Ildico Vasiescu este medic specialist în medicina de urgență, medic primar în medicină de familie și coordonator al Serviciului de Ambulanță Timiș – punctul de lucru Lugoj. Este doctorul cu cea mai mare vechime în domeniu: 32 de ani împliniți. Din aceștia, timp de un deceniu, a condus fostul Serviciu de Salvare, iar apoi, după o pauză, a revenit acum 10 ani în fruntea Serviciului de Ambulanță.
Și-a început cariera la Dispensarul din Călărași, lângă Bechet, în județul Dolj.
Trei ani a petrecut acolo, dar, ca lugojeancă, a dorit să revină acasă. În 1985 a ajuns, prin transfer, la Serviciul de Salvare din Lugoj. Avea 30 de ani. Pe atunci, Salvarea era un compartiment în cadrul Spitalului Municipal. Abia în 1996 s-a înființat Serviciul de Ambulanță de sine stătător, cu conducerea la Timișoara.
Salvarea de dinainte de 1990: Dacia Break, o targă și un tub de oxigen!
Prima impresie? Ceva greu de imaginat astăzi:
”Dotarea era minimă. Medicația de urgență era la baremul foarte redus din acea vreme, iar la urgență, aveam tub de oxigen cu furtun, dar nu și mască de oxigen. Practic, nu aveam defibrilator, nici aparat EKG, nici ventilator, mască de oxigen sau aspirator de secreții. Aveam o singură Dacia Break și dube TV . După un an a sosit și dr. Otilia Tonca, cu care am lucrat în ture. Gărzile de noapte le făceam apelând benevol și la medicii de pe circumscripții. Salvările erau exclusiv pe oraș, dar în schimb făceam și triajul, așa cum se numea atunci, la urgențele de la Spital”.
Pe acea vreme, nu se lucra în echipaj: ”Eu urcam, cu trusa, la bolnav, iar șoferul rămânea în mașină. Dacă trebuia ajutat sau era supraponderal, venea și el, dar asistența medicală o făceam singură”.
Însă condițiile de lucru din acea perioadă au avut și un rol pozitiv: ”Triajul se făcea în funcție de cum stabileam eu – chemam chirurgul, neurologul, zece ani am făcut asta, acolo mi-am câștigat experiența”.
Încă din decembrie 1989, reluarea contactelor cu Occidentul a adus la Salvarea din Lugoj primele ajutoare din Orleans: ”Au fost foarte binevenite primul aparat electro – cardiograf portabil, un defibrilator și o trusă de urgențe – tip, după standardul francez”.
Amintiri de coșmar: accidentul de tren de la Găvojdia, soldat cu șapte morți
În 32 de ani petrecuți pe ambulanță, dr. Ildico Vasiescu a văzut multe grozăvii. Totuși, accidentul de la bariera de cale ferată de la Găvojdia, soldat cu șapte morți, o ”bântuie” și acum. Nu a reușit nici azi să se detașeze: ”Accidentul de la Găvojdia a fost unul cumplit, cu imagini cumplite. Am văzut victimele și, când a venit poliția să mă întrebe câți morți sunt, am închis ochii, i-am vizualizat pe rând, și am spus: șapte! Un tren accelerat lovise partea din spate a unui autobuz. Imaginați-vă: șapte morți pe loc, aruncați din autobuz, iar ceilalți pasageri neatinși. Strigam: cine are nevoie de ajutor? Nimeni! Toți erau șocați. Aveau șocul psihic post-traumatic, dar în rest nimic. Am venit cu cinci ambulanțe și toată lumea era șocată: unii muriseră pe loc, alții nu pățiseră nimic”.
Și, de atunci, destinul parcă a vrut ca doctorița Vasiescu să aibă parte mai mereu de intervenții la accidente de tren (ultimul recent la Oloșag), iar doctorița Tonca – de electrocutați, împușcați etc.
Cea mai mare greșeală: ”bravada” necugetată a rudelor
În cele peste trei decenii petrecute pe ambulanță, dr. Ildico Vasiescu s-a confruntat cu intervențiile pe loc ale aparținătorilor, care pot face mult rău pacientului.
”La accidente, rugăm aparținătorii să nu încerce să scoată pe cont propriu răniții din mașini. Am făcut un curs la Tg. Mureș cu doctorul Raed Arafat, spunea și el: aparținătorii să-i liniștească, să le spună că vine ambulanța, nu să încerce să extragă pacientul din mașină. Există riscul de a agrava o leziune preexistentă. De la o luxație cervicală se poate ajunge la paralizia totală, și atunci aparținătorii îi au pe conștiință! Echipajul de pe ambulanță are gulere cervicale și posibilități de imobilizare pentru cap, gât și torace. În starea emoțională de la fața locului, e de înțeles, dar ideea de a-l înghesui în mașina personală și a-l duce la spital e un act necugetat, care poate avea urmări grave”.
”Nu mi-a murit nimeni pe salvare!”
La ora actuală, Lugojul dispune de zece ambulanțe, dintre care șase fac urgențele, una este pentru consult la domiciliu, iar alte trei sunt destinate transportului – externări, dialize etc. Serviciul de Ambulanță Lugoj este deservit de 70 de angajați –medici, ambulanțieri, personal auxiliar și TESA.
”Lugojul este foarte bine dotat, lucrăm la maximum de personal și de mașini, iar timpul maxim de intervenție este de 5 – 10 minute. Nu vreau să mă laud, dar o mare satisfacție profesională este că, în cei 32 de ani, nu mi-a murit nimeni în ambulanță”, spune dr. Ildico Vasiescu.
Multă lume critică actualul sistem de Ambulanță, coordonat prin Timișoara. Sunt unii care spun că era mai bine înainte, când Salvarea Lugoj făcea intervenții doar la Lugoj. Am întrebat-o pe dr. Vasiescu ce părere are despre asta. Răspunsul a fost categoric: ”N-ar fi bună revenirea la vechiul sistem. Imaginați-vă, Doamne ferește, un accident foarte grav pe Lugoj. Se declară imediat cod roșu, iar dispeceratul unic județean face mobilizarea, și a celor din Timișoara și a celor din Făget, pe Lugoj.
Despre apelurile false, glumele proaste și criticile din presă
Glumele proaste, inconștiența celor care fac apeluri false, sunt fapte foarte grave.
Ele pot avea consecințe tragice: ”Am avut multe apeluri false, glume proaste cu pacienți care nu erau la adresă. De aceea, dispeceratul central insistă cu atâtea întrebări, nu ca să tragem de timp. Apoi, cazul trebuie detaliat ca să știm ce mașină trimitem – o mașină mică pentru consult, doar cu medic și șofer, o mașină B2, cu ambulanțier și șofer sau una C2, cu medic, asistent, șofer și aparatură completă, cu ventilator etc. Plus că mereu trebuie o mașină de rezervă, cu medic. Foarte rar pleacă ultimul medic din Ambulanță”.
Dr. Vasiescu recunoaște că ”uneori, relatările din presă nu că te deranjează, dar te dezarmează. Nu am nimic cu critica, dar când tu faci totul să salvezi pe cineva și ești etichetat în fel și chip de oameni din afara sistemului, în necunoștință de cauză, fără să fii întrebat, asta e prea mult. Uneori sunt mai autoritară, pun întrebări precise pacientului, iar aparținătorii, pe un fond emoțional, sunt nemulțumiți că întreb atâtea. Mie îmi trec prin cap nenumărate scenarii, îmi imaginez posibile diagnostice, încerc să mă detașez de ceea ce este în jur, iar atitudinea asta nu ajută deloc. În momentul când ajung la pacient, în creierul meu nu mai există nici sânge, nimic. Doar protocolul și ce pot face rapid, pe loc, până la ultima fiolă. Nu e loc de explicații, pe care oricum, cineva care nu e de specialitate, nu le-ar înțelege”.
”Ambulanța 31!” – apelul care a întrerupt interviul
Soțul, medic și el, îi este confident. Discută mereu problemele care apar la serviciu, și asta încă din primii ani de carieră: ”Cu el am făcut primele cursuri de urgență, dacă pot spune așa, pentru că mereu îmi povestea ce cazuri a avut în gărzi”. Ca șef, recunoaște că este o perfecționistă.
”Pretind mult, chiar maximum, dar sunt conștientă că oamenii nu se pot schimba!”
Chiar în momentul în care făceam fotografiile la finalul interviului, s-a auzit anunțul sec: ”Ambulanța 31”! În secunda următoare, doctorița Vasiescu s-a scuzat și s-a urcat în ambulanța care a pornit semnalele acustice și luminoase. O nouă intervenție, într-o zi ca toate celelalte!
Nu cred ca este cazul sa ne laudam cu timpu de 5-10 minute sunt zeci de cazuri in care ambulanta a ajuns si in jumatate de ora in oraselul Lugoj. Si pacientii au murit acasa pt timpu mare de raspuns!!!
Pai cucoana nu prea merge la solicitări.De când e șefa ,trimite asistentele la caz.In condițiile astea e greu sa îți moara cineva pe mașina.Munca e epuizanta la Ambulanta si ai și alte doua locuri de munca
Nu poti trimite pe cine vrei tu la caz.Echipajele sunt coordonate direct de dispeceratul din Timisoara, ei le trimit, ei iau deciziile.Solicitarile si echipajul care pleaca in cursa , ies pe imprimanta si pe tableta.Totul este centralizat, pe judet, la Timisoara.Inclusiv SMURD-ul.Exista un dispecerat unic Ambulanta-SMURD.Toate echipajele ambulantei si SMURD,masini plus persoanele de pe fiecare masina sunt introduse in computerele din dispeceratul din Timisoara inainte de inceperea turei de lucru, chiar cu 12 ore.
Timpi de raspuns dati de dr Vasiescu sunt cei comunicati de Serviciul de Telecomunicatii Speciale(STS) care monitorizeaza absolut totul si se refera la urgentele majore, de „cod rosu”, asa cum sunt stabilite de dispeceratul unic din Timisoara.Oricum se incadreaza in lege care prevede 15 minute pt cod rosu in oras si 20 min in rural in 75% din cazuri si putea fi mult imbunatatit daca nu ar fi f multe solicitari pentru cazuri care nu sunt urgente si s-ar putea duce la medicul de familie(dar de ce sa te duci cand poti sta acasa, comod si sa te consulte ambulanta?), pt bolnavi cronici ce necesita doar ingrijiri la domiciliu,cei care vor o „a doua parere” dupa ce au fost vazuti de alt medic, cei care considera ambulanta un taxi gratuit de venit la spital, lucruri pentru care, daca dai telefon la 112 , in statele occidentale, platesti de te saturi sa mai apelezi.Treburile astea consuma multe resurse si este posibil, ca , uneori, sa nu fie disponibil, imediat , resursa necesara pentru un caz cu adevarat grav.Sunt pacienti cronici cu zeci de solicitari pe luna si nu vor spitalizare sau nu necesita.Si mai sunt transferurile de la spitalul Lugoj la Timisoara, nu putine, si cazurile luate de la spitalele din Timisoara si transferate la Bucuresti, Cluj, Tg Mures, Petrosani, etc, multe f grave , ventilate mecanic(respiratie artificiala) – una din masinile noastre are o astfel de facilitate.Asa ca, daca esti racit si ai putina febra si tusesti de 2-3 zile, gandeste-te ca in loc sa dai telefon la 112 , sa vina „nu medic”, ar fi mai bine sa iei un paracetamol si sa te duci la medicul de familie decat sa blochezi un medic care, in timpul asta ar putea fi solicitat la un accident sau altceva, cu adevarat grav.Pana se elibereaza de la un „racit” si ajunge la cazul grav, se mai pierd cateva minute pretioase.
Desi datele sunt comunicate de STS aveti alte metode de acoperire a timpilor mari
Nu, nu sunt alte moduri.
Ei nu!!! Chiar vrei sa iti prezint un caz real intamplat la Lugoj . CU DOCUMENTE nu vorbe. Nu aveti un sistem transparent cum vreti sa aratati.
Ok, prezinta, cu documente nu cu vorbe.
Hai Adriane nu te mai stradui sa ne comunici din lege ca o cunoastem si noi care NU SUNTEM DIN DOMENIU dar cunoastem cazuri ale cunostiintelor sau apropiatiilor in care sa ajuns la mai mult de jumatate de ora.Da STS da ora exacta, operatorii de telefonie la fel doar ,, servarul de dispecerat Timisoara,, da alti timpi.Oare de ce ? Simplu pt a acoperii timpii mari in unele cazuri.Dotativa toate masinile cu GPS sa nu mai cautati adresele prin metropola Lugoj.
Exista un sistem GPS de urmarire a masinilor.La Timisoara le apare pe harta miscarea masinilor, fiecare cu indicativul ei.Stationarea mai mare de 1 minut este semnalizata pe harta cu un triunghi galben cu semnul exclamarii pe el.Dispeceratul nu da alti timpi decit cei reali.Nimeni nu risca sa „acopere” pentru ca sunt inregistrate atat traficul radio cat si convorbire din dispecerat(de fapt orice sunet, chiar si un „vant”).Au fost cazuri cand au fost probe in justitie.La unele masini sunt ascultate si discutiile din cabina.Repet ce am spus:sunt cazuri cand nu sunt resurse disponibile in acel moment.La amb. nu e munca la norma, poti sta,cu majoritatea resurselor in statie, apoi in cateva minute sa imprastie pe toata lumea ramanand doar femeia de serviciu.Si mai sunt, nu putine, transferurile de la spital la spitalele din Timisoara, externari bolnavi nedeplasabili,etc.Apropo, teritoriul acoperit de amb Lugoj se intinde de la Sustra la Nadrag, la Visag, Botinesti,Dragoiesti, limita cu jud CS.
timpii de raspuns, de plecare la caz ,de ajungere la caz ,nu pot fi schimbati sunt pe tableta pe foaie si se pot arata apartinatorilor ,timpul cand s a primit solicitarea , ca exista intarzieri la caz e de vina si dispeceratul central din Timisoara,aceste lucruri pot fi verificate, si nu este adevarat ca dr Vasiescu nu merge la solicitari ca nu ea decide acest lucru ci dispeceratul central din Timisoara ei hotaresc pe cine trimit medic , asistent in functie de codul pe care vine solicitarea.
Da timpi de foaie nu pot fi schimbati, ai dreptate ”pot fi rotunjiti”
As pune intrebare simpla. A fost cineva sanctionat in ultimi 20 de ani pt. ca a ajuns la caz cu intarziere ??? Ca din vina dispeceratului, a ambulantei care nu a gasit adresa la timp , iti spun eu nici unul. In schimb in acesti 20 de ani poate au murit sute de lugojeni ca nu au avut parte de un sistem de urgenta eficace. Asta este realitatea si pana ajungem la un sistem eficient nu este cazul sa ne laudam.Putina decenta in acest domeniu cred ca ar fi recomandata.
„Timpii de foaie” cum zici tu sunt, de fapt, intai inregistrati in computere.Fiecare foaie este verificata la sediul central din Timisoara, exista o echipa intreaga care se ocupa numai cu asta, si este comparata cu inregistrarile computerizate. Iar in legatura cu sanctiunile, da, au fost cazuri.Intarzierile s-au datorat faptului ca dispecerii au uitat sa transmita solicitarea la Lugoj, in timp real(uneori e o adevarata nebunie acolo, curg simultan solicitarile in tot judetul, apar cate zece in cateva secunde pe capul 1-2 dispeceri).
Si nu uita, amb. nu deserveste doar Lugojul ci un teritoriu vast plus tot mai multe transferuri de la spit. Lugoj la spit. din Timisoara.Repet:sunt situatii cand nu mai exista resurse disponibile in acel moment.Si inca ceva:e usor sa arunci cu noroi cand nu stii despre ce vorbesti.Sute de lugojeni au fost salvati, nu omorati.Ar trebui sa mergi in alte orase din tara, sa vezi ca e un lux sa chemi salvarea pt orice.Poate ca ar trebui implementat un sistem de plata pentru solicitarile care nu sunt adevarate urgente, ca in vest, si ar fi mai multe resurse disponibile.
Si inca ceva: nu bagati vina personalului amb. Lugoj pt timpii de procesare in dispecerat(de fapt sunt doua, cei de la 112 care doar distribuie apelurile spre amb ,politie, pompieri, apoi esti preluat de al doilea dispecerat, o prostie de sistem ierarhizat, dar asta e vad ca nimeni nu se grabeste sa uneasca totul impreuna sub egida 112,ar scurta timpii cu vreo 2 minute).
Da stiu ca intai esti preluat de dispecerul de la STS si redistribuit la dispecerul judetean . Parea mea este ca ar fi trebuit redirectionat direct catre un dispecer local in cazul de fata Lugoj si astfel ar fi alti timpi. Da stiu ca voi nu mai sunteti platiti din fondurile CAS ci direct de la Stat prin DSP Timis.Si ar trebui sa fie prioritatea nr. 1 in sistemul de sanatate.
Si mai este ceva care nu spuneti de ce nu recunoasteti ca este demulte ori o problema ( se pierde timp ) cu identificarea adreselor nu din vina voastra.Case fara nr afisat, la blocuri sa gandit o minte luminata sa elimine notiunea de ”bl.” si sa fie doar nr. care este diferit de nr. bl. si astfel se creaza confuzie . Aceasta problema ar trebui sa o semnalati Primariei sa o rezolve, pt ca este foarte grava .