Între Primăria municipiului Lugoj şi Societatea „Meridian 22” există un conflict mai vechi legat de apa de ploaie. Mai exact, din 2007, Primăria nu a mai încheiat un contract cu această societate, pe motiv că staţia de epurare se află în curs de modernizare
Între Primăria municipiului Lugoj şi Societatea „Meridian 22” există un conflict mai vechi legat de apa de ploaie. Mai exact, din 2007, Primăria nu a mai încheiat un contract cu această societate, pe motiv că staţia de epurare se află în curs de modernizare, iar taxa pentru apa meteorică este încasată neîntemeiat deoarece nu se excută serviciul.
”Având în vedere că lucrăm la staţia nouă de epurare a municipiului Lugoj şi că acum apa meteorică şi canalizarea nu trec prin staţia de epurare de la Jabăr, ci se scurg direct, fără niciun fel de consum energetic din partea Meridian 22, fără niciun fel de efort din partea Meridian, am considerat că pe perioada aceasta să nu achităm aceşti bani”, declara acum un an Francisc Boldea, şeful executivului lugojean.
Primăria a câştigat procesul!
„Meridian 22” nu a fost de acord cu această poziţie a Primăriei şi a intentat proces acesteia. Obiectul procesului era obligarea Executivului la încheierea contractului respectiv, pe baza căruia societatea de gospodărire locală ar fi cerut ulterior banii. Acţiunea a fost introdusă la Lugoj şi declinată apoi către Tribunalul Timiş, pentru că nu era de competenţa Judecătoriei Lugoj. Pe fond, adică la prima instanţă la care s-a judecat, litigiul a fost câştigat de către Primăria municipiului Lugoj. Dispozitivul, adică partea în care practic se decide procesul, spunea că instanţa „respinge acţiunea formulată de relamantul SC Meridian cu sediul în municipiul Lugoj, strada Plopilor nr. 22, judeţul Timiş, împotriva pârâtului Primăria Muncipiului Lugoj, prin primar, cu sediul în Lugoj, piaţa Victoriei nr 4, jud Timiş. Pronunţată de Tribunalul Timiş în şedinţa publică, azi, 14 12 2011”. Jr. Dan Ciucu, secretar al Primăriei Lugoj, ne-a declarat că „pe fond, aşadar la 14 decembrie 2011, s-a pronunţat sentinţa privitoare la dosarul 1028/252/2011. După aceea, dacă o parte era nemulţumită, putea formula o cale de atac – apel sau recurs, după caz. Pe portalul Ministerului Justiţiei nu apare să se fi formulat recurs şi în acest caz sentinţa a rămas definitivă. Nu ştim să se fi făcut recursul, nu am primit nicio citaţie în acest sens. Recursul trebuia făcut în interval de 15 zile de la comunicare, iar această perioadă a trecut”. Ultima dată, Primăria a plătit „Meridianului” 220.000 lei în 2006, pe baza unui contract încheiat între cele două părţi, referitor la domeniul public în suprafaţă de 472.467 mp. Contractul era valabil de la 5 mai la 31 decembrie 2006, după care nu s-a mai plătit apa pluvială pentru domeniul public şi clădiri aparţinătoare Primăriei Municipiului Lugoj.
De cealaltă parte, ing. Dan Florea, directorul societăţii „Meridian 22”, spune că „procesul a fost deschis pentru încheierea contractului, iar instanţa a decis că Primăria nu e obligată să încheie contract cu un singur furnizor, ci poate să încheie cu mai mulţi furnizori. Şi acum, Primăria o să caute mai mulţi furnizori, în condiţiile instituţiilor publice. Astea sunt anomalii ale legii, ce să vă spun… Vom încheia contractul şi vom merge în continuare cu el”.Întrebat ce se întâmplă cu populaţia care a plătit apa de ploaie în tot acest răstimp de cinci ani, Florea afirmă că „nu are nici o legătură. Instituţiile statului, instituţiile publice, la încheierea unui contract, au nevoie de trei oferte. Primăria, ca să încheie contract cu noi, are nevoie de trei oferte, aceştia sunt termenii legali. Noi am înaintat oferta, restul nu ne priveşte. Aici legea se bate cap în cap: nu poţi să semnezi acelaşi contract de concesiune cu trei firme, că n-ai cum”.
Florea spune că există o muncă de întreţinere care trebuie plătită: „la preluarea apei de ploaie intră întreţinerea rigolelor de pe marginea drumurilor, care trebuie curăţate, trebuie scos nisipul din ele. Căminele se rup, se sparg, trebuie înlocuite… Închipuiţi-vă ce ar fi fost acuma în oraş, după ce s-a topit zăpada, dacă nu erau curăţate rigolele. Munca asta trebuie plătită! La apa menajeră se plăteşte epurarea, la apa de ploaie nu. La apa de ploaie se plăteşte întreţinerea, debitul şi suprafaţa”. În legătură cu o eventuală datorie a Primăriei, Florea spune că „în momentul în care se încheie un contract, putem sta de vorbă”.Secretarul municipiului ne-a oferit definiţia exactă a ceea ce înseamnă această taxă şi susţine în continuare că aceste operaţiuni nu sunt executate de Meridian. „Colectarea apelor uzate presupune mai multe etape: colectare, transport, evacuare ape uzate, epurarea apei uzate şi evacuarea apei uzate în emisar. Neputând fi realizate aceste operaţiuni care presupun epurarea apei uzate şi evacuarea ei, atunci am considerat că nu se justifică să plătim apa pluvială”, ne-a declarat juristul Dan Ciucu, secretar al municpiului Lugoj.
Primarul Francisc Boldea spune că situaţia va ţine până la predarea investiţiei cu staţia de epurare, adică până la 28 iunie. „După 28 iunie, când staţia de epurare va fi a noastră, rămâne să discutăm”, adaugă primarul. Întrebat ce părere are despre faptul că populaţia oraşului a plătit timp de cinci ani o taxă pe care Primăria a refuzat – întemeiat, conform legii, s-o plătească, primarul Boldea a răspuns: „întrebaţi Meridianul”.Conform datelor oficiale, persoanele fizice din Lugoj au plătit 398.000 lei în anul 2010 şi 396.000 lei în 2009 pentru această taxă. Considerând o sumă rotundă de 400.000 de lei pe an, totalul facturilor către populaţie în perioada în care, conform Primăriei, Meridian nu ar fi trebuit să încaseze această taxă, ar ajunge undeva la 2.000.000 de lei.