După două luni de stare de urgență, Lugojul trece, odată cu întreaga țară, la o stare de relativă ”relaxare”. Așa cum organismul celor care au stat izolați, la domiciliu, are mare nevoie de mișcare, la fel și organismul economic al Lugojului iese din starea de urgență cu mușchii atrofiați, dar dornic de a se pune rapid pe picioare.
Din păcate, odată cu intrarea în starea de alertă, intrăm și în faza incertitudinilor.
Pentru marile firme din municipiu, acestea vin din zona piețelor de desfacere, dar și a furnizorilor.
În cele ce urmează, vă propunem o privire de ansamblu, după două luni de stare de urgență.
Avantajul Lugojului: o economie flexibilă, diversificată
Cum nici o criză nu seamănă cu alta, este greu să comparăm criza din 2008-2010 cu cea actuală. Mai degrabă, ceea ce se întâmplă acum seamănă cu o criză care s-a înregistrat în întreaga Europă Centrală și de Est, odată cu căderea sistemului comunist.
Și în 1990 ca și acum, Lugojul a avut un avantaj foarte important, dar nebăgat în seamă: economia foarte diversificată. Spre deosebire de alte orașe de mărimea sa (Turda, de exemplu, care depindea de un singur colos industrial), Lugojul nu a fost, din fericire, un oraș monoindustrial. Cu toate problemele care au fost și care se vor mai ivi, ”coloana vertebrală” a economiei lugojene, formată din multinaționale precum Honeywell, Autoliv, Mondial (Villeroy & Boch Group) și Hella, merge mai departe.
Opriri și reporniri în mai multe ”valuri”
În cazul Honeywell, cu peste 800 de angajați, activitatea nu a fost întreruptă, decât cu ocazia sărbătorilor pascale creștine, ortodoxe și catolice. Mai mult, continuă construcția noii hale de producție.
Mondialul, cu cei 758 de angajați ai săi, și-a redeschis porțile din 11 mai. Firma a avut activitatea oprită timp de patru săptămâni, după ce au fost descoperite trei cazuri confirmate de Co Vid, care au fost urmate de autoizolarea altor angajați. Perspectivele de producție sunt asigurate până la finele anului, iar de aici lucrurile depind de multe necunoscute, de la evoluția pieței, la un posibil nou val de epidemie.
Și Autoliv, marea firmă de automotive din Lugoj, cu circa 3.000 de angajați, a avut închisă activitatea timp de două săptămâni, la începutul lui aprilie. Activitatea a fost redeschisă, ținând cont de comenzi și de cererea pieței de automotive de pe plan internațional.
Toate aceste firme nu s-au lovit doar de probleme economice și administrative, aflate în mod obișnuit la ordinea zilei. Începând de acum două luni, la orizont au apărut alte bătăi de cap, imposibil de anticipat: provocări pe linia logisticii, a transportului în comun, legate de distanțarea socială, de dotarea cu dezinfectanți, măști și mânuși, după caz. În unele situații, firme precum Autoliv au asigurat oamenilor măști realizate pe plan intern. În special firmele care asigură transportul în comun al angajaților au avut mari dificultăți în reorganizarea și replanificarea acestuia.
Deși toate firmele lugojene mari, unde disciplina corporatistă este la ea acasă, au implementat măsuri de siguranță, oamenii au continuat să iasă în oraș, la magazine, la piață, la bănci sau la farmacii, au fost expuși la virus și l-au transmis familiilor, de unde s-a răspândit și la mediul de la serviciu.
44% din firmele din vestul și centrul țării au luat ca măsură șomajul tehnic
Desigur, nu putem ști care vor fi evoluțiile pe plan mondial, legate de cerere și ofertă, dar există și semne îmbucurătoare, cum ar fi continuarea proiectelor de extindere la Honeywell.
Un director din cadrul unei importante firme lugojene a participat la un studiu organizat în această perioadă pe câteva sute de firme din vestul și centrul țării, mai exact zona Banat și Ardeal. El ne spunea că 44% din firmele monitorizate au luat ca măsură șomajul tehnic.
Altele au luat în considerare reducerile de activitate, activități de home office (lucrul de acasă, care aduce și economii de curent, întreținere etc.) și chiar șomaj. 70% au fost scăderile în zone precum produsele de patiserie, sectorul de hoteluri, restaurante și cafenele fiind cel mai lovit. La Lugoj, firmele care s-au adaptat comenzilor on line și comerțului electronic au făcut o alegere bună, livrările de meniuri și pizza la domiciliu fiind foarte solicitate. Creșterea comerțului on line a fost de peste 30%.
Criza de consumabile: magazinele trăiesc din vânzarea stocurilor
În aceste zile, iese la iveală un fenomen care a început discret, apoi a crescut treptat. Este vorba despre criza de consumabile, care se resimte în special în sectorul de comerț cu amănuntul al calculatoarelor, unităților periferice și software-ului, dar și al magazinelor de electrice, electronice și electrocasnice, dependente de importul exclusiv din China.
Anumite produse nu mai pot fi găsite. Au fost plasate comenzi din urmă cu o săptămână, iar termenul s-a prelungit cu încă o săptămână. Unele magazine ”supraviețuiesc” la ora actuală din vânzarea stocurilor preexistente.
Criza nevăzută din învățământul privat: 40 de concedieri la Școala ”Harul”
Una din crizele nevăzute ale acestei perioade este cea din domeniul învățământului privat și vocațional. Puțină lume este conștientă de faptul că Lugojul se numără printre orașele cu învățământ privat de toate nivelurile, de la grădiniță, clasele primare și gimnaziu, la liceu și universitate.
Școala ”Harul” este cea mai mare unitate de învățământ privat din vestul țării.
”Școala noastră este cea mai mare din vestul țării. Avem 100 de angajați și 530 de copii înscriși, de la grădiniță, la clasa a X-a. Criza ne-a afectat puternic. De la școală, 40 de angajați afiliați sunt în șomaj. Este vorba despre bucătărese, personal de curățenie, întreținere, îngrijire, cu excepția paznicilor și a profesorilor, desigur, care sunt de fapt la serviciu și țin orele on line. Nu mai avem încasări de la părinți. Nivelul taxării a scăzut, așa că reechilibrarea bugetului va fi o prioritate, ca să nu rămânem pe minus”, spune profesorul Emanuel Olariu, directorul școlii.
Această perioadă a însemnat o dublă lovitură. ”Statul ne asigură finanțarea de bază pentru nivelul de grădiniță și cel de clase primare. Noi am depus documentele și pentru gimnaziu, am plătit 30.000 de lei, dar cu criza asta, am rămas total descoperiți. După cinci ani de funcționare, conform legii, am fi avut dreptul la această finanțare de bază”, adaugă Olariu.
Și totuși, criza corona nu a înghețat lucrările de investiții
Ca să încheiem într-o notă optimistă, un semn îmbucurător vine din domeniul construcțiilor. În luna martie a anului 2020, România a avut cea mai mare creștere a sectorului de construcții din întreaga Uniune Europeană. În condițiile în care state puternic dezvoltate au avut scăderi de 10-14%, România a avut o creștere de 2,1%.
La Lugoj, criza coronavirus nu a oprit lucrările de investiții, care au continuat, atât la nivel de administrație locală, cât și în mediul privat.
”La nivel de administrație locală, continuă lucrările de asfaltări prevăzute, continuă amenajarea parcării din Obor, refacerea vechii cazarme de pe strada Banatului și avem pregătite achizițiile pentru centrul pietonal”, ne-a declarat Cristian Galescu, viceprimarul municipiului Lugoj.
Lucrurile se mișcă și în domeniul privat. Un exemplu ar fi șantierul viitorului super magazin Dedeman, care se află în plină construcție pe un teren de mari dimensiuni, situat pe strada Timişoarei, la nr. 139-141.
De săptămâna trecută, încă o veste bună: au început lucrările și la noul magazin Altex.
În plus, așa cum spuneam, Honeywell, unul din marii angajatori ai orașului, își continuă extinderea în ritm susținut, prin lucrările la noua hală.