Administrația lugojeană a fructificat șansa obținerii unor fonduri consistente, care erau imposibil de procurat de la bugetul local, în condițiile în care expertizele privind cele două poduri rutiere ale urbei arătau grade ridicate de uzură, iar luni, 12 februarie, a lansat licitația pentru execuția lucrărilor de reabilitare a Podului de Fier.
Prezenta procedură are ca obiect execuția de lucrări pentru reabilitare pentru asigurarea unei circulații rutiere și pietonale în condiții de siguranța și confort; îmbunătățirea accesului la rețeaua de drumuri și agenți economici din zonă; diminuarea surselor de poluare și îmbunătățirea calității mediului; dezvoltarea zonei din punct de vedere economic și social; dezvoltarea infrastructurii rutiere de baza a municipiul și județului.
Acest proiect mai prevede îmbunătățirea calității structurii de transport în oraș, venituri indirecte provenite din înființarea de noi activități economice și dezvoltarea activităților existente (efecte de antrenare ale investiției) având în vedere modernizarea celor patru vămi; crearea de noi locuri de muncă permanente și reducerea șomajului; reducerea numărului de accidente; economii din scăderea costului de exploatare (reducere consum carburanți per auto/an, reducere costuri exploatare autovehicule); economii din scăderea timpului de parcurs; creșterea ratei de folosire a drumurilor prin asigurarea legăturilor intre aceste străzi traficul rutier va înregistra o intensificare, atât pentru transportul de călători, cât și pentru cel de marfă; fluidizarea circulației pentru toate categoriile de vehicule; asigurarea unei mai bune interconexiuni și dezvoltare a localității; creșterea vitezei de transport; asigurarea unei politici de amenajare durabilă a teritoriului prin dezvoltarea echilibrata a infrastructurii și valorificarea potențialului economic și turistic al zonei.
Valoarea estimată a contractului este de 11.229.750 de lei fără TVA, adică 13,4 milioane de lei cu TVA (echivalentul a 2,7 milioane de euro), iar durata va fi de 10 luni.
Criteriul de acordare va fi prețul scăzut, iar ofertele pot fi depuse până joi, 29 februarie, ora 15, dar câștigătorul va trebui să-și mențină oferta până pe data de 29 iunie.
Pași mulți, dar atent realizați
Demersurile pentru obținerea acestei finanțări au fost de durată și au presupus realizarea mai multor pași. Odată cu lansarea programului, municipiul Lugoj a depus cererea de finanțare în data de 5 noiembrie 2021.
În data de 9 martie 2022 s-a semnat contractul de proiectare privind întocmirea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Investiții (DALI). Anterior, Podul de Fier și Vămile au fost intabulate în Cartea Funciară, în lipsa intabulării, fiind imposibilă accesarea acestei finanțări. În baza Certificatului de Urbanism au fost întocmite documentații pentru avizare și obținute avize de la instituțiile abilitate, de la Agenția pentru Protecția Mediului Timiș – Decizia etapei de evaluare inițială numărul 203 din 7 iunie 2022; Meridian 22 – aviz favorabil numărul 3456 din 2 mai 2022; IPJ Timiș, Serviciul Rutier – Aviz favorabil numărul 454160 din 14 iunie 2022; Administrația Bazinală de Apă Banat – Aviz numărul 15 din 31 mai 2022; Delgaz Grid – aviz favorabil numărul 213678147 din 2 mai 2022; Direcția Județeană pentru Cultură Timiș – aviz numărul 66/Z din 6 iulie 2022; E-Bistribuție Banat – aviz de amplasament favorabil numărul 09980656 din 11 mai 2022; Orange – aviz numărul 166 din 5 mai 2022.
Tot în primăvara anului 2022 a fost întocmit Studiul Geotehnic necesar dar și Expertiza Tehnică, ambele documente fiind practic punctul de plecare în scopul alegerii soluției optime pentru reabilitarea podului.
Ulterior întocmirii DALI, realizării studiilor necesare și obținerii avizelor arătate mai sus, Consiliul Local al Municipiului Lugoj, prin Hotărârea numărul 311 din 29 iulie 2022, a aprobat documentația tehnico-economică, astfel putând demara întocmirea Proiectului Tehnic.
Având în vedere faptul că Direcția Județeană pentru Cultură Timiș a propus și reabilitarea Vămilor, în cadrul aceluiași proiect și urmare a acordului Ministerului dat în acest sens, DALI-ul a fost actualizat și reaprobat de către Consiliul Local al Municipiului Lugoj prin Hotărârea numărul 60 din 13 martie 2023.
În data de 7 iunie 2023 a fost semnat Contractul de prestări servicii – PT, DTAC, DE și Asistență tehnică numărul 16/63229/(RU) 63230.
În baza Proiectului Tehnic întocmit s-a solicitat un nou aviz din partea Direcției Județene pentru Cultură Timiș, aceasta eliberând Avizul numărul 101/Z din 9 august 2023.
Urmare a reactualizării indicatorilor tehnico-economici rezultați din forma finală a Proiectului Tehnic, Consiliul Local al Municipiului Lugoj a aprobat Hotărârea numărul 233 din 30 august 2023, hotărâre prin care s-a consfințit valoarea totală finală a Proiectului.
”Toată această muncă a fost depusă de colegii din Primărie, de consultanții și proiectanții contractați dar și de angajații din instituțiile avizatoare și din Minister.
Mulțumim Guvernului României pentru susținerea acestui proiect esențial pentru comunitatea noastră. Spor la treabă, în continuare, tuturor colegilor implicați în proiect!”, a transmis Claudiu Buciu, primarul ales al municipiului Lugoj.
Reamintim că Podul de Fier inaugurat la Lugoj, în 1901, a ieșit din garanție încă din anul 1986, când firma constructoare austriacă s-a oferit să facă reparațiile necesare, contra cost.
Autoritățile comuniste au invocat atunci lipsa valutei pentru a reabilita podul și au făcut câteva reparații de circumstanță, cum ar fi decuparea structurii podului în dreptul grinzilor de susținere.
”Autoritățile comuniste au invocat atunci lipsa valutei pentru a reabilita podul și au făcut câteva reparații de circumstanță, cum ar fi decuparea structurii podului în dreptul grinzilor de susținere.”
–
Fals, au fost înlocuite și grinzile corodate din ”spițe” chiar pe vremea primarului Leucuță, iar asamblarea s-a efectuat corect, prin nituri bătute la cald (de ”Șuncă”).
Construcția este realizată din oțel fosforos, nesudabil.
Însă după ce că a ”stricat” (și) ștrandul, primarul ăsta va strica și podul de fier, precum centrul de la Ceasul Electric,
Ceas care oricum arată ore diferite pe cadrane diferite, de râsul curcilor (și al peneleilor) 🙂