Sâmbătă 19 octombrie, în decorul unei minunate zile de toamnă, la Timişoara şi în alte 15 oraşe din ţară s-a defăşurat o nouă ediţie a paradei automobilelor de epocă.
Sâmbătă 19 octombrie, în decorul unei minunate zile de toamnă, la Timişoara şi în alte 15 oraşe din ţară s-a defăşurat o nouă ediţie a paradei automobilelor de epocă.
“Retro Parada Toamnei este ultimul eveniment organizat de Retromobil Club România în acest an. La Timişoara, Retro Parada a avut în 2013 o ediţie de primăvară şi una de toamnă. Ne bucurăm că această ediţie are pentru noi câteva premiere. Este prima ediţie cu caracter internaţional, prin participarea unui reprezentant al clubului automobilelor de epocă din Novi Sad, Voivodina-Serbia şi prima ediţie la care participă un lugojean deţinător al unui automobil clasic impecabil restaurat. Ne-am bucurat să consemnăm şi alte participări în premieră”, ne-a declarat dl. Vlad Capotescu, reprezentant judeţean al Retromobil Club România.
Ca şi la ediţia de primăvară, Retro Parada Toamnei s-a desfăşurat în Piaţa Victoriei, între orele 10-12, după care participanţii s-au încolonat şi au plecat, în sunetul claxoanelor, spre Castelul Moşniţa Nouă, unde a avut loc o şuetă a colecţionarilor. Au fost prezentate publicului timişorean 26 de automobile clasice, la care s-au adăugat o motocicletă IJ şi o motoretă Mobra.
Un aspect interesant al Retro Paradei de Toamnă de la Timişoara a fost prezenţa masivă a automobilelor de fabricaţie românească, automobile care sunt din ce în ce mai apreciate de colecţionari. Dintre cele cinci automobile Dacia 1300, o Dacia 1100 (din 1971) şi o Dacia Sport, publicul a fost atras în special de o maşină de Miliţie Dacia 1300 Break, echipată cu girofar şi megafonul aferent. Proprietarul Dorin Bagiu ne-a declarat că maşina sa fabricată în 1976 este unică, la Bucureşti fiind restaurate două maşini de Miliţie, dar în varianta berlină.
Deşi foarte asemănătoare cu Dacia, maşina lugojeanului Puiu Unguru s-a făcut remarcată. Renault-ul său, model 12 TS, fabricat în 1975 la Uzinele Renault din Billancort – Franţa, a fost o minivedetă a ediţiei, fiind foarte apreciată de cunoscători. Dintre automobilele autohtone, am mai remarcat o maşină de teren IMS (M461, strămoşul ARO), fabricat în 1969.
Alte premiere au fost un Volkswagen Kubelwagen 181 din 1971 (maşină folosită Armata Vest-Germană şi fabricată pe platforma celebrei „broscuţe”), un splendid Chrysler Valiant 200 din 1962, care a parcurs fără probleme drumul de la Novi Sad la Timişoara, un Fiat 1100 fabricat în Austria, la Uzinele Steyr, în 1965, un Opel Kadett Super LS 1968 de 55 cp şi un model ceva mai rar – Opel Kadett „City” din 1979.
Cea mai valoroasă maşină expusă a fost Bentley S1 model 1959 importat din Anglia, cea mai… grea, de aprea trei tone – un Buick Roadmaster din 1956, botezat „Elvis”, şi cea mai rapidă – un Ford Mustang din 1964. Peisaul a fost completat de un Mercury Monarch 1979, un Citroen Traction Avant 1952, o Skoda 120L din 1979. Perioada interbelică a avut un singur reprezentant – un Fiat decapotabil din 1939.
{gallery}iparada_19102013{/gallery}