– Domnule director general, dr. Heinz Werner Rixen, ce mesaj transmiteţi angajaţilor firmei Hella, cu prilejul Zilei Porţilor Deschise, eveniment organizat pentru serbarea împlinirii a cinci ani de activitate a unităţii de producţie din Lugoj? – Domnule director general, dr. Heinz Werner Rixen, ce mesaj transmiteţi angajaţilor firmei Hella, cu prilejul Zilei Porţilor Deschise, eveniment organizat pentru serbarea împlinirii a cinci ani de activitate a unităţii de producţie din Lugoj?
– Mesajul nostru este că suntem mândri să lucrăm împreună la Hella Lugoj, acesta fiind şi scopul festivităţilor dedicate celor cinci ani de activitate Hella în acest oraş, festivităţi în care am conectat firma cu familiile angajaţilor, cu copiii lor şi cu distracţia.
– Să înţeleg că Hella este şi unul dintre cei mai importanţi angajatori din partea de vest a României?
– Da, cu siguranţa Hella Romania este un angajator important pe piaţa muncii din vestul României şi dorim să ne situam în topul clasamentului în ceea ce priveşte calitatea locurilor de muncă oferite şi a proceselor de fabricaţie existente. Hella Romania are în total circa 1.300 de angajaţi, dintre care la Hella Lugoj activează 430 în acest moment.
În concluzie, deşi există şi firme mai mari din punct de vedere al numărului de angajaţi, putem afirma că suntem suficient de “importanţi” cât să punem Hella pe harta oraşului.
– Vă aşteptaţi la dezvoltarea din prezent atunci când aţi pornit activitatea? Este mai mult sau mai puţin decât aţi preconizat?
– Este exact ceea ce am dorit. Să vă explic: Hella a pornit cu o mică fabrică aparţinând firmei soră din Austria şi avea sediul la Sânnicolau Mare. Deci, nu era la nivelul celor peste 80 firme pe care Hella le are în întreaga lume, acolo era doar un fel de punct de lucru unde se asamblau diferite produse. Atunci, la sediul central din Lippstadt – Germania, s-a pus problema dacă e cazul să continuăm cu astfel de activităţi de nivel inferior. Şi acum patru ani s-a stabilit ca la Lugoj să se puna bazele unei fabrici cu adevărat independente, cu propriul management şi sistem informatic, cu procese specifice de producţie, cu propriile certificări de calitate şi de mediu.
Pe de altă parte, noi nu am venit în România doar pentru mâna de lucru accesibilă din punct de vedere al costurilor, ci şi pentru că aici am găsit mediul propice dezvoltării unei companii profesionale din toate punctele de vedere. Aşadar, ca să vă răspund la întrebare: strategia pe care am gândit-o atunci am pus-o în practica până în momentul de faţă.
Pentru noi, calitatea şi calificarea oamenilor sunt foarte importante
– Ce înseamnă Hella la Lugoj?
– Suntem prezenţi în toate marile zone de dezvoltare ale lumii – Europa, Asia şi America, pentru a nu mai vorbi de Australia sau Noua Zeelandă. În România, Hella, producător global de componente pentru industria auto, are trei divizii diferite: cea de fabricaţie a produselor electronice, o alta – care include şi unitatea noastră- concentrată pe elemente de semnalizare luminoasă, mai puţin cele pentru autoturisme, şi un centru de servicii care deserveşte celelalte două divizii menţionate mai sus. Unitatea de la Lugoj reprezintă o divizie de nişă, care produce elemente de semnalizare interioare şi exterioare pentru camioane, remorci, caravane, tractoare, chiar şi bărci. Desigur, criza din industria auto nu ne-a ocolit, tocmai din cauza profilului specific. La începutul anului 2009, timp de două luni, temporar, am trimis o parte din angajaţi în somaj tehnic, reluându-ne activitatea la parametrii anteriori după ce lucrurile s-au aşezat pe un făgaş normal. Sunt foarte fericit şi mândru de acest lucru, pentru că noi am fost mereu conservatori: nu angajăm oameni doar pentru a-i trimite mai târziu acasă. Nu suntem o companie de genul „angajează-concediază”. Avem mare grijă să continuăm, pe termen lung, cu cei pe care i-am luat lângă noi. Faptul că avem angajaţi de patru-cinci ani, unii chiar de la început, confirmă calităţile lor profesionale. Pentru noi e important să avem oameni calificaţi în toate ariile de activitate, de exemplu: ingineri angajaţi în procese speciale, dar şi muncitori, controlori de calitate sau lucrători la depozite. Angajaţii noştri beneficiază de cursuri la sediul din Lippstadt, şcolarizări specifice, precum şi transfer de cunoştiinte în domeniu.
La ora actuală, întreaga producţie de la Hella Lugoj se trimite în Germania, de unde este vândută pe pieţele importante ale Europei, cum ar fi Marea Britanie, Spania etc. O mare parte din producţia europeană de panouri de semnalizare pentru maşinile de poliţie e realizată la Hella Lugoj. Poliţia din Berlin sau din Munchen foloseşte panouri de semnalizare si girofaruri fabricate de Hella Lugoj. Aceste panouri, cu peste o mie de piese componente, sunt personalizate. Ele au propriile megafoane, lumini, afişaje, avertizări sonore, deci fiecare serie, în funcţie de destinaţie, poate fi considerată unicat.
– Aşadar, e o companie globală. Dar în contextul globalizării, mulţi ar spune că e mai ieftin să produci în Ucraina sau în Vietnam. De ce România se află printre alegerile dvs.?
– Hella fabrică dispozitive electrice şi electronice cu un grad ridicat de complexitate precum lămpi, girofaruri sau semnalizatoare pentru poliţie, care au încorporate de la zeci până la mii de părţi componente. De aceea costul mâinii de lucru nu este singurul factor pe care-l luăm în considerare. Pentru noi este important să fim aproape de piaţă, iar pieţele viitoare vor fi aici, în estul Europei. Trebuia să avem şi conexiuni logistice care să funcţioneze. În plus, avem nevoie de oameni calificaţi, iar România îi poate pune la dispoziţie.
Obiectiv strategic Hella: dezvoltarea unităţii de la Lugoj şi a celei din… China
– Cum vedeţi dezvoltarea Hella la Lugoj?
– Avem în vedere trei direcţii principale. La ora actuală suntem 430 de angajaţi, dar continuăm extinderea. Nu cu paşi mari, ci treptat, an de an. Cred că în cinci ani vom fi de cel puţin două ori mai mulţi. Mult mai importantă pentru mine este calitatea a ceea ce facem. Acum un an, am creat un centru de proiectare-dezvoltare, în care lucrează 26 de oameni, iar în viitor vor fi mai mulţi. Desigur, noi îi ajutăm cu şcolarizările şi transferul de cunoştiinţe. Este vorba despre proiectarea produselor fabricate aici, ceea ce e un lucru rar în România. În decembrie vom lansa în fabricaţie primul produs dezvoltat integral în departamentul de proiectare din Lugoj. Cheltuim foarte mulţi bani, resurse şi energie pentru ca unitatea de la Lugoj să fie o companie cu adevărat independentă, care să proiecteze şi să producă pe cont propriu.
A doua direcţie, pentru care am investit peste două milioane de euro, este producţia de plăci cu circuite integrate şi led-uri. Al treilea lucru, foarte important, este că ne vom extinde şi ca spaţiu. În următoarele 12 luni, vom ridica încă o hală de producţie cu clădirile aferente, pe o suprafaţă de 3.000 mp. Design-ul va fi modular, ca să putem continua extinderea. La aceasta se va adăuga o nouă clădire de birouri, pentru centrul de proiectare-dezvoltare.
Vreau să adaug că Hella Lugoj are o poziţie bine consolidată în regiune. Ca să vă daţi seama, obiectivul strategic actual Hella, la nivel global, este dezvoltarea firmei de la Lugoj şi a celei din China.