Ioan Zamfirescu este născut la Bocşa şi, din anul 1979, odată cu slujba la IURT, a devenit lugojean cu acte în regulă.
Operele de artă pe care le realizează poartă amprenta ineditului, prin materialele folosite: tablă moale, sârmă şi fier-beton!
”Pentru mine, fierul beton, pe care muncitorii îl îngroapă în ciment sau care e lăsat să ruginească nefolosit, este materie primă pentru artă”, spune Ioan Zamfirescu, care ne-a întâmpinat la uşa atelierului său echipat în halatul de lucru.
Pentru Ioan Zamfirescu, viaţa a însemnat muncă grea, dar şi satisfacţii artistice, într-o formă de artă pe care a dezvoltat-o singur, fără profesor, doar din libera inspiraţie.
”Am lucrat la început la Bocşa, apoi, în haină militară, am lucrat la Giurgeni – Vadul Oii, un pod pe structură metalică, lung de aproape 1,5 km, una din marile investiţii ale României de până în 1990. Apoi am ajuns la IURT, unde am devenit maistru la Secţia Debitare. De atunci, mi-am dat seama că fierul beton poate fi transformat în artă”, spune Ioan Zamfirescu.
Din sârma ”de 8” împletită, maistrul lugojean a făcut balustrade artistice, încheiate cu capete de şarpe, balcoane, suporţi de lumânări, candelabre, cuiere, cadre pentru oglinzi. Balustradele împletite şi lucrările în fier forjat sunt specialitatea sa.
Dar acesta a fost doar primul pas.
”Nu vreau să mă cantonez în zona de artizanat, dar nu agreez nici arta modernă pe care o practică unii, care sudează câteva roţi dinţate şi zic: gata, am făcut sculptură în metal! Eu nu vreau o artă abstractă, din piese ruginite, lipite cu sudură. Ca reprezentare cât mai aproape de realitate, m-am apropiat de lumea animalelor, de la cele mai frumoase – girafe, antilope, la cele considerate respingătoare, cum ar fi şerpii, mai ales cobrele”, spune Zamfirescu, care şi-a deschis orizontul artistic în anii din urmă, în care a lucrat în Spania şi Portugalia.
”Înainte de a face ceva, am imaginea obiectului în minte, o ţin mult acolo, apoi o pun pe hârtie. Lucrez manual, după un caiet cu schiţe. Modelele – părul, ochii, gura, nările, le imprim cu dalta, manual. Corpul îl fac după un şablon propriu, din două bucăţi, pe care le sudez. La fel şi picioarele – fiecare are altă configuraţie – le imprim cavităţile separat, pe un fier special. Cozile şi corniţele sunt din sârmă, iar capetele sunt polizate. Animalele mele nu au aspect static, ci le dau o reprezentare dinamică. Nu prelucrez tabla prin ambutisare, pentru că asta nu mai e artă, ci fac totul manual. Să ştiţi că privitorul simte acest lucru! Am imaginat ulterior nişte dispozitive pentru simetria în spaţiu, dar vă spun sincer că mai expresive sunt primele lucrări, făcute sută la sută manual. Până şi dălţile cu care lucrez sunt făcute de mine!”, spune artistul.
Şerpii lui Ioan Zamfirescu sunt cât se poate de ”vii”. Întrebat de unde fascinaţia pentru acest animal detestat de om, Zamfirescu spune:
”M-a impresionat o imagine dintr-un album. În poză apărea un fotograf cu aparatul foto şi în faţa lui, o cobră în poziţie de atac. Poziţia şarpelui mi s-a părut că era, în sine, o operă de artă. Şi atunci am hotărât să fac câţiva ”şerpi” din fier-beton, din sârmă împletită, apoi îndoită, dar nu la cald, pentru a nu deforma sârma. Am studiat capetele de şarpe, pe care apoi le-am redat la capătul balustradelor împletite”.
După girafe, antilope şi cobre, Ioan Zamfirescu vrea să treacă la animalul cel mai frumos şi mai des reprezentat în artă: calul.
”Într-un mare magazin am văzut un panou cu un poster, care reprezenta un cal nărăvaş pe malul unei mări agitate. Mă gândesc mult cum să transpun asta folosind tablă şi sârmă, iar totul să fie de bun gust, dar şi viu, ca obiect de artă”, spune el. Recent, lugojeanul s-a decis să îşi prezinte operele de artă într-o expoziţie, pentru a demonstra că şi fierul beton are o menire artistică!