Sute de reacții și distribuiri pe rețelele sociale pentru o postare de pe pagina de Facebook a Liceului Tehnologic ”Valeriu Braniște” din Lugoj. Textul subliniază faptul că, deși sistemul educațional actual pune un puternic accent pe notele obținute de elevi la examene, trebuie să ne amintim că notele nu reprezintă în mod integral creativitatea, intelectul sau potențialul unui elev.
”În atenția școlilor gimnaziale din Lugoj și de oriunde! Încetați de a vă mai declara mândria exclusivă pentru notele mari ale unora dintre elevii de clasa a VIII-a. Merită felicitările voastre, doar că mai aveți și alți elevi în școală! Încetați de a mai împărți lumea în cei câțiva cu medii mari și restul, tocmai fiindcă restul este tot rodul muncii profesorilor și efortului părinților. Încetați în a vă bucura de titluri de presă de tipul <<singura școală cu o notă de 10>>. Școala este pentru toți, despre toți, în interesul tuturor! Bucurați-vă și apreciați toți elevii, inclusiv pe cel care a luat nota cea mai mică din școală. El poate că va reuși cândva, cumva, în viață! Veți fi atunci mândri de el? Lăudați toți elevii fiindcă au făcut față acestei încercări, EVALUAREA NAȚIONALA, mai degrabă decât să ia decizii dureroase, precum o sinucidere sau un abandon! Încurajați pe toți să ia cele mai bune decizii școlare și profesionale, prin opțiunile lor pentru liceu și școală profesională! Cereți-le să se dezvolte frumos, personal, social, profesional, emoțional, spiritual și spuneți-le că în fiecare dintre ei se ascunde un om valoros de care noi avem nevoie. Nu uitați ca societatea noastră are nevoie de noi toți, nu doar de unii. Lumea nu este perfectă, iar în imperfecțiunile ei, cu toții trebuie să aducem valoare adăugată! Nu uitați: zilnic aveți nevoie ca cineva să vă facă un serviciu sau să vă producă ceva… s-ar putea ca acel cineva să fie unul dintre cei pe care cândva nu am vrut sa îl apreciem fiindcă, nu-i așa, nu avea nota maximă! Felicitări TUTUROR ELEVILOR DE CLASA A VIII-A! Bravo vouă! Și nu uitați: cei care vă judeca sau vă reproșează nu știu că nu doar aurul strălucește!”, este mesajul transmis de conducerea școlii.
Profesori, elevi sau simpli cetățeni din municipiu au rezonat cu ideile enunțate mai sus, întărind faptul că elevii sunt indivizi unici, cu interese, talente și abilități diverse. Notele la examene se concentrează în principal pe evaluarea cunoștințelor academice și a abilităților specifice. Cu toate acestea, rezultatele nu iau în considerare aptitudinile și talentele non-școlare ale elevilor, cum ar fi abilitățile artistice, muzicale, sportive sau de altă natură. Să nu uităm că mulți dintre cei mai mari inovatori și lideri ai lumii nu s-au remarcat prin note excepționale, ci prin gândirea creativă și capacitatea de a-și dezvolta pasiunile.
”Dacă toți am fi olimpici la matematică sau la română, tot ar fi o problemă. Care dintre cei 300.000 cu nota 10 la Evaluarea Națională este totuși primul? Începe o nouă dramă națională. De aici pornește toată povestea, vrem neapărat să ierarhizăm”, punctează prof. Cosmin Gheorghe, directorul Liceului Tehnologic ”Valeriu Braniște”.
În plus, rezultatele la examene sunt adesea influențate de factori precum anxietatea, stresul sau constrângerea de a performa. Presiunea excesivă asupra notelor poate inhiba încrederea în sine a elevilor și poate afecta motivația lor de a învăța și de a explora noi domenii. Notele la examene nu pot cuantifica calitățile morale, etice sau comportamentale ale unei persoane. Elevii pot fi responsabili, empatici, creativi sau curioși, iar aceste trăsături nu sunt reflectate în mod necesar în notele lor academice.