Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă ”Alexandru Roşca” din Lugoj, alături de parteneri de la şcoli speciale şi integrate din alte trei ţări europene, Anglia, Turcia şi Portugalia, au derulat proiectul Multilateral Comenius 2013-2015, cu titlul ”We talk!”.
Astfel, în cadrul proiectului, au participat 16 reprezentanţi ai şcolii lugojene, dintre care 11 elevi cu dizabilităţi şi 5 cadre didactice, profesor Viorica Paraschivu, directorul instituţiei, profesor-psihopedagog Adela Paulcescu, profesor-psihopedagog Raluca Medrea, profesor-psihopedagog Raluca Arsene şi profesor-psihopedagog Cristina Moşoni, coordonatorul proiectului, alături de reprezentanţi ai şcolilor partenere din Manchester, Anglia, Edirne, Turcia şi Madeira, Portugalia.
Acest program a pornit de la viziunea că elevii cu nevoi speciale se pot juca, pot lucra, învăţa, crea şi trăi împreună cu elevi fără nevoi speciale, că se pot integra în societate, prin cunoaşterea şi experimentarea unor noi metode terapeutice de lucru cu elevii cu nevoi speciale, în vederea dezvoltării comunicării acestora prin limbaj, artă şi mişcare.
”Misiunea noastră a fost de a le oferi elevilor cu nevoi speciale oportunităţi de învăţare flexibile, corespunzătoare nevoilor acestora”, ne-a declarat psihopedagogul Cristina Moşoni, coordonator We talk.
Realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial Comenius, prin proiect s-a propus îmbogăţirea repertoriului de metode şi tehnici terapeutice în ceea ce priveşte abordarea psihopedagogică a elevilor cu nevoi speciale, dar şi stimularea abilităţilor de comunicare, motricităţii şi creativităţii, fapt ce a dus la dezvoltarea încrederii şi a stimei de sine a acestor elevi.
Beneficiile acestui proiect au fost multiple: descoperirea de către profesori a unor idei şi tehnici inovative şi îmbogăţirea metodelor terapeutice, art-terapie, terapie ocupaţională, kinetoterapie, logopedie, ce au contribuit la dezvoltarea limbajului, comunicării, creativităţii şi nu în ultimul rând la dezvoltarea competenţelor sociale şi civice.
Totodată, cunoaşterea obiceiurilor şi tradiţiilor, acceptarea altor culturi, tradiţii şi etnii a avut drept rezultat conştientizarea culturală a expresiei şi dialogului intercultural.
”Prin proiectul We Talk am reuşit să trecem graniţele între ţări, să realizăm schimburi interculturale între profesori şi elevi din ţări europene, să explorăm diferenţe şi similitudini. S-au promovat valori populare specifice fiecărei ţări, tradiţii, obiceiuri, meştesuguri, artă populară, jocuri tradiţionale, precum şi specificul diferitor etnii”, completează Cristina Moşoni.
Întâlnirile de proiect internaţionale, în cele trei ţări mai sus menţionate, au vizat realizarea unui schimb de experienţă în privinţa terapiilor utilizate, discutarea şi observarea strategiilor de integrare, cunoaşterea modului de organizare a activităţilor educaţionale în cadrul unor instituţii cu dizabilităţi motorii, şi vizitarea claselor de elevi cu dizabilităţi de învăţare şi cu diferite grade de deficienţă.
Proiectul a contribuit la optimizarea integrării sociale a elevilor cu nevoi speciale, şi în acelaşi timp le-a oferit acestora oportunitatea să-şi îmbunătaţească competenţele relaţionale, prin interacţionarea cu elevi din alte medii culturale.
”Putem spune că am trăit o experienţă unică, deosebită şi valoroasă atât la nivel personal, dar mai ales profesional. Acest schimb de experienţă constituie o deschidere spre alt gen de activităţi, se poate observa o schimbare benefică la nivelul echipei Comenius, iar beneficiarii sunt cu adevărat elevii noştri. În urma acestui proiect rămânem cu încă o dovadă vie a unei realităţi fireşti în educaţie, aceea că, acolo unde există resursele necesare, există şi posibilitatea de incluziune reală a tuturor elevilor, aceea a şcolii pentru toţi.”, afirmă coordonatorul proiectului, Cristina Moşoni.