Ultima oră

Râdeți… ca-n viață! În căutarea umorului pierdut

Pe o scală imaginară de la 1 la 10 sociologii ar plasa de îndată elvețienii pe poziția 10 în privința bucuriei îndestulate (fericirea este totuși un cuvânt prea mare), în timp ce românii de abia ar atinge treapta a doua. Cândva o țară tristă, plină de umor, România și-a pierdut deopotrivă apetitul și aptitudinile pentru buna dispoziție, concitadinii noștri nemaiavând nici măcar puterea de a face haz de necaz. Să examinăm nițel situația din perspectivă estetică și mediatică. Singura colecția editorială consacrată ”Râsului lumii”, seria de literatură umoristă de la ”Humanitas” pe care o coordona inspirat Radu Paraschivescu și-a încetat apariția.

În presa scrisă nu există nici o revistă de umor, mai puțin ”Cațavencii”, o culegere de pamflete acide și adesea amărui și, cumva marginalizată, ”Kamikaze”, o foaie anemică și atât de subțire, umplută cu spații publicitare și fotocaricaturi trucate extralarge, pentru a compensa lipsa de consistență a textului scris. La fel ca SF-ul, genul fantasy, de aventuri, policier-ul, horror-ul, romanul de spionaj, chick-lit-ul, edulcorările feminine roz, literatura pentru copii și tineret, și cea de factură umoristică este văzută de critica literară undeva pe raftul al treilea; dacă este însă inflație în cazul primelor nouă exemple ilustrate, ultimul nu îl regăsim aproape de loc în librării. Înainte de 1989 se citea ”Urzica” și almanahurile sale, mai ales pentru schițele traduse ale autorilor străini, pentru că altminteri totul se rezuma la satirizarea bacșișului la chelneri și frizeri și micile ciupeli ale unui magaziner care știe să se învârtească.

În prezent bancurile au ieșit din uz și ce mai citim vag ocazional prin presă ori se vehiculează pe rețelele de socializare sunt poante de demult, reciclate, care îți provoacă un surâs melancolic. La Radio nu se mai produc emisiuni de umor.

Cel public radiodifuzează dintr-o arhivă imensă antologia de comici vestiți la microfon, cele comerciale se bazează pe conversațiile săltărețe ale unor DJ blazați, ce mimează antrenul și cheful de comunicare, în realitate nemaiștiind cu ce să umple timpul dintre două piese de pe play-list. Și în fine ajungem la televiziune. TVR2 repetă exasperant de 5,6 ori episoade din ”Gala Umorului”, difuzează din arhivă comedii celebre și abia dacă produce sau preia vreo două trei reprezentații pe an.

Dacă ne gândim la unele posturi comerciale, care în disperare de cauză au dat play unor casete din ”străvechime” cu Nadine și Cabral în ”Banc – show”, ca să nu mai vorbim de condimentatele ”Sare și piper” șu Stela și Arșinel. Până aici s-a ajuns cu penuria de producții originale, vesele și captivante. La ProTv ”Tletico Textila” n-a avut impactul serialului Las Fierbinți care își diluează și acesta seva, mai ales după plecarea din echipă a scenaristului Mimi Brănescu și a actriței Mirela Oprișor.

E complicat să livrezi săptămânal situații de viață amuzante și replici pline de haz. Sunt mai comode preluările și chiar dacă mai complicate ca regim de filmare reality-show-urile cu parfum de aventură, pentru că în privința concursurilor din platou în ambianțe familiale lucrurile merg relativ rapid și fluent. În rest nu putem situa decât cel mult în categoria de umor involuntar filmulețele de pe Youtube cu vitejii stupide ale unor zănateci pe care doar pronia cerească i-a salvat de tot ce poate fi mai rău.

Ce se vorbește pe rețele este un amestec de sudalme și imprecații, departe de polemicile articulate, inteligente, fie și ”haioase”. Pe de altă parte, fără a fi vreun obtuz retrograd sunt mefient totuși față de noul curent în expresia dramaturgică  pe scenele românești.

Fie că vorbim de dramă sau de comedie asistăm prea des la reprezentații sub forma improvizației-colaj, altfel spus un soi de adaptări libere ale regizorilor după texte clasice și contemporane, menite a le sluji propria viziune artistică.

Se ajunge adesea la producții fără noimă în care actorii înșiși nu cred, lansate în numele ”dinamitării structurilor anchilozate” ale teatrului tradițional și oferirii în loc a unor ”experimente” de genul instalațiilor bizare din arta plastică. Se formează chiar echipe de promotori, în frunte cu critici de teatru din noua generație care susțin cu un entuziasm debordant adesea încropeli penibile și plicticoase, chiar când la bază, punctul de plecare era un text de comedie clasică.

E tot mai dificil de găsit personalități de anvergură pentru emisiunile fanion ale postului național, talk-show-urile de ținută. ”Nocturnele” se revăd cu episoade în reluări în buclă la TVR3, Cătălin Ștefănescu se străduiește din răsputeri să aducă oaspeți de seamă (precum scriitori străini traduși la edituri românești de prestigiu) iar d-na Eugenia Vodă mărturisea că deși convingerea sa rămâne aceea că profesioniști încă există și de structură impresionantă, tot mai puțini acceptă să participe la emisiuni televizate din pricina unui scepticism funciar, dezamăgiți de strădaniile lor irosite în a-i determina pe guvernanții decidenți că înainte de vorbe mari precum proiect de țară avem a rezolva de îndată probleme punctuale, pentru care nu doar banii sunt esențiali, ci și implicarea, perseverența, asiduitatea, energia bine dirijată, consecvența și o doză consistentă de altruism. Altminteri vom rămâne prizonierii propriilor noastre neputințe și rostitori incoerenți de discursuri demagogice.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE