Ultima oră

Televiziunea și monotonia diversității: Paradoxuri și bizarerii = o lume de contradicții

Destui cercetători ai domeniului mediatic de la Pierre Bourdieu la Giovanni Sartori au analizat mutațiile provocate de amplificarea fenomenului Tv, care astăzi nu mai reunește membrii unei mici comunități, ci ”pulverizează” capsula familială și în contextul creșterii nivelului de bunăstare! Generațiile se despart vertiginos, fiecare se retrage în încăperea sa, cu tehnicile audio video pe măsura propriilor abilități, iar procesul de izolare își urmează insidiosul proces de evadare umană interioară. Mama, tata, bunicul, bunica, fiul fica își au ți își impun propriile opțiuni, astfel că la capitolul comunicare privind televiziunea nu au ce să își spună, ce să comenteze, cum să susțină o consistentă polemică de idei.

Paradoxul rezidă în faptul că doar aparenta diversitate a programelor ascunde o perfidă monotonie indusă de clonarea reciprocă a anumitor genuri de emisiuni. Posturile de nișă sunt o sumă de producții difuzate în regim de DVD player, astfel spus dacă deții documentarele ori filmele stocate pe suportul fizic (DVD ori blue-ray) îți poți alcătui pe ecranul propriului televizor (utilizat pe post de monitor) ”meniul” zilnic favorit.

Adolescenții se servesc de monitor pentru a cupla consola cu jocuri video, foarte multă lume descarcă filme de pe net în regim ”clandestin” și le urmărește pe miniecrane meschine ca mărime, pierzând enorm din semnificația originară a conceptului de filme de cinema.

Divertismentul TV este tras la indigo mai peste tot, el variază de la stupid la acceptabil și doar ambalajul tehnic mai strălucitor desparte, de pildă, ”ProTv” de ”Antena1”, primul rămânând neîntrecut în seducția imagistică, exersată în 20 de ani de emisie. ”Antena 1” încearcă să stoarcă ultimele picături de audiență din ”buretele” entertainmentului, reintroducând blondele lui Dan Negru, care se confruntă nu cu vedete solo ca la începuturi, ci cu duo-uri, trio-uri ori chiar cvartete de celebrități din diverse zone, concursul nemaifiind de multă vreme relevant sau interesant în sine, contând doar replicile eventual amuzante ale protagoniștilor, gafele involuntare ale duduilor din platou și decibelii lui Dan Negru, care trudește până la ultima picătură de nergie să mențină în grilă un show tot mai previzibil și obositor.

*La TVR1, după duelul intervențiilor și influențelor în comisii și la votul în plen al Parlamentului, Irina Radu a fost învestită în funcția de președinte-director general (o denumire pretențioasă și chiar pompoasă), pe care mai toți predecesorii săi au făcut-o ”de ocară”, atrăgându-și oprobiul public.

Puține instituții și conducători au avut parte de randamente atât de joase și pe drept cuvânt contestate de telespectatorii plătitori de taxe.

În ultima vreme i se face o campanie excesivă taxei pe audiovizual, inducându-se ideea că ar fi unica sursă de venit pentru TVR, subvențiile guvernamentale având ca țintă doar TVR Moldova și într-o anumită anumită proporție TVR Internațional, omițându-se însă veniturile din reclamele tv.

Toți cei care s-au perindat pe Dorobanților au venit cu proiecte de reformă inconsistente, stârnind indignarea salariaților (care au fost restructurați parțial în era Săftoiu, cu faimoasele teste de cultură generală pentru reconfirmarea în funcție, ce au iritat-o la culme pe Gianina Corondan, care a și părăsit imediat în semn de protest instituția, cu toate că este un teleast de toată isprava, cu remarcabile calități profesionale) și deruta publicului care nu mai credea în resurecția postului național. Au desființat TVR Cultural pentru că avea o audiență scăzută, fără a conștientiza că așa stă în firea lucrurilor; el nu era un post care difuza blockbustere, ci emisiuni de profil cultural. Că acestea puteau fi mai atractive, mai dinamice, mai interesante, mai creative este cu totul altă poveste.

S-a încercat apoi transformarea TVR2 într-un fel de hibrid care să preia ceva de la TVR Cultural, dar să includă și filme, documentare, spectacole de teatru, talkshow-uri, seriale, muzică clasică, uneori transmisiuni sportive. Cât despre TVR1, marea durere este că nu se regăsește ca identitate în ipostaza celui mai răspândit post generalist din România.

Cu amenințarea dezafilierii de la UBU ca o veritabilă sabie a lui Damocles, se strivește în spaimă și incertitudini. Dragoș Pătraru pleacă de la Starea Nației dar ne lasă ca moștenire aroganțe a la Gigi ”când nu voi mai fi eu pe post, audiența se va prăbuși sub nivelul mării”. Sectorul achiziții de filme funcționează anevoios, iar divertismentul aproape că nu mai există.

Unde sunt varietățile de sezon, adevăratele show-uri strălucitoare de sărbători sau de week-end? Irina Radu va trăi un an de acum încolo sub amenințarea viitorului vot asupra raportului de activitate. Când va avea răgazul de a încropi alături de colaboratorii săi un program de ținută, divers și atractiv? După un non-”Eurovision” de pomină este posibil aproape orice. Și nu tocmai bun.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE