Sala de Festivități a comunei Boldur a găzduit recent conferința de încheiere a proiectului Laboratorul Micului Savant Boldurean 2.0, implementat de Școala Gimnazială Boldur. Având ca temă ”Mediul colaborativ – soluție în predarea disciplinelor STEM”, aceasta a fost susținută de prof. Marin Popescu, directorul Departamentului pentru Relaţia cu Mediul Preuniversitar în cadrul Universității de Vest din Timișoara.
”Conferința a avut un titlu inovativ pentru dinamica socială și globală în care ne mișcăm și din perspectiva dinamicii în învățământul preuniversitar, pentru că trebuie să recunoaștem faptul că există un deficit de colaborare în zona aceasta, deficit bazat pe mai multe cauze și cred că totul pornește de la diferențele dintre generații. Să nu uitam că elevii din ziua de astăzi sunt aproape nativi digital – îi observăm pe cei mici de 2-3 ani stând cu un telefon în mână și butonând – lucru care nu li se întâmpla celor din generația mea sau celor care ne citesc acum. Noi nu am avut această perspectivă atunci când eram mici, ci alte variante de a ne dezvolta. Sigur, au făcut-o unii foarte bine, alții mai puțin, însă important este că ne aflăm într-o zonă de conflict, în sensul în care, pe de-o parte este generația digitală – așa cum o numea prof. Mircea Miclea de la Cluj și pe de alta se află generația imigranților digitali – categorie în care ne putem încadra noi, pentru că venim dintr-o altă lume și, cu alte cuvinte, trebuie să ne adaptăm. Efortul trebuie să fie mult mai mare din partea noastră decât din partea elevilor și copiilor noștri. Pentru că nu suntem foarte dispuși să facem această schimbare, care să ducă la un anumit comportament în relația cu ei, le cerem tot lor să facă acest lucru. Elevii au o preferință foarte mare pentru acces la informație, vor ca din câteva click-uri să ajungă acolo unde își doresc. Trebuie să ne recalibram puțin, noi, profesorii, și acesta e un lucru foarte important”, explică prof. Marin Popescu.
Evenimentul a subliniat importanța schimbării de optică în rândul cadrelor didactice, astfel încât să se plieze la provocările prezentului, reușind astfel să îmbunătățească metodele de predare.
”Tot profesorul Miclea spunea că profesorul predă nu numai o disciplină, ci și atitudinea sa față de disciplină. E un lucru cât se poate de corect și real. Mai mult ca oricând, în prezent trebuie să fim atenți la aceste detalii. Sigur că managementul unităților de învățământ, și mă refer la directorii de școli, facilitează accesul la mediul colaborativ, dar nu garantează colaborarea și atunci, cu alte cuvinte, școlile pot să pună la dispoziție astfel de facilități, dar ține foarte mult de profesori. Modul în care cadrele didactice se implică poate face diferență. Trebuie să recunoaștem că în învățământul preuniversitar românesc se bat două tendințe: cea a lui <<trebuie>> și cea a lui <<doresc>>, pentru că sunt foarte mulți profesori care nu își doresc să participe la un astfel de mod de organizare colaborativ. Majoritatea cadrelor didactice gândesc din perspectiva lui <<trebuie>>, făcând lucrurile pentru că le impune directorul, părinții, inspectoratul etc. Este nevoie de ambele perspective, dar mai mult de dorința de a colabora pentru a avea succes”, adaugă prof. Marin Popescu.
La eveniment au participat cadre didactice din mediul rural și din învățământul universitar: conf. univ. dr. Marius Ștef – președintele Societății Române de Fizică, filiala Timișoara; Bianca Băilă – coordonator Științescu Timișoara; prof. Ciprian Blaj inspector școlar pentru proiecte și programe educaționale; ing. Cristian Stoi – primarul comunei Boldur; Viorel Berci – viceprimar Boldur; Florin Pasculescu – administratorul comunei Boldur; Silviu Borsa, Ionuț Sîrbu, Florin Țubrea și Ionuț Borlovan – reprezentanți ai Consiliului Local Boldur; studenți voluntari UVT; jr. Nicoleta Mîrșevină – reprezentant – agent economic, partener al școlii.
Au fost prezenți și membrii echipei de proiect LMSB 2.0, profesorii Marin Popescu, Dănuț Fratuțescu, Gabriela Rădeanu, Ancuța Grozoni, Elena Stoichescu, Ionuț Borlovan, Flavia Cut, alături de Filip Cut – mentor Științescu, precum și voluntarii proiectului, profesoarele Elena Șendroni, Miruna Laudacescu și Nicoleta Jura.
Proiectul Laboratorul Micului Savant Boldurean 2.0 este finanțat de Științescu Timișoara. Programul Ştiinţescu Timişoara este implementat de Fundaţia Comunitară Timişoara, finanţat la nivel local de Hamilton Central Europe şi Fundația Bosch România, la nivel naţional de Romanian-American Foundation şi este susţinut de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.