Ultima oră

Despre competiție în artă! Fascinația trofeului unui concurs

Dirijorul Christian Badea povestea într-o emisiune Garantat 100% (TVR1) ce se întâmplă la etajul al IV-lea al Academiei de Muzică Julliard din New York. Practic clădirea este deschisă zi și noapte și la acel etaj se găsesc o puzderie de camere (săli) de repetiție puse la dispoziția celor care doresc să se pregătească la diverse instrumente și își gestionează cum știu mai bine timpul avut la dispoziție.

Acolo se reunesc cei mai valoroși tineri de pe toate continentele care la început trăiesc un adevărat șoc cultural de adaptare. În spatele unei uși poți întâlni muzicieni de 14-15 ani cântând excepțional pasaje din lucrări dificile de la Bartok la Sostakovici. Ambiția fenomenală de a arăta că ești cel mai bun întâlnește o altă demonstrație de tehnică și interpretare care evident te depășește.

De aceea marii soliști concertiști, personalitățile excepționale răsar dintr-o masă de interpreți de foarte bună factură care trebuie să se orienteze și către alte zone, de la muzica de cameră la pedagogie ori, în cazul violoniștilor, de concertmaestru într-o orchestră de top. Bineînțeles că într-un conglomerat de conjuncturi, șansa joacă și ea un rol important. O făptură timidă și reticentă, cu înzestrări native excepționale se poate bloca într-o lume tumultoasă și adesea dură, în care din rațiuni de eficiență se programează repetiții mai puține, se schimbă rapid repertoriile, iar subvențiile publice sunt tot mai restrânse.

De curând, amfitrionul ”Sinteza zilei” (Antena 3), meloman pasionat i-a încurajat entuziast pe românii din S.U.A. să-și susțină compatrioata , tânăra Laura Bretan, de numai 14 ani, ajunsă în finala America’s got talent, grație votului unui juriu siderat de evoluția ei în etapele preliminare ale unui format de competiție preluat și adaptat de asemenea în România. Laura este o fată evident talentată, sensibilă, de o cuceritoare franchețe și o rară muzicalitate. Ne-a descumpănit întrucâtva doar repertoriul de o spectaculozitate care te conduce spre victorie, dar nu știm totuși cât de adecvat îi este la această vârstă. Să cânți ”Nessun dorma” (arie de tenor spirito-dramatic prin excelență), preluată pentru un glas feminin și comprimată la 2 minute din 3 minute cât durează cu totul, este o încercare temerară.

Să nu uităm că la noi unii concurenți masculini au ales ”O mio bambino caro” (tot de Puccini), arie pentru soprană preluată de soliști cu veleități de contratenor. Laura a cântat și o piesă din repertoriul pop italian (ce presupune o mare întindere vocală), care a entuziasmat-o pe Mel B, una dintre jurate (de astfel toți cei patru evaluatori erau încântați) care afirma că tânăra noastră a ”folosit” trei feluri de voce pentru a răspunde ambitusului și anvergurii unei melodii pretențioase. La fel cum un copil din ziua de azi,  prin talent și studiu, redă fără probleme, concertele de vioară ale lui Ceaikovski și Paganini, Laura Bretan (încurajată și de părinții săi care iubesc opera) atacă marele repertoriu de gen. Rămâne însă problema unui decalaj între vârsta biologică a interpretului și cea a personajului, corelat cu dificitul de experiență moral-afective, esențiale în conturarea unui rol. O tehnică vocală foarte bună te ajută enorm, dar nu poate suplini o acumulare firească de stări și sentimente.

De aceea profesoara de canto are o semnificativă responsabilitate în a ghida drumul discipolilor ambițioși și talentați. Puțini sunt interpreții precum Angela Gheorghiu care s-au descurcat cu o intuiție remarcabilă de unii singuri și au triunfat.

După atâtea cooking-show-uri, iată că și modei i s-a oferit ocazia să intre în concurs. ”Kanal D” invită diverse domnișoare să-și verifice bunul-gust, ținuta și stilul, intrând pe un minipodium, prezentate de Ilinca Vandici și comentate mai delicat sau mai ironic de un trio inedit de evaluatori: Raluca Bădulescu, Maurice Munteanu și Iulia Albu.

Prima este în genere mai concesivă și pozitivă în verdicte; Maurice intră în subtilități de fashion pentru specialiști, iar Iulia Albu se exprimă în stilul sau nițel antipatic, intrând în unele polemici cu acele concurente care nu suportă criticile acidei. Emisiunea este cam lungă pentru miza oferită: aceea de a acorda sfaturi utile tinerelor care au pretenția că și-au găsit propriul stil.

Folosește Facebook pentru a scrie un comentariu

Scrie un comentariu

Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.


Vă rugăm să scrieţi comentarii în legătură cu subiectul articolului. Folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului, jigniri sau injurii aduse celorlalţi cititori care au scris comentarii duc la ştergerea comentariului sau chiar la blocarea IP-ului folosit. Redeşteptarea nu răspunde pentru opiniile postate în rubrica de comentarii, responsabilitatea acestora revine integral autorului. Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicată.

*


Optimization WordPress Plugins & Solutions by W3 EDGE