Şoferii care şi-au planificat traseul de sărbători pe autostrada Lugoj – Timişoara se pare că mai au de aşteptat. Cu toate că firma constructoare a urgentat lucrările cu aproape opt luni în avans, deschiderea acestui nod rutier important, prevăzută initial pentru luna noiembrie apoi prelungită la finele lui decembrie, ar putea fi amânată pentru anul viitor.
Deşi lucrările la cei 25 de kilometri de autostradă, între localităţile Izvin şi Şanoviţa, din lotul 2 al tronsonului Lugoj – Timişoara sunt foarte avansate, condiţiile meteo nefavorabile crează mari dificultăţi în finalizarea acestui sector.
Constructorul a precizat că va putea fi deschis pentru circulație nodul rutier de la Topolovățu Mare și conexiunea acestuia cu tronsonul Șanovița-Traian Vuia. Zece, din cei 16 kilometri ai acestui tronson sunt finalizaţi încă din 2013, dar nu au putut fi daţi în folosinţă din cauza lipsei căilor de acces înspre drumurile publice. Acest “blestem” se ţine lanţ de constructori.
Condiţii meteo nefavorabile, maluri surpate la câteva luni după darea în folosinţă, gropi în asfalt care pun în pericol viaţa participanţilor la trafic, studii de fezabilitate infantile, care au culminat cu demolarea a 200 de metri din Autostrada Orăştie – Sibiu, ne arată destul de limpede care este nivelul de profesionalism al antreprenorilor, dar şi interesul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.
Totuşi, cel mai dezastruos scenariu este în curs de derulare pe lotul 4 din segmentul de autostradă Lugoj – Deva.
Lucrările la acest tronson sunt începute din 2013 şi ar trebui finalizate conform contractului, în luna mai 2016. Acest proiect de importanţă naţională, a fost oprit de mai multe ori din motive care stârnesc râsul.
Iniţial a fost descoperit un cimitir ilegal în zona săpăturilor, apoi o peşteră în care erau “cazaţi” lilieci de o valoare biologică inestimabilă, iar pe deasupra, în zona lucrărilor din lunca Mureşului au fost văzuţi o specie de castori care “nu suportă zgomotul de şantier”.
În momentul de faţă, constructorul a sistat total lucrările şi se pregăteşte să-şi retragă utilajele. Inspectori de la Inspectoratul de Stat în Construcţii au descoperit că nu există autorizaţie de construcţie, care trebuia eliberată încă de acum opt luni de Ministerul Transporturilor.
CNADR şi funcţionarii din minister nu au reuşit să elibereze această autorizaţie, ba mai mult, realizând că banii europeni pot fi pierduţi, vin pe final cu o propunere radicală – schimbarea legislaţiei.
”Un impediment deosebit în realizarea unui proiect de maximă importanţă este tocmai această reluare a întregului mecanism de obţinere a Acordului de Mediu şi implicit a Autorizaţiei de Construcţie, când de fiecrare dată la proiect sunt aduse modificări generate de astfel de probleme apărute în teren. În acest sens, CNADNR SA împreună cu Ministerul Transporturilor, analizând atât cazul de faţă, cât şi alte situaţii similare existente, a propus şi lucrează la realizarea unui Memorandum prin care să integreze toate instituţiile cu atribuţii în emiterea avizelor şi acordurilor pentru realizarea proiectelor din fonduri europene nerambursabile. Pe lângă modificarea Legii achiziţiilor publice, vom susţine de asemenea şi scurtarea timpilor şi corelarea activităţilor tuturor celor implicaţi, astfel încât anumite activităţi să se desfăşoare cât mai repede şi cât mai coherent”, a declarat Narcis Neaga, director CNADR.
Această autorizaţie a existat doar pentru şapte din cei 22,6 kilometri de autostradă.
Firma constructoare s-a făcut remarcată pe lotul 1 al autostrăzii Timişoara – Lugoj, unde a finalizat lucrările cu şase luni înainte de termen.
Chiar şi aici, pe cei şapte kilometri s-a lucrat intensiv, fiind turnat inclusiv stratul asfaltic.
Valoarea totală a lucrărilor pe acest segment se ridică la 420 milioane de lei.