Atunci când auzim expresia ”a intra în istorie”, gândul ne fuge imediat la ceva grandios, demn de a rămâne moștenire peste veacuri.
O descoperire importantă, un eveniment politic care determină schimbări majore sau tehnologia revoluționară menită să ne ușureze viața. Involuntar, percepem acest fapt ca pe ceva pozitiv, consemnat pentru posteritate, dar iată că exact în momentul de față primim o lecție importantă, una care la început de an nici nu ne-ar fi trecut prin minte.
Ca adulți, suntem oarecum obișnuiți cu problemele care apar când ne așteptăm mai puțin. Le gestionăm după pricepere, iar stresul zilnic se transformă în rutina cu care învățăm să trăim. Facem zilnic alegeri care ne influențează traiectoria în viață și suportăm consecințele. Când simțim că nu mai putem, respirăm adânc, numărăm până la zece și ne gândim la următorul pas. Criza coronavirusului ne-a găsit nepregătiți, iar progresele pe care le facem sunt lente. Cu toate acestea, ne adaptăm din mers și ne ducem zilele mai departe. Dar cum rămâne cu copiii?
Aproximativ trei milioane de elevi și circa 400.000 de studenți s-au trezit peste noapte aruncați într-o vâltoare pornită de deciziile altora. Politicienii își dau cu părerea, soarta învățământului se decide ca într-un joc de zaruri, iar în urmă rămân, ca de obicei, cei slabi. Implementat pe repede înainte, învățământul online lasă pe dinafară tocmai elevii care au cea mai mare nevoie de alfabetizare, de educație. Consecințele a zeci de ani de lipsuri în sistem, fără investiții consistente în domeniul învățământului, fără programe serioase de integrare a elevilor care nu au posibilități ies acum la iveală, ca o cicatrice pe obrazul țării.
Cum ar putea privi cineva în ochii celor care nici nu îndrăznesc să viseze la un telefon inteligent ori un computer personal spunându-le despre obligativitatea participării la cursurile online? În plus, cum rămâne cu elevii care trăiesc în condiții greu de imaginat, în familii disfuncționale, copii pentru care ”acasă” nu înseamnă un loc de refugiu în fața lumii întregi, ci mai degrabă iadul zilnic. Ar putea oare politicienii noștri cu idei năstrușnice să treacă pragul unei case în care locuiesc cei defavorizați, uitați de societate? Case în care o bucată de ciocolată e sărbătoare, iar o pereche de pantofi sau o haină trece, de la mare la mic, pe la toți frații. Sigur, există voluntarii, asociațiile de binefacere și oamenii cu suflet, acei îngeri fără aripi care aleg să nu întoarcă privirea de la fața urâtă a societății. Dar oare a lor este datoria să aducă lumina educației în casele celor mai puțin norocoși?
Sigur, pentru a gestiona situația impusă de pandemia de coronavirus, miniștrii noștri iau modelul educațional al țărilor europene. Dar există oare termen de comparație?
Din păcate, drama generației actuale de elevi va rămâne marcată în istoria recentă a României. O generație de sacrificiu, împărțită între copiii cărora li s-a luat pe nedrept șansa la educație și implicit la o viață mai bună, și elevii care își scriu unii altora, chiar pe rețelele de socializare, plângându-se că lecțiile online sunt plictisitoare ori că nu vor avea banchet anul acesta.