După aproape două decenii de supremaţie pe piaţa media, implementând un model de televiziune comercială ultraperformant, sub oblăduirea directă a lui Adrian Sârbu, ProTV se reorganizează radical sub noul management lituanian care deocamdată aplică metodele TVR de restructurare a personalului şi suprimarea de emisiuni (ducând până la anularea unor redacţii întregi, precum Poveştirile postului Acasă. O componentă cândva glorioasă a trustului cu telenovele autohtone pe bandă rulantă, marca Ruxandra Ion).
Polivalentul regizor Iura Luncaşu, fenomenalii oameni de show Ştefan Bănică jr. şi Horia Brenciu, alături de alţi protevişti au venit pe repede înainte la faimoasele canale rivale anteniste, propunându-li-se pe tantieme mai mult decât atrăgătoare formate de regulă importate de genul concursurilor de talente, care au invadat până la sufocare piaţa media, de parcă singurele joburi de divertisment rămase disponibile sunt cele de jurat ori animator. În acest răstimp, Andreea Esca şi Loredana Groza au rămas încă „embleme” la ProTV (deşi prima a cerut, pare-se, un concediu). Cu astea, principala clădire de pe Bulevardul Pache Protopopescu a fost luată de „nenea” Sârbu în ograda sa personală, teleaştii fiind înghesuiţi în câteva debarale din spate, un soi de anexe funcţionale, dar descalificante în raport cu gloria de altădată a unui post ce domina copios toate topurile de popularitate. Nici fostele studiouri „Buftea” nu o duc prea bine, organele financiare de control începând să le analizeze dosarele de funcţionare.
Consemnăm în contextul mişcărilor de „trupe” şi al remanierilor de grile că, prin revenirea lui Cristian Burci ca „boss” la Prima TV, emisiunile autohtone de satiră şi-au lărgit ponderea, dar nu şi audienţa. De pildă, o variantă curajoasă precum „Mondenii live” (cu Andrei Boncea la cârmă, care a refuzat traseul Antenelor) nu realizează acelaşi rating ca versiunile anterioare înregistrate, doar „Cârcotaşii” rămânând în parametrii de stabilitate, competitivitate şi performanţă. Rămâne de văzut pe termen mediu dacă, odată cu revenirea la matcă, „Milionarii” lui Ianţu vor mai izbuti să recucerească interesul de odinioară, moderatorul punând la bătaie întreaga charismă şi umorul personal pentru a mai atenua ceva din sobrietatea şi emoţiile unui concurs de cultură generală, întotdeauna util într-o lume dominată adesea de mediocritate, aroganţă, suficienţă şi împănată din belşug cu agramatisme, dacă nu cu prostie crasă.
Dacă nu există competiţiile sportive ori Eurovision, TVR nu va mai izbuti să intre vreodată în Top 3 rating. Măcar dacă şi-ar împlini menirea culturală aşa cum încearcă prin unele producţii mai noi de la TVR 2, o mixtură de TVR Cultural cu altceva de identitate incertă, dar oricum de preferat în locul grilei posturilor comerciale… Salutăm aşadar după efemera prestaţie a lui Ion Cristoiu, care ţine enorm la apelativul de scriitor, deşi opinia publică l-a înregimentat definitiv în tagma gazetarilor şi a comentatorilor actualităţii politice (stagiul său la Biblioteca Academiei şi imersiunea în enigmele istoriei politice a României s-a dorit a-i conferi niţel panaş, atunci când vorbeşte ori scrie despre interbelic, citându-i pe Argetoianu şi Camil Petrescu) şi săptămânala întâlnire „De la Dinescu… citire” noua producţie „Mistere şi conspiraţii” cu al său cvartet de invitaţi pe teme incitante, aşa-zise cazuri de mare impact socio-cultural, politic şi uneori emoţional (de la Marin Preda, la Ioan Petru Culianu ori Martha Bibescu). O emisiune este cu adevărat bună, reuşită, „valabilă”, dacă la finalul ei te încearcă regretul că s-a terminat. Este ceea ce izbutesc Iaru şi documentariştii săi care găzduiesc polemici susţinute şi fraze rostite cu tâlc. Semnalăm totodată la capitolul reuşite şi ciclul convorbirilor cu „Academicienii” (realizator Ioan Cărmăzan) dar şi „Top cultura”, moderată cordial, empatic şi atractiv de Răzvan Theodorescu.