Inginerul Simion Imbroane este expert tehnic judiciar auto în cadrul Biroului de Expertize Timișoara. Este specializat în autovehicule și legislație rutieră. În spatele titulaturii oficiale, se ascunde însă o muncă dificilă, care cere atenție la cele mai mici detalii și imparțialitate. Verdictul ”vinovat” sau ”nevinovat” în cazul unui accident de mașină depinde, în ultimă instanță, de responsabilitatea evaluatorului.
Lugojeanul Simion Imbroane este expert în domeniu de peste 28 de ani, atestat prin examen la București. În cariera sa, a expertizat peste 300 de accidente auto, iar expertizele nu au fost contestate.
”În 28 de ani, am avut o singură reclamație la Parchet, care s-a dovedit a fi nefondată. Niciodată nu mi-a fost respinsă o expertiză de către instanță sau Parchet”, spune Imbroane.
Expertul este cel care face analiza tehnico-științifică prin care se constată cauzele producerii unui accident și responsabilitatea producerii lui. În mod normal, după ce a avut loc un accident, organele abilitate, Poliția și Parchetul, fac cercetarea, iar rolul expertului este de a stabili ce s-a întâmplat în fazele de pre-impact, impact și post-impact.
Organele de cercetare amintite constată ce s-a întâmplat în urma accidentului – pozițiile autovehiculelor implicate, ale victimelor, dacă au existat și alte urme la fața locului – urme de frânare, cioburi, subansamble provenite de la vehiculele implicate.
Ținând cont de aceste cercetări efectuate, expertul trebuie să stabilească dinamica (mecanismul) producerii accidentului, traiectoriile mașinilor și ale pietonilor, precum și posibilitățile de evitare a acestuia.
Concluzia după sute de cazuri: niciun accident nu seamănă cu altul
”Eu în Facultate am făcut dinamică și exploatare auto, dar pot spune că expertul e un autodidact. Dacă pentru medici nu există boli, ci bolnavi, în domeniul rutier putem spune că fiecare accident are propria personalitate. Am făcut peste 300 de expertize și pot să vă spun că niciunul nu a semănat cu altul”, spune Imbroane.
Munca aceasta neștiută presupune cunoștințe multiple, din domeniul fizicii, tehnicii și chiar al științelor naturii.
”Ca expert, ai nevoie și de noțiuni de medicină. Leziunile victimelor trebuie să aibă corespondență cu avariile autovehiculelor sau cu alte elemente, precum starea carosabilului, pentru că unele leziuni nu se produc la impact, ci prin căderea pe carosabil. Forțele de impact duc la leziuni spectaculoase ale organelor interne. La autopsii constatăm că volumul ficatului sau rinichilor poate crește și de două ori în volum”, arată Imbroane.
Verdictul expertului – diferența între ”vinovat” și ”nevinovat”
Expertiza tehnică auto nu are forța probantă superioară în cazul producerii accidentelor rutiere, însă poate lămuri instanța de judecată (care cere expertiza) în privința cauzelor incerte ale accidentului. Dintre cele mai relevante cazuri, expertul Imbroane și-a amintit cazul unui șofer care risca să fie acuzat de ucidere din culpă a unui pieton: ”am plecat de la leziunile victimei.
Toate în partea superioară a corpului: coaste intrate în plămâni, ruptură de inimă. Era un pieton care împingea un cărucior și avea în dreptul pieptului un mâner din țeavă metalică.
Analizând mecanismul producerii accidentului și leziunile, mi-am da seama că, fiind în stare avansată de ebrietate, cu alcoolemie de aproape 2 la mie, acesta s-a dezechilibrat și a căzut în fața mașinii. Nu era vina șoferului, acesta nu l-a acroșat, ba chiar a frânat, a încercat să îl evite”.
Locul accidentului, o priveliște îngrozitoare
Simion Imbroane a expertizat accidente în Timiș, Caraș, chiar și în Gorj. Recent, a fost chemat la o contra expertiză la Rovinari, în Gorj.
La Lugoj, cele mai recente sunt trei accidente cu victime de pe centura Lugojului, la intersecția cu Hezerișului și cel de la drumul spre Tapia. La fața locului, expertul spune că ”nu vin cu idei preconcepute, ascult cu atenție toți martorii, dar concluziile le trag eu, eu stabilesc prin calcule viteza, dacă se putea evita accidentul și de către cine”.
Deși se așteaptă la grozăvii, uneori expertul admite că i s-a făcut rău: ”din punct de vedere uman, uneori este oribil. Îmi amintesc un accident petrecut acum 5 ani, în centru, lângă universitate. O femeie mică de statură cerșea pe carosabil, în intersecție. Era un TIR cu cabină înaltă, care ducea autoturisme de la Pitești la Timișoara. Șoferul n-a văzut-o, a acroșat-o și a călcat-o pe cap. La greutatea aceea imensă, calota craniană a explodat, pur și simplu. Mi s-a făcut rău, dar a trebuit să continui”.
Nu infrastructura e de vină, ci nerespectarea legii
”La noi, indicele de motorizare e de 200-300 la mia de locuitori, iar în vest, de peste 450. Dar indicele de fatalitate este de 7,2 victime la 10.000 de autovehicule, față de 2-3 decese în Occident, deci mult mai mult ca în țările avansate”, spune expertul Simion Imbroane.
Tot el e de părere că pentru accidentele din România, nu infrastructura e de vină, ci lipsa de responsabilitate și încălcarea legii. Iar la capitolul responsabilitate, el dă ca exemplu părinții care fac cadou de majorat un bolid BMW nou nouț, iar tânărul se îmbată și îl face praf, mirare că mai și scapă cu viață!