Luni, 27 august, a debutat sesiunea din toamnă a examenului de bacalaureat. În judeţul Timiş, aproximativ 500 de elevi s-au înscris să o susţină, 294 fiind din Lugoj, Buziaş, Făget şi Nădrag. Luni, 27 august, a debutat sesiunea din toamnă a examenului de bacalaureat. În judeţul Timiş, aproximativ 500 de elevi s-au înscris să o susţină, 294 fiind din Lugoj, Buziaş, Făget şi Nădrag.
Aceştia susţin examenul în cadrul unui singur centru, este vorba de Colegiul Tehnic „Valeriu Branişte” din Lugoj. Elevii au început astăzi probele scrise, cu cea la limba şi literatura română. În Lugoj, 37 de elevi nu s-au prezentat la examen. În judeţul Timiş au fost eliminaţi cinci elevi, însă niciunul din Lugoj.
Subiectele de la examenul de Limba şi literatura română – BAC 2012 Sesiunea de toamnă
VARIANTA 3
Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
De-or trece anii cum trecură,
Ea tot mai mult îmi va place,
Pentru că-n toat-a ei făptură
E-un „nu ştiu cum” ş-un „nu ştiu ce”.
M-a fermecat cu vro scânteie
Din clipa-n care ne văzum?
Deşi nu e decât femei,
E totuşi altfel, „nu ştiu cum”.
De-aceea una-mi este mie
De ar vorbi, de ar tace;
Dac-al ei glas e armonie
E şi-n tăcere-i „nu ştiu ce”.
Astfel robit de-aceeaşi jale
Petrec mereu acelaşi drum…
În taina farmecelor sale
E-un „nu ştiu ce” ş-un „nu ştiu cum”.
(Mihai Eminescu, De-or trece ani…)
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor: a fermecat şi taină. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei din secvenţa: Dac-al ei glas. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul glas. 2 puncte
4. Transcrie două cuvinte din text a căror formă reprezintă abatere de la normele actuale ale limbii literare. 4 puncte
5. Precizează două motive literare identificate în textul dat. 4 puncte
6. Menţionează două mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii prezente în textul citat. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia unei figuri de stil din textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu exemple din text, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în şase – zece rânduri (60 – 100 de cuvinte), prima strofă a poeziei, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 15 – 30 de rânduri (150 – 300 de cuvinte) despre munca eficientă, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Lucian Blaga:
Trebuie să existe o anumită concordanţă între acţiuni şi planuri, dacă vrem să scoatem din ele toate roadele pe care le pot da.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe o temă dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi limitele de spaţiu indicate. 6 puncte
Notă! Formulările de tipul Sunt/nu sunt de acord cu afirmaţia… / Autorul are dreptate când afirmă că… / Afirmaţia autorului este corectă…, neînsoţite de enunţarea propriei opinii, nu se consideră ipoteză.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de două – trei pagini (600 – 900 de cuvinte), în care să prezinţi tema şi viziunea despre lume dintr-un roman studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea romanului studiat într-o tipologie, într-un curent cultural/literar, într-o orientare tematică;
– ilustrarea temei romanului studiat prin două episoade/ citate/ secvenţe comentate;
– prezentarea a patru elemente de structură şi de compoziţie ale textului narativ, semnificative pentru tema şi viziunea despre lume din romanul studiat (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii temporale şi spaţiale, incipit, final, tehnici narative, perspectivă narativă, registre stilistice, limbajul personajul etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau temă se reflectă în romanul studiat.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi de argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; încadrarea în limitele de spaţiu indicate – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum două pagini (600 de cuvinte) şi să dezvolte subiectul propus.”
Iată calendarul sesiunii de toamnă a examenului de Bacalaureat: – 27 august – Limba şi literatura română – proba scrisă
– 28 august – Limba şi literatura maternă – proba scrisă
– 29 august – Proba obligatorie a profilului – proba scrisă
– 31 august – Proba la alegere a profilului şi specializării – proba scrisă
– 2 septembrie – Afişarea rezultatelor (până la orele 16.00) şi depunerea contestaţiilor (orele 16.00-20.00)
– 3-4 septembrie – Rezolvarea contestaţiilor
– 5 septembrie – Afişarea rezultatelor finale