Ultima oră

Paula, aspiratorul și Puc! Un mărțișor pentru ”Cenușăreasă”

Care va să zică a debutat în forță la ”Pro Tv” al șaptelea sezon cu ”Românii au talent”, cu aceiași entertaineri mucaliți Bartoș & Smiley și cu un juriu care împletește armonios echilibrul de firesc și bun simț al lui Andi Moisescu, învolburările entuziaste ale Mihaelei Rădulescu, surâsul încurajator al Andrei și sclipirile de raisoneur sexagenar ale lui Florin Călinescu.

Dacă privim puțin în urmă la capitolul laureați, ce avem de spus? Au fost, pe rând, un rapper, Adrian Țuțu, un mentalist, Cristian Gog, un grup vocal extins, corala ”Brio Sonores”, un domn simpatic cu dresură de căței nostimi foc, o solistă vocală și o echipă de șoc ”Speed rubik”, care cu o rapiditate fabuloasă și o dexteritate uluitoare transforma bietul cub colorat și fețele sale într-o joacă de copii.

Cum fiecare ediție ori sezon trebuie să atragă și puțină senzație, un mic scandal care dă al naibii de bine la audiență, i-a venit rândul unei interprete de 28 de ani, absolventă de Conservator și cu masterat în canto (studii parcurse și finalizate la Academiile de Muzică din Cluj-Napoca și București), care cântase o vreme muzică pop pentru a se face remarcată în talent-show-uri, să ridice în picioare juriul, intonând, poate cea mai scurtă arie de operă pentru soprană, ”O mio bambino caro” din Gianni Schicchi de Giacomo Puccini, singura comedie lirică din portofoliul ilustrului compozitor verist, care a scris o duzină de creații pentru marea scenă de la ”La Villi” la ”Turandot”.

La fel ca în cazul celuilalt show celebru ”Dansez pentru tine”, ”Românii au talent” trebuia să nareze un episod biografic, să spună o poveste pentru a spori miza emoțională a competiției. Tânăra Paula Rad a dat câteva audiții neconcludente pentru stafful Operei din Cluj Napoca și s-a reorientat ca meserie spre o firmă de prestări servicii de curățenie, altfel spus, o absolventă de Conservator își câștigă existența ca femeie de serviciu.

Bineînțeles că juriul s-a aprins, dl. Călinescu a bătut obrazul muzicienilor care au ignorat un asemenea talent. În replică au venit răspunsuri din partea directorului Florin Ștefan, a dirijorului Adrian Morar și a soliștilor Diana Tagui și Hector Lopez de la Opera din Cluj, convocați de tabloide dar și ziare quality la un colocviu pe această ”temă” de actualitate. Am aflat cu stupoare că zeci de absolvenți valoroși sau mediocri termină învățământul superior artistic și nu au unde să se angajeze, locurile fiind puține și blocate din rațiuni inexplicabil birocratice.

Cu această situație se confruntă și actorii, nu doar artiștii lirici. În opinia profesioniștilor menționați, Paula Rad ar corespunde eventual statutului de coristă la Operă, deoarece glasul său, deși de un ambitus relevant, nu e dublat de o știință solidă a cântului. Astfel spus falsează, respiră și frazează incorect și deficitar, iar ceea ce a cântat este simplissim, orice copilă talentată de 18 ani care dă la Conservator cântă această miniarie, relativ ușoară tehnic. Să nu uităm totuși că ea apare adesea între bisurile de concert ale Angelei Gheorghiu și stîrnește aplauze furtunoase, grație expresivității tușante a unui lirism de cea mai bună factură.

În ceea ce mă privește, ca meloman și liricofil, cred, avizat, după o ucenicie de aproape 45 de ani, fără să încerc a interveni percutant de o parte sau alta a taberelor din prețiosul ”conflict”, cred cu multă convingere că Paula are înzestrări evidente, dar un studiu aplicat și tenace în continuare este salutar pentru o eventuală carieră.

Să fim onești, interpretarea sa a fost doar o etalare a amplitudinii vocale, fără nuanțe și interiorizare, fără aderență la personaj și la emoția pe care trebuie să le transmită cuvintele nu în intonarea unor sonete – echivalentul unor note pe o partitură – ci în transfigurarea lor artistică. Acum câțiva ani îl ascultam pe Costel Busuioc, care cântă efectiv din instinct. Ce păcat că nu a izbutit să își ia bacalaureatul pentru a urma studii academice de ținută, care sa-l formeze și să-l împlinească într-o profesiune dură, solicitantă, care cere imperios atât de multe însușiri de la un ”material” vocal performant la o sensibilă muzicalitate.

*Ca niciodată cei de la TVR ne-au contaminat eurovisionistic, difuzând în reluări, în buclă, piesele selectate. Le-am ascultat mai întâi pe cele 72 înscrise în competiție (cam puține, în alți ani aveam vreo 200, semn că interesul pentru eveniment s-a mai diluat în timp) și ne-am delectat cu cele 15 din semifinală.

Vom reveni ulterior asupra show-urilor de gală și la marea decizie, neuitând binențeles de Oscaruri, transmise live și în rezumat la ”Digi 24” șii ”Digi Film”. Înainte de Kiev, vom avea live, tot la TVR1 și ”Gala Uniter”, vor fi și Premiile ”Gopo”, așa că din festival în festival se anunță o primăvară senină și plină de promisiuni în fața televizorului. Amatorii de seriale și telenovele sunt și ei răsfățați cu noi titluri și noi serii pe gustul tuturor.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE