Ultima oră

Lung e drumul Kiev-ului! România și un Eurovision atipic

După nefericita experiență a anului trecut, când lui Ovidiu Anton i s-a răpit dreptul de a ne reprezenta onorabil la festivalul – concurs al cântecului european (din pricina incoerenței indolente a organizatorilor și, în ultimă instanță fiindcă nu am știut a ne gestiona obligațiile financiare către EBU), iată că în 2017 rămânând acasă, adică la București (renunțând la costisitoarele ediții itinerante din ultimii ani, de la Craiova și Baia Mare), ”echipa de șoc” în frunte cu etern-surâzătoarea și optimista Iuliana Marciuc s-a reangajat într-un proiect extrem de consumptiv în materie de logistică și energii umane care trebuie armonizate eficient.

Ne-am bucurat că Ovidiu Anton, prezent într-un microrecital în semifinala națională a competiției și-a învins legitimile frustrări și, fire funciarmente extrem de tonică și-a promovat mesajul său de rocker incorigibil care îndeamnă la solidaritate, determinare și încredere în idealurile etern umane ale desăvârșirii.

Am avut așadar parte de o campanie ”Eurovision” ca niciodată în ceea ce privește transparența: TVR 2 (mai ales) dar și TVR 1 (care a cules caimacul galelor festive) a difuzat în reluări succesive pentru informarea fanilor clipurile de studio ale celor 72 de piese înscrise (repetăm, cam puține, au fost ani în care organizatorii s-au întrecut să depășească borna de 200), din care au fost desemnate de către un juriu restrâns: Adrian Romcescu (președinte), Luminița Anghel, Paula Seling, Ovi și Andrei Tudor, un număr de 15 cântece cotate drept semifinaliste. Cu Dan Helciug la cârma prezentării succesiunii de show-uri secondat nițel placid, cu un aplomb deficitar și monocord de Ioana Voicu, manifestările sub genericul ”Eurovision” au stat sub semnul ”mobilizării emoționale”.

Pentru ultimele acte a fost gândită din perspectivă tactică o infuzie de strălucire, grație prezenței stenice a Iulianei Tudor, specializată în profesia de prezentator – moderator – animator…., chiar dacă exersată precumpănitor în zona promovării inteligente, constante, subtile a folclorului românesc, atrăgând ”O dată-n viață” și vedete din alte genuri muzicale. După un prolog muzical ”superchill”, semifinala i-a introdus în concurs pe cei 15 semifinaliști, o opțiune care a aparținut exclusiv juriului la fel ca și desemnarea celor 10 finaliști de Mărțișor, dintre care publicul, suveran absolut urma să aleagă prin SMS sau apel vocal marea câștigătoare, adică piesa României pentru Kiev 2017.

De ceva vreme Eurovisionul s-a transformat (prin restructurarea regulamentului) într-un gen de concurs hibrid în care, de pildă, o cântăreață nativă slovenă poate reprezenta Belgia, cântând o melodie scrisă de o tripletă de compozitori și textieri din SUA, Australia și Marea Britanie. În acest context se diluează semnificativ orgoliul firesc al suporterilor naționali, care cu decenii sau ani în urmă conferea o anumită dimensiune și tentă particularizantă melosurilor naționale. Cum nu avem ce face, tăvălugul globalizant a intervenit și în acest domeniu, iar noi, telespectatorii va trebui să ne obișnuim cu acest soi de ”struțo-cămilă” post-post modernă în privința competițiilor muzicale.

Ce ne-a dezamăgit la semifinală a fost mai ales eliminarea Alexandrei Crăescu și a sa piesă Hope (compusă de portughezul Carlos Manuel), pe motivul pueril că sound-ul părea nițel desuet, deși melodia avea toate datele pentru specificul unui astfel de concurs. La final, în top trei am regăsit ”bizareria” lui Mihai Alexandru, ”Yodel it” (cu Ilinca feat Alex Florea), competitiva Xandra (Walk on by) și Mihai (Trăistariu!) cu I won’t surrender, o piesă datorată unei echipe bine garnisite de actori. Nu au fost alese nici Elize & No stress (Fără bariere), nici emotivul Tudor Turcu (Limitless), nici amuzanta Zanga (Două sticle) și nici D-lema (Adventure).

Cum orice punctaj este extrem de subiectiv, să acordăm (cu mici rezerve) creditul necesar juraților și să ne lăsăm definitiv pe mâna publicului. Care surpriză totală (!!) urmează la indigo opțiunea juriului, trimițând la Kiev pe Ilinca și Alex Florea (descoperiți și promovați cu generozitate colegială pe la diferite concursuri de interpretare tocmai de Mihai Trăistariu, clasat în acest an pe locul  al II-lea, dar hotărât să revină iar și iar pentru a mai prinde cândva o finală mare la Eurovision). Medalia de bronz a primit-o trupa ”Instinct” pentru metafora lor muzicală ”Petale”.

În cadrul show-ului am asistat la un maxi-recital al trupei ”Arrival” (12 piese din repertoriul legendarei formații ABBA) dar cea mai plăcută surpriză a fost întâlnirea cu reprezentanții Elveției (Miruna Minescu, o româncă talentată și formația ”Time bell”, care propun piesa ”Apollo”). Foarte energici, cei din Republica Moldova (Sub Stroke Project – Hey, Mamma!), frumușel, simpatic și înzestrat spaniolul de 21 de ani Manuel Navarro (Do it for your lover). Dezamăgitor teribil numărul mic de voturi, cu o distanță apreciabilă între locul I și locul II (10.377 față de 5.201, în timp ce locul al zecelea a contorizat doar 913 sufragii. O estimare rapidă de ansamblu ar însuma vreo 30.000 de apeluri și vocale și SMS-uri.

Concluzia acestei selecții este că am lansat pe pista muzicală o construcție hibridă, ce mixează ceva rock, nițel hip-hop ca susținere și topică, peste care vocalizăm precum în scena Festivalului de Păpuși din Sunetul Muzicii, cu un delicios jodler. E drept că autorul acelui cântec minunat se numea Richard Rodgers.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE