Numărul fraudelor în care sunt implicate tranzacţiile online sau cardurile bancare s-a majorat semnificativ în ultimii ani, fie că se manifestă sub forma furtului de carduri (furturi fizice) sau doar a informaţiilor referitoare la acestea. Potrivit poliţiştilor de la Directia de Combatere a Criminalităţii
Organizate (DIICOT) din cadrul Inspectoratului General al Politiei, ”este foarte importantă distincţia între furtul fizic al cardului bancar şi furtul informaţiilor confidenţiale înscrise pe banda magnetică a cardului bancar. În cea de-a doua situaţie, hoţii operează prin instalarea pe bancomat de echipamente artizanale destinate copierii informaţiilor de pe banda magnetică şi a codului PIN, apoi trimit mesaje prin e-mail care imită site-ul băncii emitente a cardului şi care solicită datele confidenţiale ale cardului bancar. Mai nou, infractorii îşi încarcă datele unor carduri furate pe noile iPhone-uri şi folosind câteva detalii din mediul online despre victime, joacă apoi rolul acestora pentru a primi noile date de contact şi securitate.
Detaliile cardurilor şi detaliile personale ale adevăraţilor proprietari nu sunt atât de greu de accesat de către hoţi, asa că avem de a face cu o înşelătorie extrem de uşor de pus în practică”.
Infracţiunile online variază de la furtul identităţii la atacuri informatice serioase asupra institutiilor. Un rol esenţial în prevenirea fraudelor informatice revine, înainte de toate, utilizatorului individual de Internet, neatenţia acestuia fiind principalul factor exploatat de infractori. Indiferent de denumirea pe care o poartă, fraudele pe Internet implică, de obicei, solicitarea de informaţii personale şi financiare confidenţiale în condiţii neclare şi suspecte.
Una dintre cele mai cunoscute metode este „Scrisoarea nigeriană”, care anunţă destinatarii că au caştigat diverse premii atrăgătoare, fiind solicitate, în acest fel, date personale sau chiar bani.
Înşelătoria poate fi recunoscută prin faptul că e-mail-urile nu sunt personalizate şi conţin expresii precum „Urgent” sau „Strict confidenţial”.
Regula de bază – nu răspunde acestor mesaje şi nu da niciodată informaţii personale prin telefon sau prin e-mail. În cazul în care ţi se solicită astfel de informaţii din partea băncii, contactează de urgenţă reprezentanţii instituţiei.
Zilele trecute Serviciul Român de Informaţii a transmis un mesaj de avertizare pentru toţi românii care au conturi de Facebook şi a atras atenţia că persoanele care își pun pe reţeaua de socializare datele personale se expun la riscuri enorme, inclusiv din punct de vedere financiar.
„Având în vedere că rețelele sociale se bazează pe comunicare și conexiuni, utilizatorii acestora sunt adesea tentați să posteze informații cu caracter personal. Aceste informații pot fi folosite de persoane rău intenționate, care utilizează mediul virtual în scopuri ilicite”, se arată în comunicatul S.R.I.
Atenţionarea vine în contextul în care un studiu îngrijorător arată că zilnic până la 600.000 de conturi de Facebook trebuie blocate din cauza unor tentative de piraterie.
Majoritatea bancomatelor din lume încă sunt bazate pe sistemul de operare Windows XP.
Acesta nu mai primește actualizări de securitate de la Microsoft, fiind foarte vulnerabil în fața celor care se pricep destul de bine la programare.
Astfel, hackerii pot să scoată bani din orice cont fără să folosească un card bancar, doar prin introducerea unui virus în sistemul bancomatelor.