Ultima oră

O istorie relaxantă a muzicii ușoare! Horia Moculescu în vervă radiofonică

MondialDacă tot nu se mai difuzează ”Atenție, se cântă!” (eliminată arbitrar și nemeritat din grila TVR2, în pofida unei audiențe onorabile), dinamicul octogenar Horia Moculescu nu abandonează  lupta și acceptă entuziast invitația realizatorul Radu Croitoru (Radio România Cultural) de a imprima în studioul personal al maestrului o emisiune în serial, programată sâmbătă, între orele 22.15 și 24, intitulată ”Music Show”.

Episoadele numeroase de până acum și feed-back ul din partea auditoriului justifică în chip firesc continuarea demersului. În condițiile în care în privința muzicii ușoare românești (de la Ion Vasilescu încoace) posturile de radio sunt mai mult decât reticente (chiar și radio România Actualități), cu excepția Național FM, o evocare cu parfum de epocă, pigmentată cu momente relevante din evoluția genului, respectiv exemplificări sonore alese cu har și subtilitate, devine cel mai patriot gest într-o perioadă contemporană buimacă, dezechilibrată ca valoare a ofertei muzicale de pe piață.

Dacă ar face un minimum de efort de a asculta această emisiune, ”puștimea” și tineretul de azi, a căror existență e structurată de sonoritățile ce curg în boxe și căști, ar descoperi siderată că refrenele să le zicem ”pop” actuale nu sunt o generație spontană.

Dacă am renunța la atitudinea de tip nonșalant a excluziunii (fiecare nouă promoție le elimină din circuit pe cele precedente) și dacă am face gestul de inimă bunăvoință, înlesnit de o inițiativă excelentă de a ne reîntâlni cu interpreți, compozitori și autori din trecut, am identifica diversitatea și calitatea muzicii ușoare românești inspirate. Emisiunea în dialog ”Music Show” conține multă muzică prefațată de câte un amănunt relevant și percutant. Horia Moculescu alege dintr-o imensă arhivă piesele care au însemnat ceva la vremea lor și care pot să transmită o anumită stare publicului actual sedus de farmecul inedit al unor sonorități.

Televiziunea îi rămâne datoare creatorului Salcici cu revenirea în grilă a show-ului său de suflet în care se oferă ca și comoderatori reprezentanți ai tinerei generații care prin prospețimea mesajului lor să lărgească sfera de adresare a unei producții TV valoroase.

De multe ori în coloanele acestei rubrici mi-am exprimat frustrarea că postul național TV a abandonat ideea și proiectul unui divertisment de clasă, considerând că astfel de preocupări au fost acaparate de posturile comerciale, promotoare de talent și reality – showuri, de seriale de comedie ori mini – serii cu parfum telenovelistic.

Ceea ce ar intra în mod evident în cadrul atribuțiilor TVR (dincolo de producția de teatru TV cu o periodicitate variabilă) ar fi valorificarea unui potențial de talent și energie formidabil, provenit din resursele uluitoare ale unor promoții de tineri actori care în majoritate nu-și găsesc locul în lumea artistică: instituții teatrale de stat puține, locuri limitate, teatru independent bazat aleatoriu pe proiecte ocazionale, reclame întâmplătoare, castinguri interminabile pentru filme în care nu se vor regăsi adesea același nume și figuri, într-un cuvânt construcția unei cariere devine o nebuloasă, când trăiești pe fugă, din expediente. Pe vremuri, o emisiune muzicală precum cea semnată de Titus Munteanu a descoperit, lansat și promovat talente, din care unele au confirmat, altele nu. De ceva similar ar fi nevoie acum pentru actori, de un show amplu reunind scheciuri, scenete, cuplete, parodii muzicale în care să-și exprime puterea expresivității personale.

Acești tineri nu găsesc cadrul și conjuncturile de afirmare. Firește că un astfel de proiect solicită un buget destul de consistent, dar și multă energie și creativitate din partea unor realizatori și regizori, care să reactualizeze însăși noțiunea de entertainment. Trecerea prin această școală a televiziunii le-ar conferi tinerilor actori posibilitatea de a dobândi notorietate, de a face parte din proiecte de amploare.

Cu cât se amână transpunerea în realitate a unei atari inițiative, e drept foarte ambițioase, cu atât mai mult e evitat riscul de a se pierde în inițiative individuale sterile. Șansele tinerilor actori depind de construirea unui cadru potrivit pentru întâlnirea cu provocările menite să le sondeze și să le pună în valoare disponibilitățile interpretative. Este adevărat că eforturile de pre și post-producție sunt foarte mari, trebuie găsiți scenariști, texte ofertante, experimentate diverse formule, îmbinate emisiunile înregistrate cu unele gale live, dar ideea esențială rămâne atingerea unor obiective: sprijinirea adevărată a tinerelor promoții de actori și revitalizarea conceptului de divertisment, crearea de noi așteptări pentru public cu un gust și exigențe tot mai rafinate.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

CLOSE
CLOSE