Firmele care trebuie să obţină autorizaţii de mediu vor plăti noi tarife, după ce acestea au fost modificate printr-un act normativ intrat în vigoare în această săptămână. Societăţile care au activităţi ce pot avea impact asupra mediului inconjurator trebuie să obţină de la autorităţi o serie de documente, pentru a fi în legalitate. În caz contrar, acestea riscă amenzi ce pot ajunge şi pana la 100.000 de lei.
Conform OUG nr. 195/2005 privind protecţia mediului, printre actele de mediu pe care firmele trebuie să le deţină se numără: acordul de mediu, autorizaţia de mediu, autorizaţia de mediu integrată, avizul de mediu.
Conform actului normativ intrat in vigoare marţi, contribuabilii care trebuie să obţină autorizaţia de mediu, vor plati pentru analiza documentaţiei de susţinere a solicitării de emitere a autorizaţiei de mediu 1.500 de lei. Acest serviciu nu era cuprins în vechile reglementări, înainte fiind prevăzută doar evaluarea documentaţiei în vederea emiterii autorizaţiei de mediu, taxată cu 500 de lei, dar care nu se mai regăseşte în noile dispoziţii.
De asemenea, a fost eliminat şi serviciul pentru analiza bilanţului de mediu care costa 1.000 de lei. În schimb, a fost menţinut serviciul privind finalizarea programului pentru conformare, după caz, acesta fiind taxat tot cu 1.000 de lei ca şi până acum. Pentru revizuirea autorizaţiei de mediu contribuabilii vor plăti tot 250 de lei. În plus, vor achita aceeaşi sumă şi pentru actualizarea autorizaţiei, lucru care nu era menţionat în vechiul act normativ.
Nu doar tarifele pentru autorizaţia de mediu s-au schimbat din 17 iunie, ci şi cele pentru autorizaţia integrată de mediu. Contribuabilii vor plăti pentru analiza documentaţiei de susţinere a solicitării autorizaţiei integrate de mediu 6.000 de lei, acest serviciu fiind nou introdus. Vechiul act normativ stabilea un tarif de 5.000 de lei pentru analiza propriu-zisă şi de 1.000 de lei pentru analiza preliminară a documentaţiei, însă aceste servicii şi tarifele aferente nu se mai regăsesc în noile reglementări. În ceea ce priveşte taxa pentru revizuirea/actualizarea autorizaţiei integrate de mediu aceasta a ramas neschimbată, fiind de 2.500 de lei.
Cine are nevoie de autorizaţia de mediu?
Autorizaţia de mediu trebuie solicitată de firme atunci când desfăşoară activităţi existente sau încep activităţi noi ce pot avea un impact semnificativ asupra mediului.
Mai exact, contribuabilii care au nevoie de autorizaţie de mediu sunt prevăzuţi în Ordinul ministrului Mediului nr. 1.798/2007 pentru aprobarea Procedurii de emitere a autorizaţiei de mediu. Acest act normativ cuprinde lista cu codurile CAEN care au nevoie de autorizaţie de mediu.
Cum se obţine autorizaţia de mediu?
Firmele care au nevoie de autorizaţie de mediu trebuie să depună la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului un dosar cu mai multe documente. Cele care au autorizaţie de mediu, dar trebuie să o reînnoiască, vor depune dosarul cu minimum 45 de zile înainte de expirarea acesteia.
Dupa ce ACPM primeşte dosarul, va verifica amplasamentul, va analiza documentele cuprinse în acel dosar, va stabili dacă sunt necesare informaţii, acte sau documente suplimentare şi le va solicita în scris titularului activităţii. Termenul de eliberare a autorizatiei de mediu este de maximum 90 de zile lucratoare de la data depunerii documentatiei complete.