De la imaginea idilică a orașului bicicletelor, în anii ’60 – ’70, Lugojul a ajuns la ora actuală o așezare urbană unde este aproape imposibil să mai găsești noi spații de parcare.
Din datele oferite de Primăria Municipiului Lugoj, rezultă că la Serviciul de Taxe și Impozite sunt înregistrate peste 21.000 de autovehicule. Raportat la o populație de puțin sub 48.000 de locuitori, înseamnă că la fiecare doi lugojeni este înregistrat un vehicul, un procent foarte mare.
În plus, mai sunt mașinile aflate în trafic prin oraș, de ordinul miilor, zilnic. În continuare, redăm câteva din măsurile discutate în cadrul ședințelor Comisiei de Circulație.
Ierarhizate în funcție de priorități
În zonele cu potențial periculos și dificultate în trafic vor fi amplasate cinci oglinzi rutiere. Vor fi montate la societatea Honeywell, la ieșirea de pe Traian Vuia, la trecerea de cale ferată de la bariera Oituzului și între drumuri, la intrarea în satul Tapia. Pentru celelalte se așteaptă cereri, care vor fi ierarhizate în funcție de prioritate.
Soluția calmatoarelor rutiere, care a mai fost pusă în practică în trecut, este una agreată și de actuala administrație. Ca și în cazul oglinzilor, și aici se merge pe cererile primite de la cetățeni sau de la asociațiile de proprietari.
”Sunt mai multe zone în care vom amplasa calmatoare. În primul rând, e vizată strada Hezerișului, la ieșirea din oraș, unde se circulă cu viteză foarte mare, pe o stradă relativ îngustă. Avem aprobată deja amplasarea lor la două treceri de pietoni de pe acea stradă. La cererea asociațiilor de proprietari, vom pune calmatoare pe Splai și în cartierul Ștrand. Avem în vedere ambele maluri ale Timișului, în Cartierul Cotu Mic și pe malul opus, spre Butan Gas”, precizează primarul Claudiu Buciu.
Mai multe zone pentru amplasarea de calmatoare vor fi identificate cu sprijinul Poliției Rutiere. Deși riscă să creeze ambuteiaje, soluția calmatoarelor este una relativ ieftină, la îndemână și în sprijinul pietonilor.
Va fi rezolvată situația din ”intersecția morții”?
Despre ”intersecția morții”, aflată la întretăierea străzii Tapiei cu centura ocolitoare a Lugojului, am scris în nenumărate rânduri. Într-un deceniu, acolo și-au pierdut viața mai mult de zece oameni și s-au înregistrat zeci de răniți. Va rezolva administrația Buciu această gravă problemă legată de traficul rutier?
Deocamdată, știm că din noul buget s-au alocat 100.000 de lei pentru întocmirea documentațiilor necesare unui sens giratoriu la Universitate și unui sens giratoriu la intersecția dintre strada Tapiei și centura ocolitoare a municipiului Lugoj.
Pe Tapiei, implicarea municipalității este limitată de faptul că drumul propriu zis nu îi aparține, ci aparține de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Este o problemă de care s-a lovit și precedenta administrație, așadar trebuie găsită o soluție juridică de intervenție.
”Dintre cele două, cel de la intersecția dintre strada Tapiei și centură este prioritar. Am mai luat în calcul, după cum știți, și construirea unui pasaj acolo, dar este o soluție costisitoare și de durată. Cât despre sensul giratoriu de la Universitate, acesta ar avea avantajul de a fluidiza traficul într-una din cele mai circulate zone ale orașului. Uneori, circulația intensă și semafoarele de acolo blochează și ieșirile de pe malul Timișului”, spune primarul municipiului Lugoj.
Florin Dumitru, comandantul Poliției Locale, crede că, la acest capitol, ”ar trebui luat în vedere modelul sensului cu turbogirație de la Clinicile Noi, din Timișoara, unde rata de fluidizare a traficului este de 90%. Spre deosebire de un sens giratoriu clasic, care rezolvă doar problema mașinilor, nu și a pietonilor, acesta crează un flux rapid de circulație. La Lugoj, la intersecția de la Unic, unde este intrare pe trei benzi, din trei direcții, ar exista condițiile necesare pentru un astfel de sens giratoriu”.
Până la construirea acestor sensuri giratorii, cea mai bună soluție de ”calmare” a vitezomanilor e oferită de radarele de tip pistol, care au intrat în dotarea Poliției Rutiere.
Sistematizări și parcări noi
Spațiile de parcare, aproape imposibil de găsit ca terenuri disponibile la ora actuală, sunt o problemă deloc nouă, despre care am mai vorbit și cu alte prilejuri.
În noul buget sunt cuprinse sume pentru proiectarea sistematizării rutiere în zona Splaiului Morilor, în zona Blocului 5 din cartierul Stadion I (23.800 lei), sistematizării rutiere și realizării de parcări în zona blocurilor C2 – C4 și D4 – D5 din cartierul Timișoarei – FMN (33.320 lei) și realizării de parcări în Cartierul Cotu Mic, în jurul blocurilor 11 – 19 – 23 (50.000 lei).
Tot la capitolul circulație, s-a dat drumul la licitația pentru expertizarea și proiectarea intervenției la Podul de Fier și la Podul de Beton, cele două poduri rutiere din zona centrală a Lugojului.
Camatoare la gropile din asfalt când puneți domn primar?