Ultima oră

Pe vremea când nu exista facebook, Redeşteptarea avea… un prieten pentru tine

Mondial

Pe vremea când nu exista nici in­ternet, nici facebook sau alte reţele de socializare, o rubrică fă­cea ravagii în paginile “Re­deşteptării”.

Intitulată “Un prieten pentru mine”, aduna zeci de me­saje săptămânal şi era cea mai cău­tată rubrică… mondenă din oraş.

Se legau prietenii, se înfiripau idile şi, cine ştie, poate că lucrurile evoluau mai departe, spre o relaţie de lungă durată. În rândurile ce urmează, vă readucem parfumul anilor ‘90, dintr-o lume fără internet şi în care tinerii comunicau direct şi socializau în persoană.

Tom Cruise Sportivul, Axl Rose şi… Engi, în căutarea dragostei

Ascunşi sub pseudonime precum Tom Cruise Sportivul, Axl Rose, Hercule, “007”, Barbie şi Cindy, Xe­na, chiar şi… Engi (!), tinerii a­nilor ‘90 doreau să se cunoască, să pornească relaţii, prietenii sau mici aventuri romantice.

Spre deosebire de generaţia facebook, dorinţa cunoaşterii în persoană, la o cafea sau un suc, era mult mai importantă decât comunicarea anonimă, care azi este la putere în mediul virtual.

Într-o lume în care telefoanele mobile, mari cât cărămida, erau afişate cât mai la vedere, pe masa cafenelei, po­veş­tile de dragoste se consumau la modul firesc, chiar dacă me­sajele erau sub tot felul de alias-uri trăznite.

Fetelor, feriţi-vă! Aceasta este deviza mea

Indiferent de sex, mesajele erau foarte nuanţate, de la cele directe la cele mai sofisticate sau care fă­ceau apel la… compasiunea fa­ţă de romanticii care s-au “fript” deja în dragoste.

Anunţuri gen “Vărsător, blond, ochi albaştri şi cu simţul umorului. Fetelor, feriţi-vă! Aceasta este deviza mea” îşi găseau echivalentul feminin: “Salve! Două tipe simpatice, o şa­tenă, ochi verzi, 19/1,78/60 şi o brunetă, ochi negri, 20/1,70/50, dorim să cunoaştem doi tipi înalţi, cu alură sportivă şi simpatici, pentru a scăpa de monotonia de zi cu zi” sau “dacă eşti simpatic, ai între 19-23 de ani şi vrei să afli ce înseamnă fericirea, vino să mă vrăjeşti cu zâmbetul tău. Eu sunt o tânără care aştept să mă cauţi la (…)”.

Suflete pereche…

Toate categoriile care se conside­rau compatibile erau binevenite la rubrica “Un prieten pentru mine”.

Chiar şi cei credincioşi! Cel care semna cu pseudonimul… “Cre­dinţa Sfântă” îşi găsise, se pare, un suflet pereche: “Pentru Credinţa Sfântă: sunt blondă, am ochi căprui, credincioasă. Vino vineri în Parcul George Enescu (…) etc.

Să ne mai mirăm că lui Tom Cruise Sportivul i-a răspuns o tânără sportivă, simpatică, şatenă şi cu ochii verzi?

Desigur Ur­su­le­ţului Coala (aşa era scris), i s-a adăugat şi un Ursuleţ Panda. Nu ştim dacă Juan Carlos o fi fost de os domnesc şi nici dacă şi-a găsit vreo domniţă, dar până şi Forest Gump îşi căuta perechea la Lugoj!

“Ne întâlnim în faţă la Video Rent”!

Lugojul anilor ‘90 oferea o surprinzătoare varietate de locuri pentru întâlniri romantice.

Practic, dacă erai suficient de înflăcărat, orice loc din oraş era potrivit: “în faţă la CEC”, “în faţă la Video Rent” (vă mai amintiţi localurile unde se închiriau filme pe casete video VHS, uzate şi bine smotocite?), la “Nicol”, în faţă la Ci­nema “Capitol”, în Parcul “George E­nescu” (pentru cunoscători – “Gheorghe” Enescu, aşa scria pe tabla de la intrare), Cofetăriile “Bu­cegi” şi “Liliacul”, la “Magno­lia”, la Disco Bredy, la Pizzeria “Compact Total”, în spatele U­ni­versităţii Drăgan, pe malul Ti­mi­şu­lui etc.

Desigur, erau şi locuri mai personalizate: “Pentru (…), pe care o iubesc la nebunie, ne în­tâlnim vineri, după cursuri, lân­gă pomul unde stai tot timpul”.

Alte locuri de întâlnire a ”porum­beilor” erau cel puţin necon­ven­ţio­nale, dar asta nu era o barieră în calea dorinţei de cunoaştere: “eu sunt luptător, caută-mă la sala de lupte” sau “te aştept cu o floare în mână la biserica cu două turnuri”. Mai prozaic era un rendez vous “în faţa Casieriei IRET, cu ziarul în mână”, dar astea erau vremurile…

Stilul e cheia succesului: “caut un umăr pe care să-mi plâng nefericirea”

Se spune că stilul este cheia succesului. Masculii Alfa ai epocii preferau stilul mai direct, bărbătesc. Luau fetele din scurt şi îşi încheiau mesajul cu un asigurător “nu vei regreta”!

Alţii, mai subtili, căutau doar un umăr pe care să-şi plângă nefericirea: “Tânăr, decepţionat în dragoste, caut un umăr pe care să-mi plâng nefericirea şi care să-mi lumineze viitorul”! Cum să rezişti la aşa ceva? La rândul lor, fetele mizau pe empatie şi firea înţelegătoare: “pentru că am fost în aceeaşi situaţie, ştiu să alung orice urmă de nefericire şi tristeţe. Ai încredere în mine şi vino să ne întâlnim la Liliacul” etc.

La modă era şi umorul, voluntar sau involuntar. Un cititor se prezenta drept ”Dan Marţianul”, aluzie la un politician uitat, Dan Marţian, fost preşedinte al Camerei Deputaţilor, în turbulenta legislatură 1990-92. Iar un altul te punea pe gânduri: ”nu-s frumos, dar arăt bine”, sugerând apoi că farmecul lui aparte garanta succesul relaţiei.

Întâlnirea cu Xena, reprogramată vineri, 13!

Deşi cu apriga războinică Xena nu era bine să te pui… rău, un pretendent îi cerea spăşit a doua şansă: “Pentru Xena! Îmi pare rău că nu m-am prezentat, dar nu am fost în localitate. Dacă vrei să ne cunoaştem, vino vineri, 13.02.1998, în acelaşi loc” etc.

Nu ştim dacă reprogramarea întâlnirii într-o zi de vineri, 13, a dus la rezultate mai fructuoase. Cel puţin, pretendentul avea simţul umorului, adăugând: “sper că nu eşti superstiţioasă”.

Apropo de caracteristici, tinerii anilor ‘90 erau, conform anun­ţu­ri­lor, sexy şi cu alură sportivă, a­veau musai ochii verzi sau albaştri, erau înalţi, inteligenţi şi “puţin trăzniţi”, exact pe gustul fetelor care cereau cavaleri “bine făcuţi, distractivi, de viaţă, cu bani şi maşină”. E drept, câte un rătăcit îşi dorea o “tânără feminină şi in­te­ligentă, pentru o relaţie bazată pe respect”, dar astfel de voci erau în minoritate absolută. Simţul umorului era opţional, iar discreţia, care venea la pachet cu realismul, era binevenită. Statistic, fetele erau în general blonde, cu părul lung, iar puţinele brunete se prezentau drept “fierbinţi”, pe placul băieţilor care căutau perechi de la “şturlubatice” la “uci­gă­toa­re”.

Când 22 rimează cu vioi

Singurătatea este un refren care revenea destul de des în mesajele tinerilor din anii 90, iar leacul pentru ea era promisiunea mi­ra­cu­loasă: “te simţi singur şi deza­măgit de viaţă?

Dacă da, scrie-mi pentru a întemeia prietenia pe care o visezi”. Altele mesaje erau mai blazate: ”eu, singur şi plictisit. Dacă vrei să ne cunoaştem, vino vineri la Ceasul Electric (…)”.

Singurătatea se potrivea cu orice. În timp ce o fată se prezenta ca fiind ”singură şi simpatică”, un student spunea despre el că e ”singur şi tandru”.

Un mesaj era foarte direct: ”două singuratice, căutăm doi singuratici”. Interesant este că singurătatea era abordată şi în cheie umoristică. ”Sunt un băiat, mărimea 22/ De viaţă, tandru, serios, vioi/ Dar părăsit şi mult prea singur sunt şi apoi/ Aş vrea să te cunosc şi să fim doi”.

La mai bine de două decenii distanţă, adresăm felicitările noastre simpaticului poet anonim şi sperăm că această incursiune în lumea anunţurilor din anii ‘90 v-a făcut plăcere.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

CLOSE
CLOSE