Compartimentul de Primiri Urgențe din cadrul Spitalului Municipal ”Teodor Andrei” din Lugoj este intens solicitat în această perioadă de iarnă.
Cu un cadru medical redus, doctorii încearcă să facă față tuturor solicitărilor. O cauză cu care se confruntă aceștia aproape zilnic, la unii pacienți, este consumul de alcool.
”Sunt deja 1.500 de prezentări în urgență pe anul 2025. Predomină afecțiunile respiratorii atât la adulți, cât și la copii, precum și exacerbări ale afecțiunilor cardiace, tot datorită intercurentelor virusale, care se manifestă atât respirator, cât și abdominal prin vărsături și scaune diareice. De asemenea, vin și mulți pacienți cu afecțiuni reumatismale care prezintă acutizări datorită timpului rece și efortului în exces, dar și alții ce suferă de colici abdominale cauzate de excesele alimentare. Nu în ultimul rând, o altă cauză pentru care oamenii vin la noi este consumul de alcool din timpul sărbătorilor și după sau chiar zilnic la unii pacienți. Cu răbdare îi consultăm pe toți. Agitația nu-i ajută nici pe ei și nici pe noi. Ne descurcăm cum putem cu personalul puțin pe care-l avem din care mai sunt și bolnavi”, ne-a declarat dr. Monica Ocnariu, șef Compartiment Primiri Urgențe.
Salvarea pe post de taxi
Un alt departament din cadrul spitalului lugojean des apelat de pacienți este serviciul de ambulanță, care are în dotare patru mașini de intervenție și este deservit de patru medici și patru asistente. Medicii lucrează în patru ture, câte unul pe fiecare schimb.
Cu personal și așa redus, doctorii din serviciul de Ambulanță se plâng de faptul că au ajuns să facă servicii de taximetrie pentru oameni cu afecțiuni minore, care ar fi putut fi tratate foarte simplu. Aceștia susțin că oamenii abuzează de serviciul 112 pentru că știu că este gratuit și că medicii de la Ambulanță sunt obligați să răspundă la orice solicitare.
”Pe lângă cazurile care într-adevăr necesită ambulanța, precum accidente accidente vasculare, infarct, mai sunt și atacurile de panică, toate acestea sunt la ordinea zilei. Mai sunt și cazurile care ne cheamă pentru diverse afecțiuni, cronicii care doresc un tratament la domiciliu sau doar o consultație, deoarece nu vor să vină la spital. Apoi sunt cei care ne cheamă pentru transport la spital. Nu vin cu mașina personal, pentru că nu-i bagă nimeni în seamă. Ei așa susțin și atunci cheamă ambulanța pentru că au prioritate, iar unii vin cu mașina în spatele nostrum. Suntem taxi, practic”, ne-a mărturisit dr. Liliana Tomici, șef Serviciu ambulanță.
Medicii nu au pus geană pe geană
Pe lângă solicitările pentru a nu sta în sala de așteptare la Unitatea de Primiri Urgențe a Spitalului din Lugoj, medicii de la serviciul de ambulană duc lipsă acută de personal, care se reflectă în nopți nedormite și departe de familie.
”Avem foarte multe solicitări. De exemplu, nopțile trecute nu am pus geană pe geană. Au fost două nopți una după alta în care n-am închis ochii. Am lucrat de seara până dimineața, când am plecat acasă. Acest fapt este cauzat de lipsa de personal. Au fost 11 medici la ambulanță, iar acum am rămas doar patru. Vă dați seama că dacă unul pleacă în concediu sau se îmbolnăvește suntem paralizați și nu sunt speranțe de revenire la normal deoarece toate posturile sunt blocate. În plus avem ca teritoriu și transferurile la Timișoara pe care le facem tot noi. Iar solicitările sunt la ordinea zilei nu doar în sărbători și cum vin așa le rezolvăm”, a mai adăugat dr. Liliana Tomici.
Deplasare la urgențe cu vechituri
Pe lângă personalul puțin sistemul medical lugojean are nevoie și de ambulanţe noi care să le înlocuiască pe cele actuale. Această necesitate vitală vine în contextul în care numeroase vehicule din parcul actual au parcurs sute de mii de kilometri și necesită înlocuire imediată.
”Avem nevoie de personal, dar și de mașini, pentru că cele actuale sunt foarte vechi. Normal trebuia să fie casate de mult, dar nu avem altele și atunci le reparăm. Mai avem o mașină care vine de la Timișoara și personalul ei face consult la domiciliu”, a mai spus dr. Liliana Tomici.
Pe această cale se face și un apel de conştientizare a populaţiei, în sensul de a înţelege că numărul 112 este doar în situaţii de urgenţă, iar non urgenţele pot afecta buna desfăşurare a activităţii serviciului de ambulanță și a spitalului.