Primele semne de ”îmblânzire” a micului tigru economic bănățean vin deocamdată de la societăți italiene. ”Calzaturificcio Torre” (sau ”Torre”, cum o cunosc lugojenii, producător de încălțăminte din piele), cedează spațiul de producție de pe str. 1 Mai unei alte societăți, ”Cosagel Rom” SRL Lugoj, care activa pe strada Jabărului.
Gamet 2000, firmă specializată în mobilier industrial, școlar și de birou, a făcut reduceri de personal.
De la alte societăți am primit răspunsul oficial că ”deocamdată” nu sunt probleme.
”Primos” și-a închis porțile
”Primos”, o societate cunoscută prin calitatea încălțămintei pe care o producea, și-a încheiat activitatea, după ce s-a închis și firma mamă din Italia.
”Da, s-a închis, dar peste jumătate din angajați și-au găsit de lucru. Problematica este contextul european, context pe care noi, de la Lugoj, nu am putut decât să îl gestionăm. S-a închis și firma din Italia. Cât despre Lugoj, chiar îmi pare rău, aici au lucrat la un moment dat peste 200 de angajați”, ne-a declarat Viorela Popa, administrator al societății de la Lugoj.
Boldea: Nu suntem afectați, Lugojul are nevoie în continuare de forță de muncă
Primarul municipiului Lugoj, Francisc Boldea, nu este alarmat. El spune că Lugojul are încă mare nevoie de forță de muncă. Aceasta poate fi redirecționată spre societăți multinaționale aflate în plină expansiune, precum Honeywell Life Safety, Hella sau Autoliv.
”Nu afectează cu nimic, pentru că este atâta nevoie de forță de muncă! Ne-am bucura să avem numai firme de succes, pentru care putem asigura forță de muncă și care, la rândul lor, pot asigura salarii decente pentru cetățeni. Honeywell, de pildă, planifică o extindere la 800 de angajați (n.r. – de la 700 în prezent), apoi la 1000, motiv pentru care au cerut încă o suprafață de teren pe care să construiască o nouă hală. Este firma cea mai apropiată, la ora actuală, de comunitatea locală. Avem o serie de proiecte comune legate de instituții de învățământ și nu numai. Anul acesta au împlinit 25 de ani și tendințele de dezvoltare sunt foarte bune”, ne-a declarat edilul șef.
Economistul Adrian Ciulonescu, coordonatorul Biroului din Lugoj al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara (CCIAT) confirmă că, și la ora actuală, rata șomajului la Lugoj, situată sub 1%, ar face să pălească de invidie majoritatea orașelor din țară.
Politizarea nu înseamnă performanță economică
Nu același optimism îl împărtășește economistul Florin Vescan, expert în achiziții publice. El avertiza încă de la finele anului trecut, într-un articol publicat de ”Redeșteptarea”, asupra efectelor nefericite ale unor decizii politice în domeniul economicului.
”Modificările legislative, despre care avertizam încă din anul trecut, au dat peste cap mediul economic. Diferențele de transfer salarial ale contribuțiilor de la angajator la angajat au creat probleme în lanț. Modificările legislației fiscale au dus la denaturarea bugetelor multinaționalelor, a redus profitul, ceea ce a dus la creșterea valorii produsului finit. Cu costuri mai mari, nu mai ești competitiv pe piața națională și europeană. Pentru a menține competitivitatea, firmele sunt obligate să scadă marja de profit și asta doar pentru a menține costurile la nivelul anului precedent”, spune ec. Florin Vescan, care adaugă că ”prin politizare, niciodată nu se va ajunge la performanță economică”.
Deocamdată, mitul economiei care merge ”țais” la Lugoj este întreținut de firmele emergente, care la ora actuală sunt nevoite să aducă lucrători din Deva, Petroșani, Turnu Severin sau chiar din județe ca Teleorman.
Lidl, Altex și Dedeman își mențin interesul
Alte semnale pozitive vin din partea unor investitori ca Lidl, Altex sau Dedeman. Optimistul de serviciu este, ca de obicei, primarul Francisc Boldea.
”Dedeman continuă interesul pentru Lugoj. Are obținut certificatul de urbanism, a urmat dezbaterea publică și trebuie să vină cu aprobările necesare pentru ca noi să-i eliberăm autorizația de construcție. Și celelalte supermarketuri rămân în cărți. Lidl a cumpărat spațiul de pe str. Memorandului și a cerut aprobarea pentru certificatul de urbanism. O parte din vechea cazarmă de pe Memorandului va rămâne în picioare, iar în rest se va face supermarket, cu intrare pe la mijlocul străzii și o parcare mare în față. De la hypermarketul Kaufland, extinderea zonei se va face cu supermarketul Altex. Pe malul Timișului, în zona cu Gold Cafe, este o proprietate privată unde se dorește ridicarea unui supermarket (n.r. – Penny Market). Noi suntem pentru, însă nu am fost de acord cu arhitectura, care trebuie să se armonizeze cu imobilele învecinate, tribunalul și universitatea. Demersurile continuă, dar ei trebuie să vină cu un nou proiect de magazin”, spune primarul municipiului Lugoj.