Ultima oră

Testări, ajustări, remodelări! Ode pentru Zeul Ratingului

Un comentator tv a avut inspirația cândva să furnizeze o temă pentru un eseu de specialitate în privința fenomenului modificărilor de program.

Dacă mai apucă să fie anunțate ghidurilor de profil ele apar în cunoscuta rubrică ”Ultima oră”, parcursă doar atunci când cei nemulțumiți se trezesc cu un alt film sau o altă emisiune decât cea programată pe un anume tronson orar. Cu de-acum mult uzitata și categorica formulare: ”posturile Tv își rezervă dreptul de a opera modificări în programele anunțate” suntem familiarizați exemplar.

Este cât se poate de clar că în cazul unor evenimente speciale derularea prevăzută a emisiunilor comportă inevitabile schimbări. Așadar nu includem neprevăzutul în observațiile noastre. Ne preocupă motivația mai ”subtilă” a schimbării unui film (cel mai adesea) cu un altul, mai ales în privința marilor posturi comerciale și aparent haotica mutare a diverselor emisiuni de divertisment dintr-o zi în alta în prime time.

Deși trăim într-o societate media ultradocumențială se încearcă pesemne a atenua impactul ”devastator” al coincidenței difuzării producțiilor de top, pentru a-și adjudeca fiecare partea de glorie râvnită. Se încerca prin toate mijloacele, de la plasarea în grilă la promovări insistente și cât mai creative să se impună pe piață serii, sezoane de emisiuni, exploatând la maxim valențele de atractivitate.

Telespectatorul român din prezent diferă mult ca profil de acela de la începutul anilor ’90.

Statisticienii diferențiază categorii de public, socotind că segmentul 18-49 este celebrul public comercial pentru care se gândesc, se concep și se realizează producții tv. Uneori intuiția nu se verifică (să ne gândim la ”Supraviețuitorul” ori alte reality-uri de gen care au reprezentat mari dezamăgiri).

Te cunosc de undeva (tot o formulă de import) a prins însă foarte bine grație unei formule viabile și simpatice a juriului, spectaculozității unor personaje imitate, de aici și nițel forțarea notei de către producători, care speră într-o posibilă continuare încă unul sau două sezoane.

Este interesantă diluarea interesului pentru ”Happy Hour”, devenită la Măruță, care pierzând bătălia cu ”Acces Direct” s-a mutat la ora 15 și s-a transformat din tabloid cu muzică și entertaiment într-un magazin social cu pregnante accente (melo)dramatice, imprimate chiar de moderator pentru a sensibiliza segmentul de public rămas fidel. Și mai interesante ne apar succesele unor emisiuni concurs ca ”Jocuri de celebritate” (cu Mihai Bobonete) sau ”Ce spun românii” (moderată de Cabral) care au redescoperit apetitul ludic al telespectatorilor.

Este probabil și motivul pentru care ”batalionul” de blonde al lui Dan Negru revine în discuție, deși s-au cam epuizat competitorii, quiz-show-ul antenist optând pentru formula rechemării unor foști concurenți ori regrupării lor în echipe de doi, trei sau patru combatanți, ceea ce duce la (prea)multă sporovăială și diminuarea mizei financiare, deoarece potul cel mare nu a crescut deloc. În acest context o emisiune tematică oarecum mai sobră ca ”Vrei să fi miliardar?” reluată mereu nu izbutește să-și găsească un loc mai sigur în grila unui post tv care se respectă deși charisma lui Virgil Ianțu și construcția chestionarului erau atuuri evidente în favoarea menținerii sale în atenția publicului.

Credem totuși că nivelul cotelor de audiență nu era performant, telespectatorul mediu preferând ceva mai soft ori întrebările cam dificile nu-i mai stimulau interesul cunoașterii, semn că suntem deficitari la capitolul cultură generală. Cele mai amuzante schimbări le înregistrăm la posturile prin excelență tabloide, fie că vorbim de știri (România Tv a întrecut OTV-ul în materie de grafică breaking-news, gonflând grotesc orice banalitate) sau de mondenități, acolo unde Antena Stars face legea.

”Fosta Antena 2” (mai echilibrată și mai rafinată în abordări) a devenit o tribună indiscretă de bârfe, zvonistică și intimități dezvăluite uneori cu o franchețe iritantă. Agentul VIP și-a deschis o ”agenție”, primind de la conducerea postului două colaboratoare gureșe, Adriana Bahmuțeanu și Roxana Marcu, care să amplifice semnificativ caracterul de șuetă veselă al producției.

Rămâne de văzut ce ne poate propune ”Extra Night”, cel care înlocuiește ”Show-ul păcătos” la Antena 1, menținând personajele deja existente în platou dar lărgind distribuția cu o duduie pe post de comediantă, cu atribuții mult mai consistente decât acelea ale Danielei Crudu, cu dansurile sale aproximative și hăhăielile stridente care au consacrat-o în pestrițul peisaj monden contemporan.

În rest, până la primăvară, în afara unor noi seriale exotice, nu am detectat nimic demn de luat în seamă.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE