Ultima oră

Muzeul locomotivelor cu aburi din Reşița, atracție permanentă pentru turişti

Călătorii ajunşi la Reşiţa, pot descoperi un muzeu mai puţin obişnuit, aflat în aer liber, în plin centrul oraşului – muzeul locomotivelor cu abur. Acestea au fost vreme de mai multe generaţii un simbol al vitezei şi modernităţii, iar pentru Reşiţa ele au constituit o veritabilă emblemă.

Frumosul muzeu a luat fiinţă în anul 1972, când s-au împlinit 100 ani de la fabricarea la Reşiţa a celei dintâi locomotive cu abur. Sunt expuse 16 locomotive, dintre care 14 construite în municipiul de pe Berzava. De asemenea, la loc de cinste, încă se păstrează prima lo­co­mo­tivă realizată la Reşiţa în cea de-a doua jumătate a se­co­lului XIX.

Astfel, o plimbare pe aleile frumosului parc, printre locomotive, te poate face să-ţi închipui mă­car pentru o clipă, cum se trăia în acele vremuri, de mult apuse.

Prima loco­mo­ti­vă construită la Reşiţa se păs­trează şi astăzi şi este ex­pusă la loc de cinste, pe a­leea principală de la intrarea în parc. Ea a fost realizată în 1872, după ce cu un an înainte, în 1871, la Reşiţa a fost adusă cea dintâi lo­co­mo­tivă cu abur, denumită “Szekul”. Aceasta a fost transportată de la Viena, pe Dunăre până la Baziaş, şi trasă apoi de 36 de perechi de boi până la Reşiţa.

După această aventură, reşiţenii au simţit că pot construi şi ei aşa ceva, astfel că, după mo­delul “Szekului” s-au fabricat trei locomotive, realizate între 1872 – 1873: “Re­sic­za”, “Bogsan”(Bocşa) şi “Hun­garia”.

La 6 septembrie 1872 a avut loc cursa inau­gu­rală a celei dintâi locomotive cu aburi fabricate în o­raşul de pe Berzava. “Re­sicza”, locomotiva, care s-a păstrat şi până astăzi, era tipul de locomotivă cu două osii cuplate. Ea avea o viteză maximă de 11 kilometri/oră şi o putere maximă de 45 CP. În perioada interbelică, mai precis în anul 1925 a început fabricaţia de noi locomotive.

Una s-a păstrat până as­tăzi, denumită “Principesa E­lena” şi constituie prin ve­chi­mea şi performanţele sale un important punct de a­tracţie al muzeului. Ea a luat medalia de aur a expoziţiei internaţionale tehnice de la Bucureşti în anul 1926.

Cea mai modernă locomotivă

În perioada celui de-al Doi­lea Război Mondial şi imediat după aceea, uzinele din Re­şiţa s-au concentrat asu­pra a două tipuri noi de locomotive – cele din seria 1E şi ER. Prima a reprezentat cea mai modernă locomotivă din dotarea administraţiei na­ţio­na­le de căi ferate.

Viteza ma­ximă la care putea ajunge era de 80 kilometri/oră, diametrul roţilor motoare era de 1400 minimetri, presiu­nea aburului în cazan de 16 bari, distanţa între osiile extreme de 9200 minimetri, iar greutatea în stare goală era de 78,6 tf. Cel de-al doilea tip era destinat în special căilor ferate sovietice, în ca­drul convenţiei de armistiţiu. Istoria locomotivelor cu a­bur a reţinut şi un moment emblematic – anul 1955, care este subliniat ca fiind anul în care la Reşiţa s-a con­struit locomotiva cu nu­mărul 1.000.

Probabil că aceste carac­te­ristici nu mai au astăzi o semnificaţie prea mare, însă trebuie remarcat faptul că de-a lungul anilor, în special în perioada interbelică, uzi­ne­le reşiţene aveau o capacitate tehnică im­pre­sio­nan­tă, care le situa la un nivel teh­nic şi calitativ absolut identic cu cele mai importante fa­brici din Europa.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE