Noua Directivă UE privind drepturile consumatorilor, care a intrat în vigoare vineri, consolidează drepturile consumatorilor în toate cele 28 de state membre, oferind, totodată, beneficii şi firmelor, prin crearea unei mediu concurenţial echitabil. De acum consumatorii se pot baza pe aceleaşi drepturi, indiferent de locul de unde fac cumpărăturile în UE.
Directiva armonizează normele naţionale de consumatori în mai multe domenii importante, cum ar fi informarea de care au nevoie consumatorii înainte de a achiziţiona bunuri şi servicii, precum şi dreptul lor de a anula achiziţiile online.
Una dintre principalele modificări aduse de noua Directivă se referă la eliminarea tarifelor şi costurilor ascunse pe Internet. Astfel, consumatorii vor fi protejaţi împotriva „costurilor disimulate” pe Internet. Este vorba despre tentativele autorilor de fraude de a-i face pe cetăţeni să plătească pentru servicii aşa-zis gratuite, cum ar fi horoscoapele sau reţetele de bucătărie. De acum înainte, consumatorii vor trebui să confirme în mod explicit ca înţeleg faptul că trebuie să plătească un anumit preţ.
O altă modificare vizează o mai mare transparenţă a preţurilor. Comercianţii vor trebui să afişeze costul total al produsului sau al serviciului, precum şi orice tarife suplimentare. Cei care efectuează cumpărături online nu vor mai trebui să plătească tarife suplimentare dacă nu au fost informaţi de acest lucru înainte de a realiza comanda. Perioada pe care consumatorii o au la dispoziţie pentru a renunţa la un contract de vânzare-cumpărare se prelungeşte la 14 zile calendaristice, faţă de 7 zile până acum. În plus, atunci când un vânzător nu a informat în mod clar clientul cu privire la dreptul de a renunţa la contract, perioada de returnare se prelungeşte la un an.
Drepturile consumatorilor sunt consolidate şi în ceea ce priveşte rambursarea. Comercianţii trebuie să ramburseze consumatorilor preţul produsului în termen de 14 zile din momentul în care aceştia au renunţat la contractul de vânzare-cumpărare, iar în preţul de rambursare este inclus şi costul livrării.
O altă prevedere importantă se referă la eliminarea suprataxelor pentru utilizarea cardurilor de credit şi a liniilor directe de asistenţă. Prin aplicarea noii Directive, comercianţii nu vor putea percepe tarife suplimentare atunci când consumatorii utilizează carduri de credit (sau alte mijloace de plată), putând imputa doar costul real pe care îl suportă pentru a pune la dispoziţia consumatorilor aceste mijloace de plată.
Comisia Europeană a prezentat propunerea pentru o nouă Directivă privind drepturile consumatorilor, în octombrie 2008, iar legislaţia a fost adoptată oficial la 10 octombrie 2011. Guvernele statelor membre au avut la dispoziţie doi ani pentru a pune în aplicare normele la nivel naţional, până la 13 decembrie 2013, cu un termen limită pentru ca regulile să intre efectiv în vigoare până la 13 iunie 2014.