Ultima oră

Discotecile din anii ’70 -’80: 1.000 de oameni şi câte o bătaie pe seară, la ”Groapă”!

Prima discotecă (demnă de acest nume) a Lugojului a fost la Casa de Cultură a Sin­dicatelor, într-un spaţiu la­teral, cu intrare separată.

Di­rector al instituţiei era profesorul Florin Ernescu, un om deschis la minte, care a propus o astfel de activitate populară printre tineri şi care în plus aducea bani din vânzarea biletelor.

Directorul Ernescu l-a cunoscut pe Franţi Kanya, care a devenit primul DJ din Lugoj. Acesta a făcut cunoştinţă întâmplător cu regretatul Dan Blajovan.

Pur şi simplu a trecut prin dreptul casei lui, geamul era deschis, a auzit muzică, i-a plăcut şi aşa au făcut cunoştinţă. Ei au ţinut prima discotecă, în spaţiul unde acuma este ”Rynos”.

Începuturile au fost ”e­roi­ce”, dar modeste. Staţia de amplificare era pe lămpi, se supraîncălzea, se strica şi trebuia reparată … în timpul dansului. Ulterior, în echipă a fost cooptat şi Ion Şchio­pu­lescu.

Intră în scenă… Dardu Atanasiu!

Pasionat dintotdeauna de muzica bună, Dardu Atanasiu este un cunoscut om de radio, care a condus posturile REN – Radio Europa Nova Lugoj, Analog Lugoj şi, în prezent, Kiss FM Lugoj.
Îşi aminteşte exact data de 13 decembrie 1980, când a devenit DJ la Casa de Cultură a Sindicatelor. Po­veş­tile lui din perioada discotecilor de dinainte de ‘89 sunt pline de umor.
”Când am venit eu, discoteca se ţinea la Casa de Cultură a Sindicatelor, în hol. Eram trei: eu, Ion Şchio­pu­les­cu, care fusese director la Clubul Tineretului (n.r. numit în epocă ”cuibul” tineretului) şi Franţi Kanya. Franţi e neamţ, nu prea le avea cu vorbitul, dar le avea cu muzi­ca şi cu magnetofoanele, teh­nica nr. 1 a vremii”, spune Dardu Atanasiu.

”Groapa”, cea mai mare discotecă a Lugojului din perioada comunistă

Curând, s-a renunţat la ”discoteca din hol”. Problema cu foaierul era una simplă: în sala mare aveau loc spectacole, aşa că boxele trebuiau montate şi demontate după fiecare disco. Şi aşa s-a născut ”Groapa”, cea mai mare discotecă a Lugojului din perioada comunistă.

De ce ”Groapa”? Explică Dardu Atanasiu: ”Groapa era un spaţiu mort, acolo ar fi trebuit pus nisip la fundaţie. În schimb, s-au betonat pereţii şi s-a făcut discotecă”.
De la început, de prin 81-82, el a condus-o, pentru că Franţi avea actele depuse să plece în Germania. ”Trupa de DJ era alcătuită din Tiberiu Branţ, Franți Kanya şi eu. Când Tibi a plecat în armată, a fost înlocuit cu Robert Grindeş, care avea şi scule bune. Baya erau vechile ”maguri” ruseşti – Maiak, apoi Kashtan şi Rostov. Robi avea un deck Akai foarte bun în epocă”, precizează Dardu.

DJ pe post de om de ordine: ”mai scăpam câte un pumn”…

Groapa era cea mai populară discotecă: ”La un moment dat, am avut şi 1000 de oameni. În mod normal, vindeam, 400 – 500 de bilete, dar cine mai ştie, că se vindeau şi de 2-3 ori! Veneau elevi, veneau băieţii de la ”Tiribau” şi fetele de la Casa de Fete. Aveam parte de câte o bătaie în fiecare seară. Cum Casa de Cultură, condusă de tovarășul Zghimbea, se zgârcea să angajeze om de ordine, la bătăi interveneam eu. Puneam ochelarii deopar­te, îi despărţeam, mai scăpam câte un pumn, dar nu primeam înapoi, pentru că… muzica trebuia să continue”.

Ulterior, Dan Blajovan a plecat la teatru, unde s-a înfiinţat o altă discotecă, mai de ”fiţe”, cu public mai pre­tenţios şi mai cu bani. Era perioada când se obişnuia să se dea drumul la baloane pe ringul de dans, iar dansatorii să le ”paseze” de la unul la al­tul printr-o uşoară împingere cu degetele. La un moment dat, cineva a înlocuit balonaşele cu prezervative umflate. După un timp, lumea s-a prins. Autorităţile n-au fost prea încântate: în epocă, circulau bancuri cum că respectivele ”balonaşe” ar fi fost folosite…

Muzica ”decadentă”, duşmana regimului

Un lucru care azi pare total neobişnuit este războiul au­torităţilor din epocă cu muzi­ca rock, văzut ca o sămânţă de “decadenţă” şi de incitare a tineretului. De fapt, rock-ul deranja cel mai mult, dar pe acelaşi palier erau plasate şi muzica new wave, country, blues, chiar şi folkul.

În anul 1971, firavele li­bertăţi înfiripate în România la jumătatea anilor ’60 au dis­părut, odată cu noile o­rien­tări politice impuse de regimul lui Ceauşescu.
Repertoriul trupelor rock şi folk a fost afectat primul, pe când fenomenul folk (ilustrat în Occident de artişti originali, de mare valoare, precum Joan Baez) a fost ”confiscat” de Adrian Pău­nescu şi al său Cenaclu ”Flacăra”.

Dardu Atanasiu îşi a­minteşte: ”În 1987, a trebuit să avem atestate. Eu am ob­ţinut, de pildă, atestat de artist liber profesionist pentru pre­zentare discotecă, aşa se numea oficial. Cezar Costescu, de pildă, era artist chitarist. A­testatul l-am reînnoit în ’89, dar îmi amintesc şi acum prima comisie, din care făceau parte profesionişti de primă mână: Florin Pittiş, Daniela Caraman Fotea şi Florin Silviu Ursulescu”.

O fată de la Liceul Agricol, textier la ”Modern Talking”!

Dacă în aceste comisii erau nume respectate şi azi, nu la fel se întâmpla pe plan ju­de­ţean. Repertoriul pieselor prezentate de DJ trebuia dat în scris la Comitetul de Cultură şi Artă Socialistă de la Timişoara, pentru aprobare.

”Evident, nu aveam doar piese româneşti, puneam şi străine. Textele trebuiau tra­duse şi aici am găsit o şmecherie care, culmea, a mers, la câtă engleză ştiau cei de la comitat. Aveam la Liceul Agricol o fată care mai scria poezii şi am pus ce compunea ea, am mai luat şi ceva din Coşbuc. În fiecare an, le dădeam pe aceleaşi, dar cu titluri schimbate. Pro­ble­ma e că Robi Grindeş, care era la altă discotecă, a luat textele noastre, le-a schimat şi el titlurile, dar nu se potriveau. A ieşit un scandal monstru. Deşi eram pregătiţi cu cafea, băutură şi ţigări Kent, valuta forte a vremii, ne-au dat afară după o repriză de urlete. Am plecat cam amărâţi, dar ne-am revenit după ce ne-am desfătat după voia inimii cu plocoanele pregătite!”

Aberaţiile epocii: lozinci mobilizatoare şi disco la ora două după amiaza!

Libertatea de la ”Groapă”, unde se asculta orice, de la Le­pa Brena la ”Suzana”, a trezit vigilenţa tovarăşei Basica, primăriţa de tristă amin­tire a Lugojului. ”Basica a ve­nit în vizită şi ne-a închis discoteca. Pe pereţi erau bă­tute în cuie discuri de ebonită şi viniluri vechi şi asta nu i-a plăcut. Ne-a închis dicoteca pentru că nu aveam pe pereţi ”lozinci mobilizatoare” şi a­tunci am apelat la un pictor să ne facă nişte lozinci, cu ”tineret, faceţi, dregeţi, munciţi, că munca l-a creat pe om”. Apoi, Jurca de la par­tid a venit cu ideea să nu se mai fumeze”, îşi aminteşte Dardu Atanasiu. Bineînţeles, măsura a fost comentată la o … ţigară.

Programul la ”Groapă” era unul foarte ”cuminte” din perspectiva de azi: vara de la 18 la 22, iarna de la 17 la 21. Problema era că seara se lua curentul două ore, în mod organizat, aşa că discotecile au început să fie privite şi mai chiorâş, pe motiv că se face… risipă. ”Cea mai tare fază era că la un moment dat ne-au interzis să mai ţinem discotecă seara. Au mutat programul de la 14 la 18, că seara se lua curentul două ore. Vă daţi seama, veneau elevii direct de la şcoală, în uniforme, pentru că voiau să se distreze. Şi, orium, la Groapă era întuneric, că n-aveam ferestre”, adaugă Dardu.

Acum, peste lumea discotecilor din anii ‘70-’80 se aşterne încet uitarea.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE