Preşedintele Traian Băsescu a declarat joi că a primit cu o zi în urmă o scrisoare de la Comisia Europeană prin care aceştia informează că un tronson de autostradă din Coridorul IV Paneuropean nu va mai primi finanţarea europeană, deoarece câştigătorul licitaţiei a fost desemnat în urma unei hotărâri judecătoreşti. Singurul tronson care a avut probleme de finanţare a fost Lotul 2 al Autostrăzii Timişoara-Lugoj.
„Noi nu vă mai finanţăm proiectele în care justiţia a stabilit cine este câştigătorul”, a prezentat Traian Băsescu mesajul primit de la CE. „Bruxelles-ul a spus «Spălaţi-vă pe cap cu câştigători stabiliţi în felul acesta!»”, a mai afirmat şeful statului.
Într-un răspuns trimis la solicitarea cotidianului România Liberă, reprezentanţii Comisiei Europene susţin că nu au condiţionat acordarea finanţărilor pentru construirea vreunul tronson de pe Coridorul IV Paneuropean de implicarea justiţiei în procesul de atribuire a lucrărilor.
Contestaţiile buclucaşe
Pe 12 aprilie 2011, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) anunţa că tronsonul doi de pe autostrada Timişoara-Lugoj va fi proiectat şi construit de către asocierea italiană Tirrena Scavi, pentru 106 milioane de euro. Pe 21 şi 22 aprilie, doi participanţi la licitaţie, respectiv asocierea condusă de firma franceză Colas, pe de o parte, şi cea al cărei lider e firma românească Tehnologica Radion, pe de altă parte, au contestat la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) rezultatele licitaţiei.
După reanalizarea ofertelor s-a efectuat o a doua atribuire câştigată de aceeaşi asociere italiană. Şi de această dată însă la CNSC s-au înregistrat două contestaţii din partea aceloraşi companii. A doua serie de contestaţii s-a făcut din cauză că CNADNR nu a efectuat modificările care i s-au cerut prin decizia CNSC. „Probabil autoritatea contractantă (n.red. CNADNR) nu a remediat problemele din caietul de sarcini aşa cum noi am dispus prin decizia nr. 2180/2011 şi era dreptul operatorilor economici care au participat la procedură să facă o nouă contestaţie”, ne-a declarat la vremea respectivă Ovidiu Zara, purtător de cuvânt al Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor.
Şi lotul 1 al Autostrăzii Timişoara-Lugoj va fi afectat de decizia Comisiei Europene. Iar, luând în calcul că valoarea estimată a lucrărilor este de aproximativ 850 milioane lei şi cota ce revine UE e de 85%, rezultă că România poate pierde până la 720 milioane lei, adică 167 milioane euro.
Cele doua loturi au o lungime de 35,1 kilometri (9,5 km şi 25,6 km) şi se delimitează în dreptul localităţii Remetea-Mare. Coridorul IV începe în Germania, la Nurenberg şi se continuă pe ruta Praga-Viena-Bratislava-Budapesta. În România, traseul trece prin Nădlac, Arad, Timişoara, Lugoj, Deva, Orăştie, Sibiu, Bucureşti, Feteşti şi Constanţa, ruta continuând până la Istanbul.
{jathumbnail off images=”https://www.redesteptarea.ro/images/stiri/autostradatml.jpg”}