Lucrările la marile autostrăzi din jurul municipiului nu s-au derulat exact cum ne-am fi imaginat. Autostrada Timişoara-Lugoj este într-un continuu litigiu, speranţele de finalizare întinzându-se până undeva prin 2018, iar pe tronsonul Lugoj-Deva Lucrările la marile autostrăzi din jurul municipiului nu s-au derulat exact cum ne-am fi imaginat. Autostrada Timişoara-Lugoj este într-un continuu litigiu, speranţele de finalizare întinzându-se până undeva prin 2018, iar pe tronsonul Lugoj-Deva, din patru loturi, se lucrează la unul singur, Lugoj-Dumbrava, şi în acest caz constructorul fiind penalizat cu 1,5 milioane de euro de Ministerul Transporturilor pentru nerespectarea contractului.
Timişoara-Lugoj, autostradă doar pe hârtie. Autostrada care ne-ar înlesni drumul până la Timişoara este compusă din două loturi. La primul, de 9 km, care porneşte din afara Timişoarei şi ajunge în zona Remetea-Mare, lucrările sunt destul de avansate. Blocajul a apărut la lotul al doilea, de 27,5 km, care leagă Remetea-Mare de Baliţ, acesta neavând nici în prezent un constructor. Totul a început pe 12 aprilie 2011, când atribuirea făcută de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) firmei Tirrena Scavi a fost contestată de concurenţă. Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a găsit că CNADNR nu respectat condiţiile de atribuire şi a obligat societatea de drumuri la “reevaluarea ofertelor şi emiterea unui nou raport al procedurii de atribuire pentru lotul 2, cu respectarea întocmai a documentaţiei de atribuire şi a legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice”.
După reanalizarea ofertelor, s-a efectuat o a doua atribuire câştigată tot de Tirrena Scavi, asociere care astăzi construieşte autostrada Lugoj-Deva, lotul 1. Şi de această dată, la CNSC s-au înregistrat două contestaţii, după ce reprezentanţii CNADNR nu au efectuat modificările care li s-au cerut prin decizia iniţială. “Probabil autoritatea contractantă nu a remediat problemele din caietul de sarcini aşa cum noi am dispus prin decizia nr. 2180/2011 şi era dreptul operatorilor economici care au participat la procedură să facă o nouă contestaţie”, ne-a declarat la vremea respectivă Ovidiu Zara, purtător de cuvânt al Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
În iunie 2011 una dintre contestatare, Tehnologica Radion, cere şi în instanţă anularea procedurii de atribuire către asocierea condusă de Tirrena Scavi SPA şi reevaluarea ofertelor pentru tronsonul de autostradă. Curtea de Apel Bucureşti dă dreptate consorţiului românesc, astfel că în aprilie 2012 CNADNR a reluat procedura de achizitie publică de la zero. “Procedura de achiziţie publică a fost relicitată prin publicarea Anunţului de Participare nr. 134467 în data de 03.04.2012, după ce Curtea de Apel Bucureşti a emis Hotărârea definitivă şi irevocabilă privind anularea procedurii lansate în decembrie 2010”, ne-a transmis Claudia Buzatu, specialist în comunicare în cadrul CNADNR.
În prezent şi noua licitaţie este suspendată, după ce în aprilie Tehnologica Radion a mai depus o contestaţie, admisă în parte de Consiliu. Urmează ca CNADNR să efectueze unele modificări, apoi să continue procedura de atribuire care are termen limită pentru primirea ofertelor data de 11 iunie. După evaluarea ofertelor şi desemnarea câştigătoarei, dacă nu va mai apărea nicio contestaţie, se va semna contractul pentru proiectarea şi execuţia autostrăzii, lotul 2, din estimările CNADR, spre sfârşitul verii.
“Data estimată de semnare a contractului este în perioada august-septembrie 2012”, a precizat reprezentanta CNADNR. Cum termenul pentru finalizarea lucrărilor este de 78 luni începând de la data atribuirii contractului, nu putem spera să mergem la Timişoara pe autostradă până în 2018, chiar dacă lotul 1 este aproape de finalizare. Valoarea estimată a contractului pentru lotul 2 este de 611,884,622 RON (140 milioane euro) fără TVA.