani de zile.
Surse din cadrul Consiliului Local ne-au declarat că greşeala a pornit de la lipsa certificatului de urbanism la momentul efectuării tranzacţiilor.
„Eroarea a apărut în momentul în care s-a făcut vânzarea. Practic, certificatul de urbanism stabileşte cât din suprafaţa respectivă este construibilă şi pe cât se aplică TVA. Primăria nu a eliberat astfel de certificate şi aşa s-a ajuns ca instanţa să-i oblige acum să încaseze TVA pentru tot terenul, plus penalităţile aferente”, ne-au declarat sursele citate.
Bugetul local va suporta penalităţile? În răspunsul unei solicitări a ziarului nostru se arată că „penalităţile au fost calculate conform Codului de procedură fiscală, dar acestea nu au fost solicitate cumpărătorilor de terenuri concesionate”. Cum instanţa obligă Primăria să-şi recupereze integral sumele, inclusiv penalităţile, este de aşteptat ca acestea din urmă să fie acoperite din bugetul local.
Proprietar: „Nici să nu aud de sume suplimentare!”. O altă problemă a Primăriei este aceea că proprietarii nu sunt de acord să plătească încă 19% din suma iniţială, mai ales că deţin un contract încheiat de ani buni.
„Cum adică să ne ceară bani suplimentar? Păi din moment ce avem un contract încheiat, cu semnături de ambele părţi, este inadmisibil să vină acuma să ne mai ceară bani, fiindcă şi-au dat seama că au făcut o greşeală. Nicio instanţă nu mă poate obliga să plătesc, din moment ce mi-am respectat cu exactitate contractul”, ne-a declarat unul dintre proprietarii din Balta Lată.
Spre exemplu, un lugojean care şi-a cumpărat terenul de casă pe strada C. D. Loga cu 61.912 lei ar trebui, conform somaţiilor Primăriei, să mai plătească acum încă 11.760 de lei, fără penalităţi.
Cine răspunde? Primarul Francisc Boldea a iniţiat în luna august un control intern pentru a descoperi cine răspunde de comiterea acestei erori.
„Prin Dispoziţia Primarului nr. 51/24.08.2012 s-a dispus efectuarea unui control care are ca obiect şi TVA-ul. Controlul nu este încă finalizat”, se arată într-un comunicat al Primăriei Lugoj remis ziarului Redeşteptarea.