Ultima oră

Televiziunile şi supralicitarea competiţiei! Dacă nu concurezi, nu exişti

Posturile Tv au ridicat de ceva vreme semnificaţia competiţiei la pătrat. Nu e destul că se luptă între ele pentru puncte de rating, dar folosesc ca instrumente de luptă chiar ideea de concurs.

Adică au transformat zona de divertisment într-o veritabilă bătălie internă, cu juraţi, eventual implicare a publicului şi miza supremă a competitorilor, premiile consistente cu cinci zerouri în coadă. ProTv ”certifică” dacă românii au talent, inventează arena bucătarilor dar şi ”Bake off România” (prima emisiune de factură cooking-show de la noi, centrată doar pe ceva bun şi dulce), le ”chinuie” pe bietele vedete prin ferme exotice din Cipru, menţinând în grilă serialul rustic ”Las Fiebinţi” şi încercând să dea lovitura şi cu teleseria ”Atletico Textila”, o satiră contemporană a moravurilor din lumea fotbalului.

Eterna rivală ”Antena 1” îl convoacă ”la lot” din nou pe versatilul Mihai Bendeac, dar mizează la greu pe: imitaţii de staruri ”cântăcioase” (”Te cunosc de undeva”), îi ”întărâtă la cuţite” pe gastronomii chefi sub privirile surâzătoare ale Ginei Pistol, resuscită interesul pentru ”Next Star”, în care se întrec în posturi de adulţi în miniatură, copii talentaţi, împinşi cam de la spate de orgoliile hiperatrofiate ale părinţilor. TVR a reluat ”O dată-n viaţă”, deşi se simte povara unei oarecare monotonii.

”Prima Tv”, asaltată de problemele insolvenţei, repetă în buclă emisiuni tot mai vechi şi seriale aşijderea, reintroducând un sezon nou al producţiei ”Mama mea găteşte mai bine” cu Horia Vârlan în postura de superjurat, în timp ce ”Cronica Cârcotaşilor” optează pentru un trio de amfitrioni (Huidu, Petric şi Kegheş).

Kanal D nu se dezice de matrimoniale, la fel ca şi Antena 1 (culmea, audienţele sunt relativ de top!), mai învârte ”Roata Norocului” şi defilează ca entertaiment cu Teo, Mădălin Ionescu şi Andreea Mantea, concurând după caz ca tronson orar cu Măruţă, Gherghe, respectiv Capatos. Mai trebuie să vină animăluţele inteligente, jurizate de Pepe, Mihai Petre şi Beatrice Bleontz (la Antena 1), ca să nu mai vorbim de show-ul cu amatori care pun în scenă fragmente de musicaluri spre încântarea Mirabelei Dauer. Pentru telefilul nepretenţios totul pare OK, pentru noi şi mulţi alţii o paradă de duplicate de import.

*Telecinemateca şi Filmul de artă la TVR 2 se difuzează cumva aleatoriu (prima, de regulă miercuri, pe al doilea nu îl putem identifica precis în grilă), fiind oricând amânate dacaă apar competiţii sportive live ori aşa dictează diversele împrejurări de programare.

În minirubricile de prezentare a filmelor îi regăsim însă pe Radu F. Alexandru (dramaturg şi om politic), respectiv Laurenţiu Damian (regizor, cadru didactic cu funcţii de conducere în brandul UNATC).

E drept că cele cinci minute avute la dispoziţie sunt cu totul insuficiente, dar chiar şi aşa amintiţii comentatori nu ne pot atenua nostalgiile vremurilor când se exprimau public inegalabilul cu farmec bonom Dumitru I. Suchianu, fascinantul italienist Florian Potra, o erudită de marcă precum Ecaterina Oproiu dar şi captivantele Cristina Corciovescu sau Adina Darian, pentru a nu aminti decât selectiv nume din galeria celebră a criticilor de film îndrăgostiţi de cinema, care izbuteau să ne trezească şi menţină interese pentru un regizor, un operator, un scenarist şi atâţia actori charismatici.

Acele vremuri au apus. Astăzi avem parte uneori şi la unele posturi comerciale, ce-i drept, de pelicule de clasă, ”mutilate de serii imposibile de calupuri publicitare care mai ciuntesc din însăşi materia filmului.

Se anulează plăcerea genuină de a urmării un film bun, competitiv, care să-ţi pună imaginaţia la lucru, să nască întrebări şi comentarii ulterioare. Într-o lume pe repede înainte îngurgitezi un film precum un meniu fast food, bifezi, chipurile, o obligaţie mondenă şi te laşi devorat adesea de ”comandamentele” frivole de clipuri, nemaiavând cheful, răbdarea, disponibilitatea de a adosta pe marginea a ceva pe care l-ai văzut ori ascultat, mereu incitat de altceva mai ”exciting” care îţi va croniciza superficialitatea existenţială.

* De-abia lăudasem iniţiativa TVR1 de a relua pentru fani integrala operei pentru piano solo sub genericul ”Bon anniversaire, Monsieur Chopin!” (filmată în 2010 cu prilejul aniversării bicentenarului naşterii Poetului Pianului), că am şi constatat că ea a dispărut subit din grilă, fără vreo explicaţie adiacent coerentă.

În schimb, TVR2 reia (în opinia noastră puţin cam devreme!) concertele din festivalul Enescu 2015. Avem impresia că în TVR domină deciziile aleatorii, dar aşteptăm, naivi, o posibilă schimbare.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE