La prima vedere, pare o întrebare retorică, dar realitatea ne arată că „viaţa bate filmul”, necesitatea şi logica fiind puse în umbră de lipsa de gândire a oamenilor care au puterea decizională de a realiza ceea ce are nevoie România.
Puţine sunt persoanele care văd dincolo de interesele mici, meschine, proprii, reuşind să vizualizeze potenţialul de creştere globală a României.
Chiar dacă în ultimii ani, în special după 2008, lucrurile au părut că se mişcă în direcţia bună şi am făcut nişte paşi importanţi, am reuşit iar să blocăm singura autostradă din România care are şanse să devină funcţională cu adevărat.
O autostradă funcţională înseamnă ca România să aibă în exploatare o autostradă care să străbată neîntrerupt ţara noastră de la vest la est sau la sud, iar cele mai mari şanse să atingă acest deziderat în viitorul apropiat le are coridorul Nădlac – Arad – Timişoara – Lugoj – Deva – Sebeş – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa.
Dacă ar fi să facem o analiză a acestui traseu, am observa că există trei tronsoane care fac imposibilă funcţionarea acestei autostrăzi în următorii cinci ani: Lugoj – Deva (în construcţie), Sibiu – Piteşti (nici măcar nu a fost licitată) şi Centura Bucureştiului (nu se pune problema organizării licitaţiei până în 2020).
Uniunea Europeană ne presează să realizăm această autostradă, studiile realizate de-a lungul ultimilor ani arătând că România ar fi avantajată de exploatarea ei, dar guvernele României pur şi simplu nu au ochi pentru ea.
De ce este important ca România să aibă o autostradă funcţională?
Există cel puţin patru motive importante:
1. Pentru că, dacă privim harta Europei, observăm că descărcarea transportului rutier din centrul şi nordul acesteia, respectiv ţările nordice (Islanda, Norvegia, Finlanda, Suedia şi Danemarca), ţările baltice (Estonia, Letonia şi Lituania), Germania, Polonia, Austria, Cehia, Slovacia şi Ungaria spre Orient, se face prin România, prin Portul Constanţa (Marea Neagră), fiind traseul cel mai scurt, ceea ce va genera câştiguri substanţiale pentru România.
2. Pentru că România poate atrage investiţii importante dacă ar avea o autostradă funcţională care să permită atât aprovizionarea rapidă cu materii prime şi materiale, cât şi transportul mărfurilor către statele Uniunii Europene.
3. Facilitarea accesului turiştilor la obiectivele turistice din România. Degeaba avem deltă, mare, parcuri naţionale şi alte obiective turistice importante dacă nu asigurăm accesul turiştilor.
4. Ca să nu mai vorbim de faptul că românii au dreptul, după mai bine de 25 de ani de la Revoluţie, la nişte drumuri care să le crească pe de o parte siguranţa în trafic, iar pe de altă parte să le asigure o reducere considerabilă a duratei deplasării pe drumurile naţionale.
Nu puteam să discutăm despre autostrăzile din România fără să analizăm şi rolul Lugojului.
Lugojul va deveni cel mai important nod rutier din România în momentul în care cele două autostrăzi importante, A1 (Nădlac – Bucureşti) şi A6 (Lugoj – Calafat) vor fi finalizate şi funcţionale.