Taxa de poluare plătită la prima înmatriculare a creat dispute aprinse în România. Protestele de stradă sau din mediul virtual nu au oprit însă, taxa. Un român curajos, Ioan Tatu, a dat statul în judecată şi a ajuns până la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, unde a primit câştig de cauză.
Taxa de poluare plătită la prima înmatriculare a creat dispute aprinse în România. Protestele de stradă sau din mediul virtual nu au oprit însă, taxa. Un român curajos, Ioan Tatu, a dat statul în judecată şi a ajuns până la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, unde a primit câştig de cauză.
De atunci, zeci de mii de români au deschis procese pentru restituirea taxei de poluare. Lugojul nu face excepţie, pe rolul Tribunalului Timiş fiind înregistrate în ultimii doi ani, 326 de dosare (152 în 2011 şi 174 în 2012) prin care Administraţia Finanţelor Publice Lugoj este chemată în proces calitate de „pârât”.
Instanţele sunt „paralizate”. Potrivit avocatului Vlad Manoilă, în majoritatea proceselor, cei care solicită restituirea primesc câştig de cauză. Acesta este şi motivul pentru care tot mai mulţi proprietari de maşini au deschis procese de restituire a taxei. Spre exemplu, anul trecut în Timiş au fost 2.500 de procese de acest gen. Anul acesta numărul proceselor pur şi simplu a „explodat”.
De la începutul lui 2012 şi până acum au fost înregistrate la Tribunalul Timiş, care este prima instanţă în acest caz, 3.500 de dosare. „Dintre cele 3.500 de dosare, 2.500 au fost deja soluţionate”, a declarat purtătorul de cuvânt al Tribunalului Timiş, Ramona Ioţcovici.
La ora actuală, la Tribunal s-a ajuns într-o situaţie critică, cele mai apropiate termene stabilindu-se la jumătatea anului viitor. Tocmai pentru ca procesele să nu înceapă în 2012 s-au luat şi măsuri de reorganizare.
„Conducerea instanţei a căutat şi a găsit soluţii pentru a asigura o repartizare echilibrată a termenelor de judecată astfel încât să nu se realizeze o discrepanţă între primul termen din acest gen de dosare şi primul termen acordat în cadrul altor secţii”, a mai explicat Ramona Ioţcovici.
O situaţie şi mai gravă este la Curtea de Apel Timişoara, unde ajung dosarele de la tribunalele din trei judeţe. Potrivit purtătorului de cuvânt al Curţii de Apel Timişoara, judecătorul Cristian Pup, într-o singură lună (septembrie) au fost înregistrate 1.800 de dosare privind restituirea taxei de poluare. Potrivit magistratului, soluţia găsită la nivelul instanţei pentru rezolvarea acestei situaţii a fost distribuirea dosarelor către judecătorii altor secţii. Astfel s-a ajuns în situaţia ca judecătorii de la secţiile Litigii de Muncă, Civilă şi Comercială să judece şi ei dosare pentru restituirea taxei.
Substratul blocajului. Recuperarea banilor pentru taxa de poluare prin intermediul proceselor nu avantajează pe nimeni, mai ales statul, care este principalul pierzător al afacerii. De ce? Pentru că cei mai mulţi solicitanţi îşi primesc banii, dar sumele sunt restituite cu întârziere ceea ce poate atrage după sine penalităţi şi dobânzi de întârziere. Pe de altă parte, miile de procese aflate pe rol blochează instanţele care s-ar putea ocupa de procese mult mai importante.
În aceste condiţii, atât judecătorii, cât şi avocaţii susţin că soluţia cea mai bună ar fi ca, în baza unor cereri însoţite de documente justificative, banii să fie restituiţi oamenilor pe cale administrativă.
Surse judiciare susţin că statul nu este interesat să rezolve această problemă pentru că posibilitatea restituirii banilor pe cale administrativă ar duce la „găuri” în buget, iar procesele care se pot întinde şi pe un an de zile, permit statului să ruleze banii şi să se folosească de acele sume.