Ultima oră

Motoarele de tăiat lemne, maşinăriile “Mad Max” ale Lugojului!

Odată cu apropierea toamnei, pe străzile Lu­go­jului şi-au făcut din nou apariţia tra­di­ţio­na­lele motoare de tăiat lemne.

Deşi lugojenii s-au obişnuit cu ele, motoarele de tăiat lemne sunt, ca şi maşinăriile din celebrele filme ale seriei “Mad Max”, unicate în felul lor şi dovezi ale spiritului teh­­nic ingenios al oa­me­ni­lor simpli, dar care găsesc răspuns la orice provocare.

Mai mult, unul dintre deţi­nă­torii de motoare din Lu­goj, a pus la punct o a­de­vă­ra­tă invenţie, care ali­men­­tea­ză cu lemne placa de tă­iere, fără a fi necesară in­ter­­venţia operatorului, peri­cu­­loa­să prin definiţie.

La ora actuală, la Lugoj mai sunt 18 motoare de tăiat lemne. Statistica este vala­bi­lă după ce “motoristul” nr. 1 al oraşului, Paul Vasi, care a deţinut cinci motoare, şi-a vândut afacerea, pentru a se stabili definitiv în Ger­ma­nia.

După plecarea lui, me­se­ria este dusă mai departe de meseriaşi precum Viorel Mărgău de pe str. Titulescu, Sami Toda de pe str. Pri­măverii sau Ştefan Pușkaș de pe str. Train Vuia.

Maşinării care merg cu motorină, petrol şi chiar ulei de floarea soarelui!

“Al meu are un motor cu pis­ton de tractor făcut de Tim­puri Noi Bucureşti. Ast­fel de motoare erau folosite pentru fostele generatoare de la sate, care acţionau cu o curea de transmisie pom­pe­le de apă şi erau trase pe că­rucior. Sunt motoare care funcţionează cu motorină, petrol sau chiar ulei de floa­rea soarelui!”, spune Ştefan Puşkaş, “motorist” autorizat din Lugoj.

Majoritatea motoarelor lu­gojene sunt piese clasice, mai exact vintage, şi ar intra în categoria vehiculelor is­to­rice, dacă ar fi omologate! Șasiurile (confecţionate în func­ţie de configuraţia mo­to­rului) au mai toate peste 45 de ani.

Combinaţie de Moskvici, ARO 10 şi motostivuitor !

“Era un domn – acolo unde azi este clădirea pom­pie­ri­lor, el se ocupa de aceste șa­siuri. La motorul meu de tăiat lemne i-a pus o cutie de viteze de la Moskvici cu transmisie pe curea care miş­că un reductor inversat, care făcea transmisie la cu­tie şi apoi la grup. Frâna este hidraulică”,  explică Pușkaș.

Desigur, mai sunt şi mo­toare fără cutie, care merg din proprie inerţie, dar a­co­lo deplasarea se face pe ba­za unei pârghii, iar frâna este de tip mecanic, pe o roa­tă.

“Grupul din spate cu tot cu roţile este de la ARO 10, iar roţile din faţă sunt de la motostivuitoare, fiind recu­pe­ra­te de la Rematuri. Dis­tan­ţa dintre roţi este de 1,50 pe exterior. Masa, raba­ta­bi­lă sau fixă, are în general lă­ţi­me de un metru şi lungime de 1,5m. Folosim pânză de cir­cular de la 300 la 700 mm diametru. Pentru lemn de grosime standard, ca să nu omoare motorul, punem pân­ze de 600 – 650 mm”, pre­cizează motoristul lugo­jean.

Invenţie a unui lugojean: braţul de alimentare automată

La tăierea lemnului de e­senţă moale (fag, plop) se fo­losesc pânze cu dinţii deşi, iar la esenţele tari (car­pen, gorun) se pune pânză cu dinţi mai rari. Aşa cum spuneam, mo­toa­rele de tăiat lemne sunt nu numai unicat, ci au parte şi de inovaţii in­ge­nioase.

“Am pus la punct o invenţie nouă, realizată în mare parte de tatăl meu şi pe care am pus-o la punct. Es­te un dis­po­zitiv cu un braţ care în­car­că lemnele pen­­tru masă, iar tăierea se face acţionând nişte manete. Astfel se evită accidentele în urma cărora mulţi mo­to­rişti au fost răniţi sau au ră­mas fără degete”, arată Puș­kaș.

În rest, munca mo­to­riş­ti­lor rămâne una pe­ri­cu­loa­să, iar sumele de tăiere a lem­­­ne­lor, pe o piaţă mult re­du­să de apariţia gazului, sunt mici. Între 10 şi 12 lei mc tă­iat, în funcţie de esenţă.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

1 Comentariu on Motoarele de tăiat lemne, maşinăriile “Mad Max” ale Lugojului!

  1. Va rog daca puteti scrietine si nr de contact la pers care detin aceste motoare de taiat lemne sa putem lua legatura cu dansi.

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE