Compania lugojeană Dragomir Cons deţine un utilaj rar întâlnit în Europa şi care, după spusele patronului, este unic în România.
“Monstrul” deţinut de Dragomir Cons este, de fapt, o maşină… clasică. Fabricat în SUA acum mai bine de trei decenii, în 1983, utilajul Euclid “Dumper” are o capacitate la benă de 30 metri cubi (60 de tone).
Dimensiunile lui sunt impresionante: roţile, dotate cu cauciucuri pentru teren accidentat, sunt de înălţimea unui om (diametru de 1,70 metri), lăţimea este de 3,40 metri iar înălţimea – de 4,20 metri. Dincolo de aspectul spectaculos, “monstrul” are o poveste interesantă, pe care ne-a împărtăşit-o proprietarul.
Adus din Austria în două trailere, cu transport special
“L-am cumpărat de la o familie din Austria, care de trei generaţii, deţine o carieră de piatră lângă Salzburg. Aceştia mi-au spus că în Austria s-au importat doar cinci astfel de camioane, dintre care două, pe atunci, erau în posesia lor. Utilajul este rar în Europa şi nu ştiu să mai existe vreunul în România. Pot să vă spun că doar transportul de la Salzburg şi până la Lugoj m-a costat peste 11.000 de euro. Date fiind dimensiunile utilajului, a fost nevoie de un transport special, două trailere”, spune Laurenţiu Dragomir, patron al firmei Dragomir Cons.
Încălzire cu ajutorul… gazelor de eşapament
O caracteristică interesantă a camionului de mare tonaj Euclid Dumper este că bena se încălzeşte cu ajutorul gazelor de eşapament. De fapt, bena este chiar toba de eşapament a camionului.
“Pentru ca iarna, în urma condensului, să nu se lipească de benă materialul care trebuie descărcat, bena este încălzită. Încălzirea se face cu ajutorul gazelor de eşapament, care circulă şi sunt evacuate prin pereţii dubli ai benei”, explică proprietarul.
Întrebarea firească adresată patronului a fost: “de ce ai cumpăra un camion fabricat acum 30 de ani?”. Răspunsul a venit, simplu: practic, este acel gen de utilaj “fără moarte”.
Laurenţiu Dragomir enumeră avantajele “monstrului” său:
“La dimensiunile lui, este foarte stabil faţă de camioanele obişnuite. Asta îi permite să basculeze încărcătura foarte rapid. Să descarci 60 de tone în patru secunde este o performaţă şi pentru utilajele moderne. Motorul Cummins Common Rail, ultimul din generaţia sa, este foarte economic – maşina consumă doar 12 l de motorină la oră de funcţionare. Iar durata de viaţă e dată de o construcţie simplă, fiabilă, cu cutie de viteze automată – trei viteze pentru înainte şi două pentru mersul înapoi”, mai spune Dragomir.
Deşi are peste 30 de ani, Dragomir Cons. lucrează în fiecare zi cu acest “monster truck”. O piesă de istorie auto în plină formă!
Bun pentru fier vechi
Daca te plictisești atât de tare încât postezi a proasta pe aici, mai bine lasa-ne …