Curtea de Conturi Timiș a descoperit din nou nereguli la Primăria Lugoj, după ultimul control efectuat timp de aproape, trei luni, în perioada martie – mai, la unitatea administrativă de pe Timiș.
Mai puțin grave decât cele anterioare, ele există și au fost prezentate consilierilor locali de către edilul șef Francisc Boldea, chiar în ședința ordinară a lunii iulie.
Problemele au apărut la premierile în bani acordate sportivilor performeri ai municipiului, care trebuiau și ele impozitate, la capitalul social al Meridianului și Salprest-ului, care ar trebui trecut în patrimoniul primăriei sau la încasarea unor impozite de la două fonduri de vânătoare.
Reprezentanților administrației locale li s-a mai recomandat să rezolve neregulile financiar – contabile sau să reanalizeze situația tuturor persoanelor fizice și juridice, scutite de plata impozitelor și taxelor locale.
În urma controlului din perioada 1 martie – 30 mai, când timp de trei luni a avut loc un audit financiar, unul de performanță și unul de reglare la Primăria Lugoj, în principal, Curtea de Conturi recomandă trecerea în patrimoniu a capitalului social de la Meridian și Salprest, având în vedere că participarea municipalității la aceste societăți este de 100%.
De asemenea, Curtea sesizează că premiile acordate unor sportivi cu merite deosebite trebuiau impozitate și ele. Este vorba despre premiile acordate la lupte sau la volei, pentru vicecampioanele balcanice.
„Situația e rezolvată parțial, pentru că noi suntem în proces cu sportivi care acum sunt la alte cluburi din țară și nu sunt dispuși să dea acești bani înapoi”, a explicat Boldea.
Curtea mai atenționează că stația de epurare de la Jabăr a fost predată incomplet, ca obiectiv și că au fost avansate sume nelegal către ENEL Distribuție SA (str. Panait Cerna și Cartierul Militari), pentru care acum se cere recuperarea pierderilor și penalităților.
„După legislație, este permis să plătești maximum 30 % din costul total al lucrărilor, dar există și un ordin ANRE (Ordinul 59 din 2013), care spune ca lucrările să se achite integral, ca tarif. În această dispută, Curtea o consideră lucrare și nu tarif de conectare, deci restul de 70% din sumă este avansată nelegal”, a precizat pentru „Redeșteptarea” juristul Dan Ciucu, secretar al Primăriei Lugoj.
De asemenea, s-a constatat că anumite lucrări de izolare la Grădinița PP5 aveau destinația de investiții și nu de reparații, cum le-a înregistrat autoritatea locală.
Decizia Curții, punct cu punct
„Ni s-a recomandat aplicarea următoarelor măsuri pentru înlăturarea neregulilor financiar – contabile înregistrate la unitatea administrativ-teritorială Lugoj. Unu: înregistrarea cronologică și sistematică a operațiunilor financiare derulate de entitate, dar și de operatorii terțiari de credite; inventarierea datoriilor și creanțelor prin scrisori de confirmare, la finele exercițiului bugetar; elaborarea unei proceduri operaționale – instrucțiuni că în evidența contabilă, toate cheltuielile se raportează la exercițiul la care se referă, fără a se ține seama de data plăților cheltuielilor. A doua chestiune: reanalizarea sistematică a condițiilor tuturor persoanelor fizice și juridice scutite de plata impozitelor și taxelor locale, extinderea constatărilor publice externe la întreaga materie impozată, cu urmărirea încasării sumelor rezultate. Trei: inventarierea operatorilor, furnizorilor de rețele de comunicații electronice, inventarierea bunurilor publice care fac obiectul Legii 154, efectuarea de campanii de sesizare și informare a furnizorilor de rețele de comunicații, cu privire la obligațiile ce le revin conform Legii 154; stabilirea și comunicarea condițiilor de acces pe proprietatea publică a infrastructurilor de comunicații; stabilirea unui formular cadru de acces pe proprietățile publice a furnizorilor privați de comunicații electronice, sesizarea autorității de specialitate, respectiv ANCOM-ul, cu privire la asigurarea asistenței necesare”, a spus Boldea, care a adăugat că „miercuri, 22 iulie, a fost la Lugoj ANCOM-ul cu care am stabilit toate măsurile cerute”.
Probleme la încasarea impozitelor: 10.000 de lei de la fondurile de vânătoare Tapia și Găvojdia
La punctul 4, se cere „stabilirea unei proceduri de lucru unitare, în care arhitectul șef, serviciul de impozite și taxe să comunice reciproc asupra persoanelor și valorilor materiale impozabile sau taxabile de pe teritoriul municipiului Lugoj, făcând un punctaj asupra valorilor declarate de contribuabil și valorile taxate, impozate”.
La punctul 5: „să vă explic: acolo unde suntem proprietari pe jumătate din păduri și cineva a cîștigat un fond de vânătoare, noi suntem obligați să luăm impozitul. Suma care ar trebui luată este, inclusiv cu fondurile de la Găvojdia și Tapia, de 10.000 lei, cu tot cu penalități”.
La punctul 6, s-a cerut recuperarea impozitelor și taxelor de la societăți comerciale, urmărirea încasării acestora și o mai bună colaborarea între Serviciul taxe și impozite și arhitectul șef.
Capitalul social al „Meridian” și „Salprest” va spori patrimoniul orașului
„La punctul 7, ni s-a cerut să trecem în patrimoniul nostru, capitalul social al Meridian și Salprest. Al Meridianului este de un milion și ceva și la Salprest e destul de mare, care trebuiesc trecute pentru a spori averea orașului, pentru că participațiunea noastră este de sută la sută”, a spus edilul șef.
Alte sesizări ale curții, în număr de șase, se referă la probele descoperite la ordonatori de credite terțiari, precum Grădinița nr. 5. Alt punct considerat de primar foarte important este „recuperarea avansului acordat nejustificat la finele anului 2014 către ENEL Distribuție S.A. și închiderea prejudiciului” cu termen de realizare până la 29 februarie 2016.
„Curtea ne cere să ne recuperăm prejudiciul, adică pierderile și penalitățile care sunt, prntru că ENEL s-a folosit de banii noștri în perioada în care noi am aplicat acest Ordin 59, adică noi le-am dat suma acum, lucrarea s-a făcut în timp. S-a discutat foarte serios cu Curtea de Conturi acest punct și ce ne-a impresionat foarte mult a fost că ei vor propune modificarea legii”, a punctat primarul.
„Cartoful fierbinte” cu ELBA – situația se tranșează anul viitor
Primarul a mai precizat că „în ceea ce privește procesul cu firma ELBA, expertiza judiciară nominalizată de reprezentantul tribunalului a stabilit un prejudiciu zero, la fel și autoritatea locală. În prezent, am cerut și o expertiză extrajudiciară, pentru același lucru”.
Recursul la Curtea de Apel va clarifica această situație controversată abia pe 29 ianuarie 2016.
De se permite circulatia camioanelor de mare tonaj pe str.Smardan ,deoarece ieri camioanele firmei Tehnocer mergeau fara nici o problema .Ne batem joc de banii comunitatii iar pentru acest lucru ar trebuii sa instintam DNA la fel cum ar trebuii facuta o plangere referitor la executia ,receptia si plata strazii Vladimirescu deoarece nu este conform proiectului.Haide-ti sa protestam si sa nu acceptam abuzurile facute pe banii nostrii!