După proiectul Comenius, ”We talk!”, desfășurat între 2013 şi 2015, Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Alexandru Roșca” din Lugoj continuă să reprezinte cu succes pe plan european învățământul special din județul Timiș, în prezent derulând și un proiect în cadrul programului Erasmus+.
Intitulat ”My work is my future” (n.r. – munca mea este viitorul meu), proiectul se desfășoară în perioada 2015 – 2017, împreună cu alte cinci țări partenere: Slovacia (cu rol de coordonator al proiectului), Marea Britanie, Croația, Polonia și Turcia.
Obiectivele proiectului sunt reprezentate de facilitarea tranziției elevilor cu nevoi speciale de la școală la viața activă, împărtășirea exemplelor de bună practică în ceea ce privește educația prevocațională și vocațională, împărtășirea, analizarea și compararea curriculumului cu referire în principal la educația prevocațională și vocațională în învățământul special, creșterea utilizării TIC, având rol de resursă de bază în predare și învățare, dar și crearea unui website al proiectului ca resursă educațională deschisă, pentru îmbunătățirea abilităților de preprofesionalizare/profesionalizare ale elevilor cu nevoi speciale.
Cu un buget aprobat de 21.075 euro, sunt prevăzute trei reuniuni transnaționale și trei cursuri comune de formare continuă pentru profesori, dintre acestea deja fiind realizate: o reuniune transnațională de proiect, în octombrie 2015, la Presov – Slovacia (trei cadre didactice participante) și un curs comun de formare, în noiembrie 2015, la Bytom – Polonia (cinci cadre didactice participante).
”Pe parcursul proiectului vor fi realizate următoarele studii: analiza tuturor sistemelor de pre-profesionalizare şi profesionalizare din ţările participante, precum și analiza și compararea sistemelor vocaționale și specificul tranziției de la școală la integrarea pe piața muncii a elevilor cu nevoi speciale. Alte rezultate ale proiectului sunt: crearea unui DVD cu toate prezentările despre metode susţinute în timpul întâlnirilor de proiect, implementarea proiectului pe portalul eTwinning, crearea unei broşuri cu imagini ale schemelor şi proceselor de pre-profesionalizare şi profesionalizare, crearea de materiale video și digitale cu activități de preprofesionalizare, utilizarea și testarea noilor metode pe grupuri de elevi. Grupurile țintă ale proiectului sunt, pe de o parte, profesioniştii (profesori, psihologi, terapeuți, asistenţi sociali) care lucrează cu persoane cu nevoi speciale, dobândirea de noi înţelegeri, experienţe, metode, strategii, resurse educaţionale, unelte şi deprinderi de folosire a tehnologiilor de informaţie şi comunicare sub forma educaţiei formale şi informale; pe de altă parte, elevii cu CES (cerințe educative speciale) care sunt în pericolul excluderii sociale şi al segregării”, explică profesor-psihopedagog Cristina Simona Moșoni, responsabil proiect.
Programul reprezintă un parteneriat strategic în domeniul școlar, fiind desfășurat doar între școli din învățământul special și special integrat, iar în luna martie a acestui an cadrele didactice ale instituției de învățământ lugojene vor participa la un curs de formare ce va avea loc de data aceasta în Regatul Unit al Marii Britanii, la Hartlepool.