Ziarele se fac din ziare, emisiunile TV din alte emisiuni TV. La noi s-a mai inventat o variantă: preluarile reciproce.
Dă un tabloid ceva, un capăt de posibilă ştire, emisiunile de profil se grăbesc să o preia şi să o dezvolte până la epuizare, dar nu oricum, ci de la o emisiune la alta în cadrul aceluiaşi post, de la un post la altul în cadrul aceluiaşi trust şi, fireşte, ”cireaşa de pe tort” de la un trust la altul; asta se cheamă că ar fi manevre necolegiale de a te afla în treabă când cel care preia nu-şi face nici un scrupul. Uneori măcar indică sursa.
Există şi site-uri on-line de paparazzi în acerbă concurenţă, zice-se, de la unele canale (vezi ”Antenele”, ”Kanal D” sau ”Can-Can” metamorfozat din revista tipărită în site de bârfe).
”Spy News” rezistă şi în varianta print, deşi uneori e mai spectaculos cu tărăboiul de la Capatos, în care apar cu identitatea protejată nişte tinerei care au filmat ei ceva şi ca bonus îşi mai dau şi cu presupusul, fără competenţe în materie de exprimare lingvistică măcar corectă, dacă nu şi convingătoare.
Prin pagini de tabloid, singurele momente simpatice surprinse au fost cele cu alt fel de celebrităţi decât starletele abonate la notorietate ieftină şi anume tribulaţiile presupuse sentimentale ale unui Domn, Andrei Pleşu fotografiat în companii feminine diferite (soţia şi altă doamnă, lung prilej de vorbă şi ipoteze), dar şi insolita scenă cu Emil Hurezeanu, păşind agale spre casă cu un covor persan rulat şi purtat demn pe umăr în drum per pedes, venind pesemne de la vreo curăţătorie.
Scene banale, ”casnice”, devorate de amatorii de senzaţional inventat. În varianta inversă, de la declaraţiile unei ”dive” de la televizor se construieşte un minimaterial ”pentru gazetă”, care preia uneori fără citate şi sursă cele spuse şi confesate.
”Antena Stars” rebrenduită ca post de ”celebrity news” a distilat metoda preluărilor, Cristian Brancu scoţând din arhiva revistei pe care o conduce (VIP) materiale diverse şi alcătuind un up-date cu amicul Capatos la ”Dosarele VIP” (mai intervine şi un invitat).
Temele: file de poveşti erotice, conflicte şi drame de familie, poante şi bizarerii.
TVR 2 a difuzat de curând un documentar încântător despre o pasiune de o viaţă a unui imigrant italian în America, devenind şi el membru al acelei faimoase diaspora numite ”Little Italy” care nu îşi uită rădăcinile.
Patrioţi şi melomani, i-au construit idolului Giuseppe Verdi o statuie într-un mic scuar cochet şi îngrijit din New York. Tony Amato a visat toată viaţa să-şi construiască propria operă.
După periplul sălilor închiriate, a cumpărat o clădire modestă cu trei etaje pe strada Bowery, astăzi, faţă de anii ’40 valorează două milioane de dolari, dar nici vorbă să se fi gândit să o vândă.
O sală micuţă cu fotolii de plus bordo, doar 107 locuri luate cu asalt de liricofili, două candelabre modeste şi o scenă liliputană amintind de căsuţele de poveste ale fetiţelor cu volănaşe roz, care îşi aranjează graţios obiectele de interior, locuinţa fiind redată în secţiune, spre încântarea privitorului.
Tony Amato se bucură de laude, este imun la ironii sarcastice şi a fost mereu în plină formă.
A avut un dirijor asistent, soţia i-a confecţionat costumele de scenă, iar decorurile unicului scenograf au fost pictate normal, cu veritabilă plăcere.
Talente veritabile, amatori ambiţioşi, câţiva inimoşi netalentaţi, au alcătuit pitorescul unei trupe, care s-a făcut şi se desfăcut mereu. Mulţi componenţi au avut alte job-uri solicitante, la Tony sau relaxat şi şi-au consumat hobby-ul liric. Cei tineri, unii absolvenţi de şcoli de artă şi conservatoare, au trecut pe la Tony pentru a se familiariza cu un drum complicat.
Pentru ei Amato Opera a fost doar începutul care, de regulă, nu se uită.
La aniversări rotunde au venit mereu vechi prieteni ai patronului omniprezent (dirijor, regizor, coordonator, bucătar improvizat, specialitatea fiind pastele bologneze cu chifteluţe, maestru de sunet şi light-design etc.) pentru a depăna amintiri plăcute.
Aparent fragil ca o trestie, Tony Amato s-a hrănit dintr-o formidabilă energie interioară. Din Mozart, a preferat Cosi fan tutte (şase personaje, dar ce muzică sublimă!) şi l-a avut ca idol pe nemuritorul Giuseppe Verdi.
Amato Opera nu va rivaliza nicând cu Met, dar pentru imensul New York a fost o oază de pasiune pentru marea muzică.