Ultima oră

Televiziunea și arta comediei! Divertismentul între scheciuri și seriale

MondialNu știm dacă un comediograf a afirmat că umorul este o treabă foarte serioasă, dar oricum a avut mare dreptate. Este teribil de complicat să fi amuzant, să ai la îndemână mereu replici spirituale și mai ales să le îngemănezi inspirat într-un show de gen, fie un monolog, o scenetă, un foileton, o prezentare de spectacol sau un film serial.

Săptămânala emisiune ”Gala umorului”, prezentată sprințar-ghiduș de actorii Diana Cavallioti și Dragoș Huluba ne oferă (fie și arhirepetativ) momente antologice din ce s-a păstrat la TVR de-a lungul anilor.

Ne întâlnim adesea cu texte de valoare, adaptări izbutite, personaje simpatice și mari interpreți intrați în legendă. Dar cum avem mereu nevoie de raportarea la prezent, constatăm că încercări și experimente există, dar nu toate performează la parametri ideali competitivi.

Țociu și Palade sunt amfitrionii unui joc de noroc și recurg pentru a anima atmosferă la ceea ce știu ei mai bine: tușa parodică, uneori travestiul, limbajul colorat cu tentă de argotic și permanenta vervă a implicării în schimbul dinamic de replici. Concursul ”i Umor” (tot la Antena 1) încearcă să descopere stand-up comedieni, iar printre momentele de rutină și convențional sălciu mai inserează și unele numere memorabile, precum cel al showman-ului din Franța care a oferit  în nici șase minute o probă de virtuozitate fără cusur, o pseudodemonstrație de magie, de fapt o extraordinară desfășurare de trouvaille-uri pe fondul muzical al cavatinei lui Figaro, rastălmăcită și ”tamponată” de efecte sonore auxiliare cu o culmizare apoteotică de răspândire în aer a unui vraf de foi de partituri oricum complet încurcate din start. Succesiunea de gaguri a fost amețitoare însă în ansamblu numărul s-a remarcat și printr-un bun gust desăvârșit, un anume rafinament al comediei burlești, prea adesea sufocată de aluzii grosiere.

În privința divertismentului clasic gen revistă, în ultimii ani cuplul Valentina Fătu – Vasile Muraru (artiști ai Teatrului ”Tănase”) ne oferă ”argumente” pentru a (re)căpăta ”Chef de râs” (culmea, tot la Antena 1, post generalist, evident preocupat de ”starea” umorului la români), astfel că purced entuziaști la lucru de Crăciun și de Paști, pregătesc vreo zece scenete/ediție, în genul celor care au făcut gloria vestitului duo Nae Lăzărescu și Vasile Muraru, intercalând pentru diversificare câteva momente muzicale susținute de artiști îndrăgiți (de la folclor la muzica pop). Firește că unele însăilări dramaturgice par și sunt nițel forțate, travestiurile un pic șarjate, umorul puțin căznit, iar stridența ”în acut” a Valentinei Fătu evident deranjantă, dar unele scheciuri cu trimitere la actualitatea socio-politică (de pildă celebra ordonanță) sunt amuzante și racordate la prezent.

Pro Tv nu este preocupat de show-uri de divertisment umoristic (are și-așa destule show-uri de talente în portofoliu, centrate pe moralitate și înclinații către dans), dar s-a făcut remarcat prin seriale de comedie ce depășesc granițele tradiționale ale sitcomurilor occidentale. Dacă ”Las Fierbinți” a ajuns să relaxeze și să bine dispună un spirit superior cum este cel al domnului Andrei Pleșu, schimbările din ultima vreme (în privința autorilor scenariului, pe ici, pe acolo a distribuției etc) au diluat ceva din consistența fi farmecul frust al unei ruralități pline de sevă, care a impus câteva memorabile tipuri de caractere.

”Atletico Textila”, venit cumva în siajul precedentului titlu nu a izbutit să se impună prin personaje realmente amuzante, în timp ce mai nou lansatul pe piață ”Ai noștri”, gândit ca o abordare a conflictului de mentalitate dintre două familii mixează clișee pe tema cuplurilor tinere, aflate mereu la antipodul gândirii părinților.

Pentru a conferi mai multă ”greutate” intrigii realizatorii au rezervat apariții speciale unor vedete precum Horațiu Mălăele sau George Mihăiță, care au în mod garantat priză la publicul larg. Nu ne încântă prea mult încercările pretins hilare ale unor personaje ce acționează la limita legalității de a salva aparențele și a se înfățișa în prezenta rudelor mai susceptibile drept făpturi onorabile ”de comitet”, dedicate binelui familiei. Deocamdată amintitul serial nu s-a detașat de un anume convențional , de previzibil, în pofida implicării unor interpreți charismatici ca Emilia Popescu, Theodor Corban sau Gabriela Popescu. Așteptăm un posibil reviriment în scrierea scenariului.

*De Sărbători, TVR a reluat un concert difuzat și de crăciun, avându-l ca vedetă pe tenorul Andrea Bocelli. Intitulat ”Cinema”, este un omagiu adus unor cunoscuți autori de cântece și muzică de film, în principal italieni, francezi și americani. Show-ul a promovat de fapt un CD pe care celebrul interpret în dedică magiei celei de-a șaptea arte. Ce ne-a dezamăgit întrucâtva a fost maniera conformistă, chiar placidă a tălmăcirii live a acestor partituri cântate profesionist, dar fără acea emoție specială menită a le individualiza șarmul. Ideea de pornire a fost deci excelentă, întruparea ei mai puțin izbutită.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE