Prima ședință de consiliu pe anul 2022 a fost una extraordinară și s-a desfășurat luni, 10 ianuarie. Ședința a fost condusă de viceprimarul Bogdan Ștefan Blidariu și a înregistrat trei absențe: consilierii Galescu de la PSD, Vari și David de la USR.
Pe ordinea de zi au fost trecute trei proiecte. Primele două au trecut cu unanimitate, fără probleme. Este vorba despre acoperirea definitivă a deficitului secțiunii de dezvoltare pentru anul 2021, în sumă de 6.408.194,09 lei din excedentul anului 2020, precum și utilizarea excedentului bugetar al anului 2021. Așa cum era de așteptat, al treilea punct, cel dedicat închirierii prin licitație publică a Bazei de agrement Ștrand, aflată într-o stare avansată de degradare, a suscitat discuții în contradictoriu.
Ștrandul a avut o viață scurtă, dar costisitoare
Pe lângă starea de degradare, administrația a prezentat ca argument pierderile financiare pe care baza le-a înregistrat în puținul timp în care a fost deschisă. Pentru perioada celor 145 de zile din 2019 și 2020, în care ștrandul a funcționat așa cum a funcționat, administrația locală a prezentat bilanțul de venituri și cheltuieli.
Astfel, în 2019 s-au vândut 22.551 de bilete, iar în 2020, 9.472 de bilete. La 145 de zile funcționare, s-a vândut o medie de 220 de bilete pe zi. În 2019, veniturile realizate din chiria barului au fost de 10.505 lei, iar în 2020, 9.000 de lei. Asta înseamnă 134 de lei pe ziua de funcționare. Veniturile din vânzarea de bilete au fost în 2019 de 235.805 lei și în 2020 de 72.135 lei, adică 2.123 lei pe ziua de funcționare. O altă categorie de venituri este cea realizată din închirierea bazinului pentru lecții de înot. În anul 2019, au fost 2.796,5 lei, iar în 2020, 1190 de lei. În total, 27,49 lei pe zi.
Cumulate, toate cele trei tipuri de venituri, au ajuns la 2.284,49 lei pe ziua de funcționare.
În aceeași perioadă, cheltuielile au fost de 13.723,98 lei cu salubritatea, 144.061,14 lei energia electrică, 36.977, 99 lei cu apa.
Cheltuielile necesare funcționării au fost de 304.828,02 lei, pentru serviciile de mentenanță a calității apei.
În legătură cu această sumă foarte mare, primarul a precizat că ”bazinele sunt crăpate și pierd foarte multă apă, și atunci trebuie tratată mai multă apă. Calitatea apei din rețea e cunoscută, iar substanțele necesare tratării ei și aducerea la standard de ștrand, costă mult”.
Alte cheltuieli sunt legate de servicii salvamar – 199.005 lei, analize de apă – 3.780 lei, servicii de dezinfecție, dezinsecție, deratizare – 5.795,5 lei, eliminarea deșeurilor periculoase – 184,45 lei, cursuri de igienă pentru personal – 480 lei și întocmirea raportului de cod securitate fizică – 1.700 lei.
A treia categorie mare sunt cheltuielile salariale. În afară de salvamar, care era pe prestări de servicii, în 219 cheltuielile salariale au fost de 233.532 lei, iar în 2020, de 338.372.
În cei doi ani de funcționare, au fost înregistrate cheltuieli totale de 1.282.440, 08 lei. Împărțit la cele 145 de zile, rezultă 8.844,41 lei, adică o pierdere pe zi de 6.559, 9 lei.
Buciu: Nu are rost să îngropăm banii într-un obiectiv unde s-a investit deja
”La starea în care e acum ștrandul, nu știu câți bani ar trebui pentru a-l aduce la poziția de funcționare, în condițiile în care noi, ca administrație publică, trebuie să respectăm anumite rigori legale. Am propus deci închirierea, pentru că nu avem experiența necesară gestionării acestor obiective și nu ne putem permite astfel de pierderi financiare. Decât să pierdem acești bani, mai bine luăm o chirie și încasăm un impozit pe clădiri și terenuri din partea celui care le va administra, dacă vom găsi pe cineva. Administrarea unor astfel de baze se face de profesioniști, sperăm să găsim și noi unul”, a precizat primarul Claudiu Buciu.
La observațiile ridicate de Dana Țepeș (USR), Nicu Bădina (PSD) și Marian Costea (PMP), primarul a spus că ”evaluarea nu se referă la câte zile e deschis obiectivul, ci la valoarea lui. Legea ne obligă să luăm ca punct de referință valoarea imobilului pentru a stabili chiria. Dacă nu găsim un operator, avem două soluții: ori identificăm o altă locație, ori refacem obiectivul integral. Lucrările au fost deja finanțate. Recepția s-a făcut în 2019. Cum justific eu Curții de Conturi, că bag iar bani, tot acolo? Ca să nu mai amintim că UE nu dă bani pe ceva în care s-a investit deja. Lucrările la Ștrand, efectuate de firma Matcon SRL, au durat 7 ani, deși termenul era de 9 luni și aveau garanție pe 20 de ani”.
Dr. Diana Szucs, din partea PNL a făcut observația că ”și în perioada cât a fost deschisă, baza nu a avut toate avizele, deci a funcționat cvasi – ilegal”.
Până la urmă, proiectul a trecut cu votul consilierilor PNL (PSD, USR și PMP s-au abținut). Prețul minim de pornire a licitației a rămas stabilit la 5.428,39 lei pe lună, fără TVA, conform raportului de evaluare întocmit de Cons Eval SRL Timișoara. Perioada închirierii va fi de 10 ani de la semnarea contractului.