Condițiile de izolare impuse românilor din data de 11 martie au ținut artiștii trupelor lugojene departe de publicul lor favorit. Unii au încercat să compenseze această lipsă prin prezențe on-line, în timp ce alții au preferat să aștepte aproape trei luni relaxarea, în speranța reluării concertelor live.
Ne-am adresat muzicienilor noștri cu întrebarea dacă prestațiile din mediul virtual pot înlocui concertele și recitalurile susținute pe scene reale, în fața unui public real. Daniela Marcu de la Springtime Band știe poate cel mai bine răspunsul, ea fiind în ambele ipostaze: și muzician, și realizator de clipuri muzicale.
Ca artist, a apărut pe scenă în nenumărate formule de formații. Recent, a realizat un interesant videoclip cu piesa ”Un cântec promis” al trupei Rock Abil. Piesa, care dă numele noului album și la care Daniela Marcu a compus și versurile, poate fi vizionată pe canalul YouTube.
”Internetul nu poate înlocui performanța live. În primul rând, nu simți publicul, e o problemă de emoție, așa cum un mesaj video sau scris nu poate reda emoția apariției în direct pe scenă. Pe de o parte, digitalul, tehnologia, e lipsită de emoție, iar pe de altă parte, arta are nevoie de ea. Desigur, pe on-line poți să apari, e bine cât să te vadă lumea, dar nu să te și simtă. Pentru că, fundamental, digitalul, tehnologia, e altceva decât arta, emoția, poezia. Dacă vine cineva după concert și te felicită personal, simți cu adevărat bucuria, nu e ca un mesaj pe telefon sau un like pe facebook”, este de părere Dana Marcu.
Online-ul este fad, fără emoție, fără feeling
Vali Ivănescu, component al legendarei trupe Șah Mat din Buziaș, este în prezent chitarist și vocalist la Rock Abil. El spune că ”live implică mereu un anume feeling. Noi cântăm din pasiune, nu e feeling, nici emoție, nu e nici pasiune. Nu contest, e bine să ai și prezențe on-line, pentru a rămâne în conștiința publicului, dar, în rest, mi se pare o chestie fadă, lipsită de căldura publicului. În această perioadă de izolare la domiciliu, am exersat fiecare component al trupei individual, am lucrat la noi piese proprii. Cu toate astea, nu întoarcem spatele mediului on-line, care ne-a schimbat puțin mediul de lucru. În loc să compunem zece piese și să scoatem un album, un CD, vom posta fiecare nouă piesă cu videoclipul respectiv, fără a renunța desigur la concertele live”.
Profesorul Vasile Gondoci, cantautor folk, este categoric în a afirma că ”niciodată prestația live nu va putea fi înlocuită de cea din mediul virtual. La fiecare concert ”viu”, artistul are în față o altă audiență, are o altă stare de spirit, o altă trăire. La fiecare apariție în public, trăiește altfel momentul. Și chiar mesajul poate fi accentuat sau nuanțat, în funcție de spectatorii pe care artistul îi cunoaște, îi simte, îi descoperă. Se dezvoltă o relație de prietenie, fiecare spectator contribuie, este participant la actul artistic. Sigur că poți face și înregistrări, cum s-au făcut în această perioadă. Dar, și aici mă refer la muzica pe care o cânt eu, la folk, e vorba de omul plus chiara plus publicul, care sunt inseparabile. Folkistul știe cum să își apropie publicul, ăsta e farmecul și bucuria concertelor live. Asta e, în fond, bucuria actului artistic”.
Reacția publicului e un stimulent extraordinar
Luci Avramescu este vocalist și ”frontman” al trupei lugojene MIST, formație care a avut o remarcabilă și susținută activitate concertistică în anii 2018 și 2019. El este mai echilibrat în opinii: ”Răspunsul e și da, și nu. E valabil pentru artiștii mari, cu public mare. Pentru trupele faimoase, e OK să ai concerte on-line cu Pay Per View. Eu unul aș plăti să văd un Iron Maiden Live, pentru că oricum e mai ieftin decât un concert, la care și așa nu pot să ajung. Asta, din perspectiva spectatorului. Dar o înregistrare nu presupune același feeling nici pentru artist, nici pentru cel care se uită pe telefon sau computer. Pentru marea majoritate a rockerilor, publicul e un stimulent, pentru că oamenii răspund, intră în dialog cu cei de pe scenă, este interacțiune. Cer anumite melodii, îți cântă piesele, îți știu textele, anticipează de la primele acorduri ce piesă urmează și izbucnesc în urale. Asta nu va fi niciodată pe on-line”.
Rockul e ceva unic, este viață!
Cristian Vețan, chitarist la aceeași formație (MIST), este profesor de chitară la Asociația Fusion of Arts și are o experiență scenică de peste 15 ani, în trupe precum Project B, BlueRock, Reversed, Acoustic Quartett, Springtime Band etc. El spune că nici nu se pune problema comparației între concertele reale, cu public real, și cele virtuale:
”Evident nu, n-are cum, nu există, nu se poate! Eu am trăit amândouă experiențele, dar nimic nu se compară cu atunci când vezi toată mulțimea în față, luminile, scena, când auzi sunetul puternic de chitară, când simți toată puterea aceea. Încă de la probele de sunet de dinaintea concertului, este o conexiune aparte, ceva unic, e viață! Cum bagi boxele în priză, cum te cuprinde deja atmosfera aceea electrică. Reacția publicului este un stimulent extraordinar, influențează foarte mult prestația unei trupe, mai ales de rock!”.
Toate aceste declarații înseamnă că artiștii își doresc cât mai curând să urce pe o scenă reală, pentru a simți căldura publicului aproape.

![[FOTO] Start la distracție! S-a deschis patinoarul](https://redesteptarea.ro/wp-content/uploads/2024/12/patinoar-lugoj-2-360x180.jpg)













![[FOTO] Start la distracție! S-a deschis patinoarul](https://redesteptarea.ro/wp-content/uploads/2024/12/patinoar-lugoj-2-350x250.jpg)





![[VIDEO] La colindat după taxă de protecție, de Sfânta Maria! Sportiv prins în flagrant de către polițiștii lugojeni când primea 1.000 de euro](https://redesteptarea.ro/wp-content/uploads/2020/08/operatiune-spectaculoasa-flagrant-timis-tanar-saltat-mascati-674765-120x86.jpg)



![[FOTO] Start la distracție! S-a deschis patinoarul](https://redesteptarea.ro/wp-content/uploads/2024/12/patinoar-lugoj-2-120x86.jpg)

