Ultima oră

TVR și grilele sale fluctuante, TVR 3, între regional și cultural

Este ciudat ce se întâmplă pe postul public. Relativ de curând constatam că TVR 1 s-a transformat într-o succesiune de talk show-uri, emisiuni de publicistică și documentare, evacuând, cu excepția formatului ”O dată în viață” tot ceea ce înseamnă film și divertisment. TVR 2 a preluat această misiune, bizuindu-se pe produse de arhivă și achiziții de cinematecă. În afara teatrului TV realizat în studiourile proprii sau preluat din diverse spații, nu se întâmplă mai nimic. Departamentul de film nu face eforturi să achiziționeze pelicule mai noi, măcar un eveniment o dată pe săptămână, cât despre seriale proprii nici măcar nu poate fi vorba. Noutatea deconcertantă rezidă în migrarea producțiilor fanion ale TVR 1 – ”Profesioniștii”, ”Garantat 100%” sau ”Nocturne” pe TVR3, o eroare capitală, când asemenea emisiuni longevive, cu priză dovedită la publicul de calitate, își conturaseră, fie și târziu în noapte, o poziție clară în grilele postului public TVR1. În realitate, avem impresia că stafful de pe Dorobanților  se află într-o profundă și descumpănitoare derivă, în căutarea unei noi identități. Dispariția TVR Cultural a dezechilibrat mult profilul TVR, iar un post de natură regională precum TVR 3 trebuia să își îndeplinească misiunea pentru care a fost creat, reflectând actualitățile economice și sociale din zonele în care emite și având astfel posibilitatea să se ocupe de analize, investigații, reportaje și anchete mai laborioase, cu alocarea unui timp mai mare de emisie. În urma unor restructurări perpetue, telespectatorul (disciplinat plătitor de taxe radio / TV, alt subiect de controversă accentuată) nu se mai poate regăsi în astfel de modificări care nu-i oferă certitudini, ci doar dileme, total contraproductive și nu în spiritul celebrei publicații fondate de Andrei Pleșu și ”botezată” inspirat de Radu Cosașu. Este decepționant pentru un post aflat în pragul aniversării a 60 de ani de existență (cu rememorări video pe deplin meritate) că nu prea știe realmente care e direcția încotro s-o apuce, hotărât și ultra-profesionist.

”TV Mania” își reia tradiția, după o scurtă întrerupere, aceea de a acorda premiile anuale pe categorii de genuri TV. Decizia se bazează exclusiv pe voturile cititorilor revistei și ale telespectatorilor cu simț axiologic mai dezvoltat, urmând ca gala să aibă loc pe 22 noiembrie. Ne îngăduim exprimarea propriilor opțiuni, care firește pot coincide sau nu cu votul final. Cum ar putea ca la cea mai bună emisiune de știri, Pro Tv și Andreea Esca să rateze trofeul adjudecat de la origini? La satiră, rafinatul ”Apropo TV” al lui Andi Moisescu își dispută locul cu o ”Cronică a cârcotașilor” mai anemică, vituperările lui Dragoș Pătraru de la ”Starea nației” și debutul lui Găinușă cu ”Știrile de mâine” la TVR 1, deși locul lui rămâne mereu alături de Huidu & Co. Divertismentul ar culege laurii prin ”Te cunosc de undeva” , deși românii au recăpătat gustul divertismentului familial marca Pro Tv, prin ”Jocuri de celebritate” și ”Ce spun…” , producții soft, vesele și interactive. Prin plecarea lui Mimi Brănescu din echipa Las Fierbinți serialul își pierde din consistența dramaturgică și faimosul umor de replică, dar oricum surclasează ”Trăzniții” ori ”Atletico Textila”. Ca reality show, ”Visuri la cheie” dăruiește emoție și solidaritate umană, ambele tușante, în timp ce supraviețuitorul merge pe spectaculosul situațiilor limită. Bineînțeles că pe prezentatori îi apreciem fiecare în felul său având calități (Bortoș, Negru etc.) dar cuplul Răzvan și Dani are o alchimie specială, făurită în ani de prietenie și colegialitate, completându-se excepțional reciproc. La ”Talent show”, considerăm că ”Românii au talent” este cel mai ofertant, nu se oprește doar la vocalitate, unde Pro TV bate mereu Antena 1. În acest timp, iUMOR devine tot mai fad.

Ca jurat de top, îl plasăm pe Florin Călinescu, aflat într-o spectaculoasă revenire în show-biz, cu o dezinvoltură cuceritoare, fără a nega farmecul lui Brenciu, umorul abraziv al lui Chirilă și enervările sale nestudiate ori spiritul ludic-malițios al lui Bendeac. Știu că nu va câștiga competiția, dar personal prefer ”Star Chef” (categoria cooking show) pentru relaxarea vioaie a lui Nicolai Tand și ambianța de familiaritate indusă de Maria Simion și invitații săi. La vedete populare, Smiley sau Delia au șanse mari, dar contrar curentului general opinia mea se îndreaptă spre Adela Popescu și Cove, mai calmi, mai senini, mai temperați, mai puțin ”efervescenți” dar generând un alt tip de empatie colocvială care cam lipsește de pe piața unde domnește în largul său agitația zgomotoasă și obositoare.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE