Ziarul „Redeşteptarea” a intrat în posesia unor date care arată adevăratele motive pentru care compania Carpatair şi-a cerut insolvenţa. Chiar dacă oficialii companiei au invocat public anumite litigii cu Aeroportul „Traian Vuia” din Timişoara, în dosarul de insolvenţă, Aeroportul nu este amintit. Principalela cauză invocată de conducerea companiei este „criza economică mondială, care a antrenat creşterea preţurilor, dar şi scăderea de cumpărare”.
Ziarul „Redeşteptarea” a intrat în posesia unor date care arată adevăratele motive pentru care compania Carpatair şi-a cerut insolvenţa. Chiar dacă oficialii companiei au invocat public anumite litigii cu Aeroportul „Traian Vuia” din Timişoara, în dosarul de insolvenţă, Aeroportul din Timişoara nu este amintit. Principalela cauză invocată de conducerea companiei este „criza economică mondială, care a antrenat creşterea preţurilor, dar şi scăderea de cumpărare”.
Dosarul de insolvenţă al Carpatair, singura companie de linie cu capital privat din România, arată că deşi în trecut a înregistrat profit, societatea a ajuns pe pierderi din cauza crizei economice. „Acesta este contextul în care conduita speculativă a principalilor parteneri contractuali ai societăţii, dificultăţile înregistrate, pe de o parte, în încheierea de noi parteneriate, iar pe de altă parte, în recuperarea propriilor creanţe, au condus subscrisa într-o stare patrimonială ce nu îi permite stingerea creanţelor exigibile prin intermediul lichidităţilor băneşti disponibile„, se mai arată în cererea de intrate în insolvenţă.
În motivarea cererii, reprezentanţii companiei au prezentat şi situaţia financiară a Carpatair. Ciferele arată o situaţie dificilă, în ultimii doi ani, societatea cumulând datorii de zeci de milioane de lei. „Se impune în primul rând a evidenţia diferenţa dintre plăţile restante pe care Carpatair le înregistrează faţă de furnizorii şi salariaţii săi şi disponibilităţile din casă şi din conturile bancare. Astfel, potrivit bilanţului încheiat la 31.12.2012, Carpatair a înregistrat debite restante pe termen scurt (între 30 şi 90 de zile) în cuantum de 90.450.367, iar lichidităţile disponibile în casă şi în conturile bancare erau de 7.614.856 lei”, se mai arată în documentele de la dosar.
Situaţia nu s-a îmbunătăţit nici anul trecut. Bilanţul de la sfârştitul anului 2013, determinând conducerea companiei să solicite declanşarea procedurii de intrare în insolvenţă a societăţii. „Dacă ne raportăm la situaţia imediat anterioară formulării prezentei cereri, starea de insolvenţă este şi mai evidentă, având în vedere disponibilităţile de aproximativ 5.948.168 lei, evidenţiate în balanţa aferentă lunii decembrie 2013, faţă de valoarea creanţelor în cuantum de peste 75.192.891″, mai precizează reprezentanţii Carpatair în cererea de intrare în insolvenţă.
Potrivit aceleiaşi surse, un alt indicator care reflectă situaţia financiară dificilă îl reprezintă cifra de afaceri. „O analiză comparativă a cifrei de afaceri înregistrată în decembrie 2012, faţă de cea înregistrată în decembrie 2013, evidenţiază o scădere de aproximativ 35 la sută, respectiv o scădere de 87.468.218 lei”, se mai arată în documentul amintit. Cu alte cuvinte, cifra de afaceri a Carpatair a scăzut de la 245.820.000 în 2012, la 158.350.000 în 2013.
Astfel, cu datorii de peste 75 de milioane de lei, o cifră de afaceri mai mică cu 30 la sută şi lichidităţi de şase milioane de lei, Carpatair se află în imposibilitatea de a-şi achita datoriile către creditori printre care se numără ANAF, BRD, Agroind Bank Moldova, Agerpress, dar şi…Facebook Irlanda, acolo unde se află sediul central al companiei pentru utilizatorii din afara SUA şi Canada.
Urmăreşte www.redeşteptarea.ro pentru a vedea şi alte detalii din dosarul de insolvenţă al Carpatair.