Ultima oră

Opera în…blogosferă! Sublima greutate a unei pasiuni fără sațiu

De cinci luștri încoace criticul muzical Costin Popa adună sub copertele câte unui volum de publicistică variată, interesantă și mai ales incitantă, texte de aleasă factură, toate sub cupola generoasă a Operei Magnifice în felurit inspirate titulaturi (,,Eterna”, ,,Divina”, ,,Măiastra” etc.).

O bogată galerie foto la finalul fiecărei cărți, așa cum se întâmplă acum și cu Opera Celestă ne îngăduie să descoperim interlocutorii autorului: Rolando Panerai,  Bruno Spoleti, Vittoria Grigolo, Fiorenza Cedolins, Nicola Martinucci, Giancarlo del Monaco, Ildar Abdrazakov, Leo Nucci, Mariella Devia, Tatiana Lisnic, veteranul Nello Santi, Christoph Mayer, dar și Anita Hartig, Andrei Șerban, Elena Moșuc, Marina Krilovici, Luca Stănescu sau Paul Dumitrescu, Claudia Codreanu, Cellia Costea sau Ștefan Pop.

Publicistul Costin Popa este un formidabil camarad: cronicar de o veritabilă noblețe intelectuală, intervievator atent și pertinent, portretist de mare finețe, jurnalist preocupat de managementul liric actual și de multifațetatul ,,Regie-theater”, participant consecvent la cvasitotalitatea evenimentelor lirice de pe scenele bucureștene și din întreaga țară, călător neobosit în spații muzicale europene de vastă tradiție, pentru a consemna impresii de la premiere, prestanțele solistice ale starurilor dar interesat precumpănitor de începuturile de carieră ale soliștilor români înzestrați cu talent, ambiție și firească dorință de afirmare.nu întâmplător volumul Opera Celestă poartă o dedicație aparte: ,,Tinerilor debutanți în critica muzicală”; semn că autorul se gândește temeinic la cei care îl vor urma în trudnica dar plină de satisfacții cale a scrisului.

Întrezărim aici și evidente, frumoase amintiri în calitate de titulator al master-class de jurnalism muzical-presă scrisă din cadrul Festivalului Studenților de Operă ,,Viva Vox” din Cluj-Napoca. Costin Popa este, cu siguranță, la ora actuală cel mai informat critic muzical în materie de operă din România.

Domnia sa onorează o breaslă ilustră de la Dumitru Avakian la Elena Zattori, însă în ceea ce privește stilistica abordărilor îndrăznesc să îl plasez în vecinătatea unor corifei precum enciclopedistul universitar, Grigore Constantinescu și, poate, cea mai expresivă între comentatorii pertinenți ai fenomenului liric, sensibila doamnă Alice Mavrodin.

Am impresia că Opera Celestă se adresează precumpănitor cititorului (meloman sau profesionist) al autorului și arhivistului care se va bucura de o mică de aur, atât de accesibilă în acest deocamdată octet de publicistică serioasă, cu abordări minuțioase și totuși accesibilă și captivată deopotrivă.

Prezentul fluid și contradictoriu în care viețuim, hărțuiti de obligațiile zilnice a cam evacuat din sfera procupărilor artistice cornica de artă.

De curând, Nicolae Manolescu, viitor octogenar s-a întors cu o vigoare tinerească la uneltele sale (Fă-te că lucrezi, de fapt arată că lucrezi, i-au șoptit adepții săi în perioada tulbure a penibilelor contestări chiar din rândul breslei). Cronica plastică apare și ea anemică pe ici, pe colo, neabandonând limbajul adesea pompos care o face indigestă.

În privința cinematografului, Chirilov și Gorz nu prea mai scriu, dar ne amintesc indirect de refuzul abstract al celui mai important critic de profil, Ales Le-Serfon, astăzi doar o amintire luminoasă, de a nu mai scrie critică de film în ultimii ani ai atât e scurtei sale treceri pământene.

E greu de prevăzut ce ne va mai rezerva viitorul. Constatăm stenic că profesioniști de maximă sârguință și onestitate precum Costin Popa, imuni și refractari la mode, tendințe, capricii și gesturi pasagere, își scriu zilnic paginile de blog, crezând cu tărie în menirea lor și în faptul că textele vor rămâne măcar ca reper comparativ pentru diversele versiuni de analiză ale artei interpretative lirice de ieri, de azi, dintotdeauna.

Și încă ceva: dominanta scrisului criticului Costin Popa este sobrietatea relaxată, elogiile sunt măsurate, iar criticile și contrarietățile referitoare la diverse viziuni regizorale sau dirijorale sunt exprimate net, însă politicos. Specialitatea sau calitatea ,,maitresse” a cronicilor sale rezidă în sondarea la detaliu de ,,morbidezza” a evoluției unui solist într-o anume partitură. Generalitățile banale îl indispun, considerând că un comentariu valoros trebuie să aibă consistență și un suport argumentativ cât mai elaborat.

Colaborator de la înființare al postului Radio România Muzical, intervențiile sale în cadrul transmisiunilor live ale Serilor de Operă sunt modele aplicate ale jurnalismului de mare clasă.

Opera Celestă extinde generos amplitudinea unei acolade sonore de o intensă vibrație intelectuală și afectivă.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE